دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 08.04.2024, 18:43

محمدرضا زاهدی عضو «شورای حزب‌الله لبنان» بود


یک منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان گفت فرمانده سپاهی که در حمله به پایتخت سوریه کشته شد، یکی از اعضای «شورای حزب‌الله»، نهاد تصمیم‌گیری این گروه مسلح لبنانی، بود. این خبر را «تایمز اسرائيل» در گزارشی با استفاده از یک گزارش خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه منتشر کرد.

حمله هوایی ۱۳ فروردین نسبت داده شده به اسرائيل یک ساختمان را که جمهوری اسلامی می‌گوید بخش کنسولی سفارتش در دمشق بود با خاک یکسان کرد و هفت تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از جمله دو فرمانده مهم آن را که مسئول نیروی قدس در سوریه و لبنان بودند، کشت.

محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس، بازوی عملیات خارجی سپاه بود.

این گزارش به نقل از منبعی که نامش به دلیل حساسیت موضوع منتشر نشده است می‌گوید زاهدی تنها عضو غیرلبنانی شورای هشت نفره حزب‌الله بود. رهبری این شورا را حسن نصرالله بر عهده دارد.

نصرالله پیشتر در یک سخنرانی گفته بود که حزب‌الله مدیون فرمانده کشته شده سپاه بوده است.

به گفته وزارت امورخارجه آمریکا، برآورد می‌شود که جمهوری اسلامی سالانه صدها میلیون دلار به این گروه می‌دهد.

ایالات متحده در اواخر دهه ۹۰ میلادی حزب‌الله لبنان را در فهرست سازمان‌های تروریستی طبقه‌بندی کرد. وزارت خارجه ایالات متحده همچنین در سال ۱۳۸۹ حزب الله را به عنوان قدرتمندترین گروه تروریستی از نظر فنی در جهان و تهدید امنیتی برای ایالات متحده توصیف کرده بود.

یوآف‌ گالانت، وزیر دفاع اسرائيل، سال گذشته گفت جمهوری اسلامی ۷۰۰ میلیون در سال به حزب‌الله می‌دهد.

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون روشن نکرده‌اند که چه مقدار به حزب‌الله پول می‌دهند و این مبلغ را کدام بخش بودجه و به چه صورتی تامین می‌کنند.

معترضان در ایران بارها علیه حمایت‌های مالی جمهوری اسلامی از حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی شعار داده‌اند و خواستار توجه توسعه در داخل ایران شده‌اند.

مقامات حکومت ایران بارها تهدید کرده‌اند که به حمله اخیر منتسب به اسرائيل پاسخ دهند. اما برخی از حساب‌های کاربری توئیتری که درگیری‌های مختلف را رصد می‌کنند روز یکشنبه نوشتند که ظاهرا حکومت ایران از عملی کردن تهدید خود دست برداشته است و یا همه این مدت فقط «بلوف» می‌زده است.

با این حال روز دوشنبه علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه، در سخنانی بار دیگر تهدیدات معمول را تکرار کرد و گفت «سپاه...به گونه‌ای عمل می‌کند که دشمن از کرده خود پشیمان شود.» او توضیح بیشتری نداد.

حکومت ایران بارها پس از کشته شدن فرماندهان و دیگر اعضای سپاه از این نوع تهدیدات کرده است و گاهی حتی بدون این که روشن بگوید چه کاری کرده مدعی شده که کشته شدن‌ نیروهای خود را پاسخ داده است.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024