پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.05.2023, 10:08

تشکیل پرونده قضایی برای دو هنرمند به‌دلیل «کشف حجاب»


مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران از تشکیل پرونده قضایی برای افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا خبر داد. این دو بازیگر سرشناس به تازگی و در مراسم نکوداشت آتیلا پسیانی، بدون حجاب اجباری حاضر شده بودند.

روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت در اطلاعیه پلیس پایتخت تاکید شده «اقدام کشف حجاب» این دو بازیگر «جرم مشهود و اقدام غیر قانونی» بوده و برای همین در پلیس امنیت عمومی برای آن‌ها پرونده‌ای مقدماتی تشکیل شده و موضوع در مجتمع قضایی ارشاد در حال رسیدگی است.

روز دهم اردیبهت هجدهمین دوره شب کارگردانان تئاتر ایران در قالب آیین نکوداشت آتیلا پسیانی برگزار شد که در آن بایگان و معتمدآریا بدون حجاب اجباری شرکت کردند.

انتشار تصاویر این بازیگر زن با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بود و خود او یک روز بعد، در اینستاگرامش نوشت: «افسوس که زیباترین و شفاف‌ترین اعتقادهای قلبی ما به دست ریاکاری و دیکتاتوری و جهل و عوام‌فریبی لگدمال شد...و امروز برای همه فرزندان سرزمینم، برای دل همه مادران داغ‌دار و برای حقیقت و روشنگری این صدای قلب من است.»

در مراسم دهم اردیبهشت، رضا کیانیان بازیگر سینما هم در مورد حجاب زنان صحبت کرد و خطاب به حاضران گفت «حق شهروندی زنان» است که روسری نداشته باشند و ادامه داد: «زنان حق دارند که نوع پوشش خود را انتخاب کنند. هر کسی در انتخاب پوشش خود آزاد و کسی نمی‌تواند شما را مجبور به گذاشتن یا برداشتن روسری کند، ما نباید صحنه را خالی کنیم.»

از سوی دیگر رسانه‌های وابسته به حکومت خواستار «برخورد قاطع» مراجع قضایی و انتظامی با بایگان و معتمدآریا شدند.

روزنامه همشهری در انتشار خبر حضور او در مراسم نکوداشت بدون حجاب اجباری، به سن این بازیگر زن و نیز فروش آخرین فیلمش اشاره کرد و نوشت: «افسانه بایگان بازیگر سابق سینما که ۶۲ سال سن دارد بدون حجاب در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی حاضر شد. فروش آخرین فیلم با بازی بایگان ۹۷ میلیون تومان بود.»

به نوشته این رسانه‌ها، تشکیل پرونده قضایی برای این بازیگران سرشناس در راستای اجرای طرح «عفاف و حجاب و برخورد با کشف حجاب در معابر، اصناف و خودروها» است که از ۲۶ فروردین با دستور احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور آغاز شده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نوشت از زمان آغاز اجرای این طرح، پلیس «بدون مماشات با هنجارشکنان برخورد کرده» و تفاوتی میان «افراد عادی جامعه و جامعه هنری و سلبریتی‌ها» قائل نیست.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد نیز با اشاره به اینکه «اکثریت قریب به اتفاق» جامعه فرهنگی و هنری کشور یک جامعه «عفیف و ملتزم به قانون» هستند، گفت: «حتی اگر جایی قانون را هم قبول نداشته باشند، در اجرا باید ملتزم به قانون باشند.»

در روزهای گذشته مرکز اطلاع‌رسانی پلیس از تشکیل پرونده قضایی برای کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام دو بازیگر دیگری خبر داد که انتشار تصاویرشان بدون حجاب اجباری بسیار بحث‌برانگیز شده بود.

همچنین پردیس سینمایی لوتوس مال در پی حضور بدون حجاب اجباری پانته‌آ بهرام در اکران عمومی قسمت پایانی سریال «پوست شیر» تعطیل و مدیر این مجموعه نیز اخراج شده بود.

کتایون ریاحی نیز از آغاز خیزش انقلابی ایرانیان جزو نخستین زنان بازیگری بود که تصاویری بدون حجاب اجباری از خود منتشر و با ایران‌اینترنشنال نیز مصاحبه کرد.

او در مراسم تشییع کیومرث پوراحمد، کارگردان سینما نیز بدون حجاب تحمیلی ظاهر شد.

از آغاز اعتراضات سراسری در شهریور ماه گذشته شمار زنانی که دست به نافرمانی‌های مدنی گسترده زده و بدون حجاب اجباری در معابر و اماکن عمومی حاضر می‌شوند، بیش از پیش افزایش یافته است.

باوجود اقدامات قهری حکومت و تهدیدها علیه مخالفان حجاب اجباری اما این نافرمانی مدنی در سراسر ایران ادامه دارد.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024