پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.12.2022, 19:13

سخنان تکان‌دهنده خانواده علی روزبهانی‌ در چهلم او


پدر علی روزبهانی،‌ از کشته شدگان اعتراضات اخیر در مزار او گفت که به پسرش تیر زدند و او افتاده بوده و او از کسی که به پسرش تیر زده خواهد گذشت اما از کسی که به پسرش «تیرخلاص زدند» نمی‌گذرند.

جمعیت حاضر در مراسم شعار دادند «هر یه نفر کشته شه هزار نفر پشتشه»

علی روزبهانی ۴ آبان در خیابان بنی‌هاشم تهران هدف گلوله‌ی نیروهای امنیتی قرار گرفت و ساعاتی بعد در بیمارستان جان باخت.

محمد برادر، علی روزبهانی درباره روزی که علی روزبهانی کشته شد نوشته: «چهارشنبه ۴ آبان قرار بود از باشگاه که اومدیم، بریم خونه بابا که واسه علی تولد بگیریم اما ساعت ۱۷:۳۰ رفیقم زنگ زد گفت: علی تیر خورده، بردنش توی یه مغازه توی کوچه سپید، زود برو تا نبُردنش.»

او می‌گوید که «با چشم‌های پاره از گاز اشک‌آور» به برادرش رسیده است.

«فَک علی سوراخ شده بود و خونریزی داشت، نمی‌تونست حرف بزنه، نمی‌تونست دراز بکشه واسه همین تکیه داده بود به دیوار و نفس کشیدنش هم هرلحظه داشت سخت‌تر می‌شد، دگمه‌های پیراهن مشکی‌ش رو که واسه چهلم خواهرمون مهسا امینی تن کرده بود‌ رو باز کرده بودن اما چون علی چارشونه بود نشد که از تنش دربیارن، واسه همین من ساچمه‌های روی کمر داداشمو برای اولین بار توی سردخانه بیمارستان دیدم.»

محمد روزبهانی گفته که وقتی به ۱۱۵ زنگ میزنند به آنها گفته می‌شود که نمی‌توانند آمبولانس بفرستند و او به سختی برادر مجروحش را با تاکسی به بیمارستان منتقل می‌کند.

اما علی روزبهانی در بیمارستان جان باخت.  ماموران امنیتی، خانواده‌ علی را به‌شدت تحت فشار قرار داده بودند تا او را بسیجی معرفی کنند اما خانواده زیر بار نرفت.

برادر علی روزبهانی:  مردم سکوت نکنند، سکوب میشه طناب دار محسن و مجیدرضا

یکی از خواهران علی روزبهانی در سخنانی برسر مزار او گفت که افتخار می‌کند که برادرش علی روزبهانی است و سرخم می‌کند به راهی که برادرش در آن کشته شد.

او که چادر مشکی به سر داشت گفت که حالا که این چادر مشکی «ملعبه» دست کسانی شده که قاتلین برادرش هستند، «جانی هستند،‌ ظالم هستند و خون دختران و پسران این مملکت را می‌ریزند،‌» چادرش را از سر برمی‌دارد.

یکی دیگر از خواهران علی روزبهانی موهای خود را برید و روی مزارش ریخت. او گفت برادرش روزی به او پیام داده و با اشاره به شلوغی خیابان‌ها گفته است: «به اسمت قسم که دیگر تمام است.»

پس از آن، تعدادی از زنان حاضر در مراسم نیز موهای خود را بریده و بر مزار این جوان جان‌باخته ریختند.

برادر علی روزبهانی نیز در این مراسم گفت: «کسی که با سنگ جلوی تفنگ می‌ایستد، دلش به ۸۰ میلیون مردم ایران گرم است.»

او گفت: «مرسی که اومدین، دستتون درد نکنه ولی سکوت نکنید، ساکت نشید جلوی این‌ها مردم. سکوت شما میشه طناب دار محسن و مجیدرضا، سکوت شما میشه ماهان...»

پدر علی روزبهانی نیز گفت از کسی که به پسرش «تیر خلاص» زده است نمی‌گذرد: «این تیر داغی بر دل من است و از آن نمی‌گذرم. خود امام حسین هم که علی خادمش بود، بالای خون او درمی‌آید.»

او در ادامه گفت: «من، مادرش، دو خواهر و برادر علی، ۴۰ روز است جز اشک چیزی ندیده‌ایم. توقع نداشته باشید فراموش کنیم و از انتقام او و کسانی که او را کشتند، بگذریم.»

او در ادامه خطاب به نیروهای امنیتی  گفت که «ما دیگر از توپ و تفنگتان نمی‌ترسیم.»

مردم معترض حاضر در این مراسم هم شعارهایی چون «چه بی‌حجاب چه باحجاب پیش به سوی انقلاب» سر دادند.


منابع:‌ بی‌بی‌سی، ایران‌اینترنشنال، شبکه‌های اجتماعی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024