جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.05.2023, 16:54

اتحاد ایرانیان علیه اعدام؛ «همه با هم هستیم»


خانواده‌های دادخواه هشتگی را با عنوان «همه با هم هستیم» در توییتر به راه انداختند که در یک شبانه‌روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، از ۲۹۰ هزار توییت گذشت. هم‌زمان، کاربران شبکه‌های اجتماعی هشتگ «مهسا امینی» را هم برای بار دیگر ترند کردند.

این هشتگ به منظور اتحاد و یگانگی از سوی خانواده‌های دادخواه و حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر برای نجات جان سعید یعقوبی، مجید کاظمی و صالح میرهاشمی، سه معترضی که در پرونده موسوم به «خانه اصفهان» به اعدام محکوم شده‌اند، زده شد.

از روز گذشته که فرجام‌خواهی این سه جوان رد و حکم اعدامشان تایید شد، خانواده‌های دادخواه با هشتگ «همه با هم هستیم» به حمایت از آنان پرداختند و در ادامه بسیاری از گروه‌ها و چهره‌های سیاسی و مدنی و کاربرانی با عقاید سیاسی گوناگون آن را تبلیغ و بازنشر کردند.

خانواده شماری از قربانیان جمهوری اسلامی مانند محمدحسن ترکمان، رامین فاتحی، مهرگان زحمتکش، رضا شهپرنیا، عرفان رضایی نوایی، مینو مجیدی، ابوالفضل آدینه‌زاده، آمنه شهبازی‌فرد، جواد حیدری، فریدون محمودی، محمدرسول مومنی‌زاده، میلاد سعیدیان‌جو و ...، با انتشار متنی مشترک، این هشتگ را در توییتر پربازدید کردند.

در متن مشترک این خانواده‌های دادخواه آمده است: «بعد از کشتن برادرم/خواهرم/ پسرم/ دخترم/ مادرم/ پدرم ...، تنها امید خانواده من برای دادخواهی به شما مردم شریف ایران بوده و هست. جان صدها نفر از ما در خطر است. کنار هم باشیم و اجازه ندهیم زندگی جان‌های بیشتری را از ما بگیرند.»

هم‌زمان برخی از این خانواده‌ها و تعداد دیگری از کاربران تاکید کردند این هشتگ برای یادآوری اتحاد مردم و حمایت از جوانانی است که جانشان از سوی جمهوری اسلامی در خطر است و استفاده از آن برای «تفرقه انداختن، جناح‌بندی‌ها و تخریب مخالفان»، امری غیراخلاقی است.

کاربران می‌گویند هشتگ «همه با هم هستیم» بخشی از یکی از شعارهای اصلی مردم معترض در خیابان‌ها در مواجهه با ماموران حکومتی بوده که در آن خطاب به حکومت می‌گفتند: «بترسید، بترسید، ما همه با هم هستیم».

شماری از کاربران هم به آخرین جمله غزاله چلابی، از کشته‌شدگان خیزش «زن، زندگی، آزادی» اشاره کردند که پیش از شلیک گلوله ماموران حکومتی خطاب به تجمع‌کنندگان می‌گفت: «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم ....»

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، از جوانان کشته‌ شده در جریان اعتراضات سراسری، در توییتی نوشت: «خانواده‌های دادخواه با مردم در مسیر انقلاب زن زندگی آزادی همراهند؛ مردم هم ما را تنها نمی‌گذارند و با هم، متحد و آگاه و استوار، در مسیر پیروزی گام برمی‌داریم. این اتحاد رمز پیروزی ماست.»

حامد اسماعیلیون، از خانواده‌های دادخواهان هواپیمای اوکراینی هم در توییتی با استفاده از این هشتگ نوشت: «در اعتراض به اعدام‌های پرشمار، در اعتراض به حکم اعدامِ بی‌گناهانی که زیر تیغِ ستمگران گرفتار شده‌اند؛ به خیابان‌های جهان برمی‌گردیم.»

سعید افکاری، برادر نوید افکاری هم که در چندین توییت از این هشتگ استفاده کرده بود، یادآور شد: «پدرم می‌گه در زندان قزوین، منوچهر بختیاری با صلابت ازم استقبال گرمی کرد و نشون داد که حتی در زندان‌های جمهوری اسلامی، همه با هم هستیم.»

کاربری هم با انتشار عکس محمد حسینی، از اعدام‌شدگان خیزش انقلابی مردم نوشت: «تا روز دیدن قاضی جنایتکاری که حکم قتل تو رو داد در صندلی‌ متهم، همه با هم هستیم.»

یکی دیگر از کاربران هم با انتشار عکس محمدمهدی کرمی همراه با این هشتگ، نوشت: «برای جوانی که پیش از اعدام به هم‌بندی‌هایش گفته بود اگه انقلاب شد پا نشید برید میدون آزادی برقصید، بیایید جلوی در زندان منم آزاد کنید.»

انتشار تصاویری از اعتراضات سراسری که هم‌بستگی و حضور پرشمار مردم را در خیابان‌های سراسر ایران نشان می‌دهند، پرتکرارترین محتوای به کار گرفته شده در توییتر با این هشتگ است.

در این اتحاد، کاربران با نام بردن از معترضان کشته‌ و اعدام‌شده مانند نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل‌زاده، خدانور لجه‌ای، کیان پیرفلک، مهران سماک، حدیث نجفی، محمد حسینی، محمدمهدی کرمی و ده‌ها قربانی دیگر جمهوری اسلامی، به یاد همدیگر آوردند و از همدیگر خواستند تا برای نجات جان فرزندان این خاک یک بار دیگر کنار هم بایستند.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024