جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.04.2022, 11:06

بازداشت چهارتن از اعضای کانون صنفی معلمان


امروز صبح چندین نفر از اعضای کانون صنفی معلمان و فعالین صنفی حقوق معلمان در ایران بازداشت شدند. رسول بداقی، محمد حبیبی، علی‌اکبر باغانی، جعفر ابراهیمی و … افرادی هستند که براساس اخبار منتشر شده امروز صبح بازداشت شدند.

براساس این اخبار و گزارش‌ها بازداشت فعالان صنفی حقوق معلمان  همراه با خشونت و یورش نیروهای امنیتی به منزلشان صورت گرفته است.

کانال تلگرام کانون صنفی معلمان نوشته است رسول بداقی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان اسلامشهر- تهران، ساعت ۶:۳۰ صبح امروز، با هجوم وحشیانه و غیر انسانی در منزلش، بازداشت شد.

احمد مدادی، عضو پیشین کانون معلمان نیز در صفحه توییتر خود خبر داد که ماموران با پتک شیشه‌های خانه رسول بداقی، دبیر شورای هماهنگی کانون‌های صنفی فرهنگیان و عضو کانون اسلامشهر را شکستند تا وارد خانه شوند. این بازداشت همراه با ضرب و شتم و به هم ریختن خانه بوده است.

جعفر ابراهیمی، عضو کانون صنفی معلمان تهران بازرس شورای هماهنگی تشکلهای فرهنگیان کشور نیز ساعت ۶:۳۰ صبح امروز همانند سول بداقی با یورش به محل سکونتش بازداشت شده است.

هنگام مراجعه ماموران امنیتی به منزل محمد حبیبی او در خانه نبود اما ماموران به شکلی خشونت‌آمیز پس از تفتیش منزل، کلیه وسائل ارتباطی از قبیل لب‌تاپ صدیقه پاک‌ضمیر و گوشی تلفن همراه او را ضبط کردند.

بنابر گزارش کانون صنفی معلمان ایران، دهها معلم دیگر در نقاط مختلف کشور احضار شده‌اند.

این بازداشت‌ها در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران برای تجمع سراسری در روز یکشنبه اول ماه مه، روز جهانی کارگر صورت گرفته است.

فعالان سیاسی و مدنی و نیز برخی احزاب سیاسی از فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان برای تجمع سراسری در روز اول ماه مه استقبال کرده‌اند:

بیانیه حمایت از فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان برای تجمع در روز معلم

جبهه ملی ایران اقشار مختلف مردم را به حمایت از کارگران و معلمان فرا می‌خواند

در پی بازداشت‌ چند تن از معلمان، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تاکید کرده جنبش اعتراضی معلمان قائم به هیچ شخصی نیست و اعتراضات معلمان متاثر از خواست و اراده تک تک جامعه فرهنگیان است.

شورای هماهنگی ضمن محکوم کردن برخوردهای امنیتی و سرکوب فعالان صنفی ، فرهنگیان را به حضور حداکثری در تجمع‌های اعتراضی ۱۱ اردیبهشت دعوت کرده و به دولتمردان هشدار داده که روند قبیح و شرم‌آور پرونده‌سازی و ارعاب معلمان را متوقف کند.

شورای هماهنگی یادآور شده دو دهه سرکوب معلمان نه تنها آنان را وادار به عقب‌نشینی نکرده که همواره بر تعداد معترضین در کف خیابان افزوده است.

***

بیانیه‌ کانون صنفی معلمان ایران (تهران) پیرامون
بازداشت آقایان محمدحبیبی، رسول بداقی، جعفرابراهیمی و علی‌اکبر باغانی و افزایش فشار بر معلمان و فعالان صنفی در آستانه‌ی روز معلم

به نام خداوند جان و خرد

در حالی به استقبال روز معلم می‌رویم که حاکمیت و نیروهای امنیتی با بازداشت محمدحبیبی، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی و علی‌اکبر باغانی برخورد قهرآمیز خود را با معلمان و کنشگران صنفی افزایش داده است. برای بسیاری از معلمان در سراسر کشور پرونده‌های قضایی تشکیل داده آنها را به دادگاه فرا می‌خواند.

در صبح روز شنبه ۱۴۰۱/۲/۱۰  نیروهای امنیتی، صبح زود به منزل محمد حبیبی حمله می‌کنند و وسایل الکترونیکی همسر ایشان را ضبط و با خود می‌برند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هم‌زمان به خانه آقایان بداقی بازرس کانون صنفی معلمان ایران (تهران) و باغانی عضو هیئت‌مدیره کانون یورش برده و پس از شکستن درها و پنجره‌ها با برخوردهای عصر جاهلیت، این دو عضو کانون صنفی معلمان ایران (تهران) را بازداشت و وسایل الکترونیکی آن‌ها را ضبط می‌کنند.

عناصر وزارت اطلاعات هم‌زمان نسبت به بازداشت محمدحبیبی سخنگوی کانون تهران اقدام و پس از دستگیری، وی را به زندان اوین منتقل می‌کنند. با نشان دادن حکم تفتیش خانه به آقای ابراهیمی بازرس شورای هماهنگی، به خانه جناب ابراهیمی می‌روند و پس از تفتیش خانه، او را بدون ارائه هیچ‌گونه حکمی مبنی بر قرار بازداشت، به شکل غیرقانونی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل می‌کنند.

آنچه در بالا بیان شد خلاصه‌ای از اتفاقاتی است که محصول بی‌تدبیری و شتاب‌زدگی بی‌موردی است که نیروهای امنیتی در ناتوانی از دستگیری دزدها و اختلاس‌گران بیت‌المال، بر معلمانی روا می‌دارند که جز حق‌خواهی و ارج نهادن به مقام والای معلم و ارزش‌گذاری برای آموزش، عمل و اندیشه‌ای خلاف آن را ندارند.

با این‌ وجود حاکمیت و دولت با کوته‌فکری و حرکت‌های ناشیانه به جای حل مشکل معلمان و کارگران و پرستاران و در کل حل مشکلات اقتصادی جامعه، بودجه‌های کشور را به غارت بی‌تدبیری و حماقت‌های امنیتی می‌برند تا شاید برای تثبیت جایگاه پوشالی خود فضای ارعاب و ترس را حاکم کنند؛ اما تجربه‌های مدنی و تاریخی نشان داده است این روش جز افزایش نارضایتی توده‌های عظیم مردمی حاصلی به همراه نخواهد داشت.

بر هر عقل سلیمی واضح و مبرهن است که جنبش معلمان هرگز قائم به فرد یا افرادی نبوده و نیست و موج حق‌طلبی معلمان با دستگیری و تهدید و فشار هرگز آرام‌ نمی‌گیرد و تا رسیدن بر خواسته‌های به‌حق خود استوار خواهد ایستاد و بسیار روشن است که حاکمیت با بکار بردن روش‌های قرون‌وسطایی جز خلق مشکلات اساسی برای خود و مردم طرُفی نخواهد بست.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) بارها انزجار و نفرت خود را از ایجاد فضای امنیتی بر کل جامعه و متعاقب آن معلمان اعلام کرده و پافشاری حاکمیت را در افزایش فشار بر فعالان صنفی را بشدت محکوم می‌کند.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) بازداشت آقایان رسول بداقی، علی‌اکبر باغانی، جعفرابراهیمی و محمدحبیبی را به شدت محکوم می‌کند و بدون هیچ قیدوبندی خواهان آزادی سریع فعالان صنفی بازداشت‌شده است و اعلام می‌کند؛ کانون صنفی معلمان به این باور رسیده، دولت در حل مشکلات معیشتی و اقتصادی معلمان و دیگر اقشار جامعه بشدت ناتوان شده و بجای آنکه در مقابل عوامل تضعیف‌کننده خود بایستد و بر رفع مشکلات مردم اهتمام ورزد، با واگذاری فضای جامعه به قشون‌کشی نیروهای امنیتی و با ایجاد فضای ترس و وحشت در سطح کشور، درماندگی و استیصال خود را لاپوشانی کند.

کانون صنفی معلمان ایران‌(تهران) همراه با فراخوان شورای هماهنگی و همدوش معلمان آزاده تلاش خود را در برگزاری هر چه ‌بهتر تجمع ۱۱ اردیبهشت بکار خواهد بست و اعلام می‌کند که حاکمیت چاره‌ای جز تن دادن به خواسته‌های به ‌حق فرهنگیان ندارد و با بازداشت فعالان صنفی ما را در مسیر صنفی خود استوارتر خواهد کرد.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)
۱۴۰۱/۲/۱۰



میرزاسیدی، عضو هیئت‌مدیره کانون صنفی معلمان در گفتگو با امتداد:
آقایان فکر می‌کنند که با این بگیر و ببندها می‌توانند فرهنگیان را از پیگیری مطالبات به حق و قانونی خود دور کنند

امتداد-محمد جعفری: در میان تجمعات هر روزه معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، خبر بازداشت چهارتن از فعالان پیشرو فرهنگیان با انتقاد و اعتراض گسترده معلمان و همچنین افکار عمومی روبرو شده است.

ولی میرزاسیدی، عضو هیئت‌مدیره کانون صنفی معلمان و مسئول کمیته بازنشستگان این کانون در گفتگویی با امتداد در واکنش به این بازداشت، اظهار داشت: فعالین صنفی فرهنگی، طی دو دهه اخیر با استناد به قوانین مصوب رسمی کشور، اقدام به حق‌خواهی و حق‌طلبی کرده و متاسفانه به جای پاسخ مثبت و بازگرداندن مطالبات فرهنگیان، هر از گاهی شاهد این بگیر و ببندها هستیم.

وی افزود: البته، فرهنگیان روز یکشنبه نیز، تجمعی سراسر در کشور خواهند داشت. ضمن اینکه، مطالبات معلمان هم کاملا صنفی، روشن و قانونی بوده و به طور کامل مشخص بوده است.

میرزاسیدی، تصریح کرد: از جمله مطالبات ما، اعمال کامل رتبه‌بندی است که مصوب مجلس و لایحه دولت بوده و بیش از 10 سال از زمان تصویب آن گذشته، همچنین همترازی با بازنشستگان، طبق قانون مدیریت خدمات کشوری که این مسئله نیز طی 15 سال اخیر اجرایی نشده و به محاق رفته از مطالبات ماست. از جمله دیگر مطالبات، اجرای اصل 30 قانون اساسی بوده که متاسفانه در مورد آموزش رایگان برای دانش‌آموزان، مسئولان وقعی به آن نگذاشته‌اند.

وی، اضافه کرد: متاسفانه شاهد هستیم که در مدارس دولتی از اولیا دانش‎‌آموزان، وجه مطالبه می‌شود و مدارس خصوصی نیز باعث ایجاد تبعیض در میان دانش‌آموزان شده است. به این منوال که کسانی که تمکن مالی داشته باشند، می‌توانند سلسله مراتب را بهتر و راحت‌تر طی کرده و به دانشگاه برسند و دیگر دانش‌آموزانی که تا حدی از نظر مالی ضعیفند و اینچنین عقب می‌افتند.

این عضو هیئت‌مدیره کانون صنفی معلمان، همچنین تاکید داشت: آنچه به آن اشاره شده، مطالباتی است که کاملا روشن بوده و کاملا هم قانونی است. اما متاسفانه آقایان تصور می‌کنند که با این بگیر و ببندها می‌توانند مطالبات ما را به محاق برده و فرهنگیان را از میدان عدالتخواهی به در کنند.

وی، همچنین در ادامه با اشاره به وعده‌های مجلس برای حل و فصل مشکلات معلمان، خاطرنشان کرد: در دو دهه اخیر که تشکل‌های صنفی مجوزدار و رسمی فعالیت دارند، فرهنگیان بارها و بارها در قالب تیم‌هایی-چه در عرصه ملی و چه در عرصه استانی-با مسئولان مربوطه، دیدار و گفتگو کرده و قانون را به آن‌ها متذکر شده‌اند. تنها پاسخ همیشگی ما، وعده و وعید بوده و آقایان همیشه گفته‌اند که بله! ما متوجه مطالبات شما هستیم و حتما آن را پیگیری می‌کنیم.
میرزاسیدی، ادامه داد: متاسفانه ما به وقت عمل، هیچ چیز جز شعار از مجلس انقلابی ندیدیم. من به شخصه در مناظره‌ای که با احمدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس در رادیو داشتیم، موارد قانونی را متذکر شدم و ایشان در پاسخ، این نوید را داد که مجلس در حال پیگیری بوده و به دولت نیز اعلام کرده که لایحه همسان‌سازی را برای تصویب به مجلس بیاورد. متاسفانه همین حالا، نزدیک به 8 ماه از آن گفتگو گذشته و هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

مسئول کمیته بازنشستگان کانون صنفی فرهنگیان، همچنین در ادامه، بیان داشت: ما همه راه‌های قانونی را طی کردیم و مسئولان، هیچ بهانه‌ای در خصوص تجمعات اعتراضی معلمان ندارند. تجمع، آخرین واکنش ما در برابر عدم پاسخگویی مسئولین در برابر مطالبات فرهنگیان است.

رئیسی به شعارهای پرطمطراق خود در مورد فرهنگیان بسنده کرده

میرزاسیدی، اشاره‌ای هم به وعده‌های رئیس دولت سیزدهم در خصوص حقوق معلمان داشت و یادآور شد: متاسفانه، رئیسی به رغم شعارهای پرطمطراقی که درباره آحاد ملت و به طور خاص برای فرهنگیان داد، معلمان هنوز رنگی از تحقق این وعده‌ها را در عمل مشاهده نکرده‌اند. ایشان به طور آشکار و صریح در مبارزات انتخاباتی سوال کرد که چرا طرح رتبه‌بندی معلمان طی 10 سال اخیر، اجرا نشده است.

وی، ادامه داد: از جمله در مورد بازنشستگان فرهنگی، شخص رئیسی در انتخابات بر پیگیری مسئله همترازی و همسان‌سازی حقوق این قشر از معلمان تاکید و وعده داد که اگر دولتش بر سر کار بیاید، این لایحه سریعا به تصویب رسیده و اجرایی خواهد شد. اما متاسفانه، رئیسی به شعارهای خود در مورد فرهنگیان بسنده کرده و هیچ اقدام عملی از ناحیه دولت خود در این رابطه صورت نداد.

این فعال صنفی فرهنگیان، تصریح کرد: حتی در خصوص بحث رتبه‌بندی معلمان-که فرهنگیان شاغل باید بر اساس 80درصد هیئت علمی دریافتی داشته باشند- هم دولت، صرفا به پاسکاری آن بین خود و مجلس پرداخته و در نهایت در آستانه اجرای یک رتبه‌بندی ناقص هستند که خودشان در تدوین آئین‌نامه آن هم درمانده‌اند!

وی همچنین با تاکید مجدد بر تداوم مطالبه‌گری معلمان، خاطرنشان کرد: آقایان تصور دارند که با این بگیر و ببندها می‌توانند فرهنگیان را از پیگیری مطالبات به حق و قانونی خود دور کنند. دولت‌های قبلی یک اشتباه بزرگی را مرتکب شدند که دولت فعلی نیز با تاسف، پا در همان راه قبل گذاشته است.

این عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان در پایان نیز، اضافه کرد: آقایان هر بار دست به بازداشت چندتن از فعالان پیشرو می‌زنند که در میان جامعه معلمان رعب ایجاد کنند. در حالی که مطالبه‌گری یک امر پیوسته بوده و تا زمانی که فرهنگیان به مطالبات بر حق و قانونی خود نرسند، این راه تداوم خواهد داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024