چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.11.2022, 20:04

دومین روز از سالگرد کشتار آبان

تظاهرات خیابانی در شهرها بعد از تاریک شدن هوا


بر اساس ویدئوهایی که به دست بی‌بی‌سی رسیده و همچنین گزارش‌های شهروند-خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی، با تاریک شدن هوا، دستکم در شهرهای تهران، تبریز، سنندج، مشهد، اهواز، زنجان، کرج، ایلام، شیراز، مهاباد، بندر انزلی، ایذه، دورود، پدل (از توابع بندر لنگه) و قائم‌شهر، معترضان به خیابان آمده‌اند.

«امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»، «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» و «آزادی، آزادی، آزادی» بیشترین شعارهایی است که از سوی معترضان در این شهرها شنیده می‌شود.

در میان این شهرها، بیشترین گزارش‌ها به سنندج تعلق دارد و گفته می‌شود وضعیت در این شهر بسیار پر تنش است.

روز چهارشنبه، دومین روز از سالگرد کشتار آبان ۹۸ بود و به همین دلیل، از صبح امروز از دهها شهر ایران گزارش‌هایی از پیوستن کسبه به اعتصابات سراسری منتشر شد.

شهرهای تهران، رشت، اصفهان، تبریز، شاهین‌شهر، خرم‌آباد، آباده، بابل، کرمانشاه، بهبهان، صومعه‌سرا، بروجرد، بوکان، قزوین، بندرعباس و اهواز، از جمله شهرهایی بودند که تصاویری از اعتصاب گسترده کسبه در آنها منتشر شد.

همچنین از صبح امروز در شهر کامیاران در استان کردستان، تجمعی گسترده به دلیل کشته‌شدن فواد محمدی برگزار شد. آقای محمدی در روز سه‌شنبه و همزمان با نخستین روز سالگرد کشتار آبان هدف گلوله نیروهای وابسته به حکومت قرار گرفت.

حمله نیروهای امنیتی به معترضان در برابر منزل فواد محمدی موجب شد تا این تجمع به خشونت کشیده شود و نقاط مختلف شهر کامیاران شاهد تظاهرات علیه جمهوری اسلامی باشد.

بر اساس منابع حقوق بشری، دستکم یکی از معترضان به نام برهان کرمی در جریان تیراندازی در برابر خانه فواد محمدی کشته شد.

رسانه‌های وابسته به سپاه نیز گزارش دادند که یکی از نیروهای این سازمان به نام رضا آذربار در کامیاران کشته شده است.

گزارش‌ها از کشته شدن یک کودک ده ساله در ایذه
بر اساس گزارش‌ها و تصاویری که بطور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نیروهای حکومتی یک کودک‌ ده ساله را در ایذه کشته‌اند.
در این گزارش‌ها نام این کودک «کیان پیرفلک» اعلام شده است.
روز چهارشنبه، همزمان با سومین سالگرد کشتار آبان در دهها شهر ایران از جمله ایذه، معترضان علیه حکومت جمهوری اسلامی به خیابان آمدند و وضعیت این شهر متشنج گزارش شده.
معترضان امشب یک حوزه علمیه در این شهر را به آتش کشیدند.

کیان پیرفلک

آمار کشته‌شدگان ایذه دستکم به ۶ نفر رسید
با فوت یکی دیگر از مجروحان حادثه روز گذشته در ایذه، تعداد کشته‌شدگان به ۶ نفر افزایش یافت. «علی مولایی» یکی از مجروحان حادثه ایذه که به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شده بود فوت کرد.

خبرگزاری تسنیم از کشته شدن دو بسیجی در اصفهان خبر داد
خبرگزاری تسنیم، وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی از کشته شدن دو بسیجی در اصفهان خبر داده است.
در این گزارش آمده که راکبان یک موتورسیکلت در ‌خیابان خانه اصفهان نیروهای بسیجی را هدف قرار دادند.
این گزارش مستقلا مورد تائید بی‌بی‌سی نیست.
این در حالیست سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرده که تعداد کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران به ۳۴۲ شامل ۴۳ کودک رسیده است.

دستکم ۵ نفر در سمیرم و ملک‌شهر کشته شدند
معاون سیاسی استانداری اصفهان از کشته شدن ۵ نفر در سمیرم و ملک شهر خبر داد. در جریان اعتراضات روز چهارشنبه در ملک‌شهر دو نفر کشته و دو نفر هم مجروح شدند. در شهرستان سمیرم هم سه نفر از کسانی که در اعتراضات حضور داشتند فوت کرده‌اند.

سخنگوی سپاه می‌گوید هدف از اعتراضات خیابانی براندازی نظام است
رمضان شریف اعتراضات را اغتشاشات نامیده و گفته این حضور مردم در خیابان‌ها به‌علت هیاهوی فضای مجازی است. او اضافه کرد هدف از این اعتراض‌ها مسائل و مشکلات داخلی نیست بلکه دشمن براندازی نظام اسلامی را هدف‌گذاری کرده است.



اعتصاب سراسری در کشور ادامه دارد

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که در روز چهارشنبه، برخی کسبه در شهرهای تهران، رشت، اصفهان، تبریز، شاهین‌شهر، خرم‌آباد، آباده، بابل، کرمانشاه، بهبهان، صومعه‌سرا، بروجرد، بوکان، قزوین، بندرعباس و اهواز، دست به اعتصاب زده‌اند.

امروز چهارشنبه، ۲۵ آبان، دومین روز از فراخوان سه‌روزه برای اعتصاب و اعتراض در سومین سالگرد کشتار آبان ۱۳۹۸ است.

اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸، از روز ۲۴ آبان آغاز شد و در روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان، صدها شهر در ایران به صحنه تظاهرات تبدیل شد. این اعتراض‌ها با کشتار بی‌سابقه نیروهای امنیتی مواجه شد. خبرگزاری‌های بین‌المللی از قول منابع حکومتی شمار قربانیان بیش از ۱۵۰۰ نفر اعلام کردند.

در سومین سالگرد کشتار آبان ۱۳۹۸، کنشگران محلی در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، تبریز، زنجان، اصفهان، مشهد، اهواز، گرگان و بابل، به مناسبت سومین سالگرد کشتار مردم معترض در آبان ۹۸، فراخوان‌هایی برای تظاهرات و تجمعات گسترده در شهرهای ایران و خارج از کشور منتشر کردند.

در این فراخوان مشترک آمده بود: «از دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها و بازارها شروع می‌کنیم و محله‌محور ادامه می‌دهیم و برای حضور در تمام میادین اصلی شهر حرکت می‌کنیم.»

روز گذشته - سه‌شنبه ۲۴ ابان ۱۴۰۱ - و نخستین روز از اعتصاب و اعتراض به مناسبت سومین سالگرد کشتار آبان، به بزر‌گ‌ترین و فراگیرترین اعتصابات سراسری در کل کشور، از آغاز اعتراضات شهریور و آبان تبدیل شد.

در پایتخت، بازار تهران، خیابان‌های منوچهری، سپهسالار، نازی‌آباد، میدان قزوین، سه‌راه امین‌حضور، کوهسار، ستاری، فلسطین، شوش، صادقیه، شهران، بازار آهن شادآباد و بسیاری از مناطق دیگر در تعطیلی‌ کامل به سر می‌برند.

در مناطقی از بازار تهران، از بازار آهن تهران، نیروهای سرکوبگر به مردم اعتصابی و معترض حمله کرده‌اند.

در بازار تجریش نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی  به سوی معترضان گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند. همچنین ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند که تجمع اعتراضی مردم در ایستگاه‌های مترو را نشان می‌دهند. معترضان در ایستگاه مترو دروازه دولت، شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر اصل ولایت فقیه» سر داده‌اند.


اعتصاب ذوب‌آهن اصفهان برای دومین روز پیاپی
کارگران ذوب‌آهن اصفهان برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند.
اتحادیه آزاد کارگران از تشکل‌های مستقل کارگری ایران چهارشنبه ۲۵ آبان‌ گزارش داد که کارگران شرکت ذوب‌آهن اصفهان از بخش‌های مختلف شرکت در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زده و در محوطه این شرکت تجمع کرده‌اند.
این اعتصاب مطابق فراخوان صورت پذیرفته است و کارگران خواستار تحقق مطالباتشان شده‌اند، از جمله افزایش دستمزدها، اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل.

* نقشه اعتراض‌ها همزمان با سومین سالگرد کشتار آبان۹۸
همزمان با سومین سالگرد کشتار آبان ۹۸، در دهها نقطه تهران و شهرهای دیگر، گزارش‌هایی از اعتراض شهروندان و همچنین پیوستن کسبه به اعتصابات سراسری گزارش شده است.
نقشه زیر، محل‌هایی را نشان می‌دهد که تصاویری از اعتراض یا اعتصاب در آنجا به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده و بی‌بی‌سی موفق شده صحت آنها را تایید کند.
این نقشه، شامل اعتراض‌های روز سه‌شنبه (۲۴ آبان ماه) و گزارش‌های روز چهارشنبه (۲۵ آبان ماه) تا ساعت پنج عصر به وقت تهران است. اعتراض‌های احتمالی بعد از تاریک شدن هوا در روز چهارشنبه در این نقشه بازتاب پیدا نکرده.


پلیس ۱۱ نفر را در ارتباط با تعطیلی بازار تهران بازداشت کرد

پلیس می‌گوید ۱۱ نفر را که «قصد تعطیل کردن بازار تهران در روز گذشته» داشتند، بازداشت کرده است. همزمان وزارت کشور نیز درباره به تعطیلی کشاندن بازار هشدار داده است. همزمان گزارش‌ها حاکی است چهارشنبه ۲۵ آبان اعتصاب در نقاطی از بازار تهران ادامه یافته است.
مهدی حاجیان سخنگوی پلیس مدعی شد «صبح روزگذشته افرادی با ایجاد رعب و وحشت و پخش تراکت‌های تهدیدآمیز کسبه بازار بزرگ تهران را تهدید کرده و تلاش داشتند که از بازشدن مغازه‌ها جلوگیری کنند که با حضور به موقع پلیس و همکاران اطلاعاتی این توطئه دشمن خنثی شد. البته بازار با قدری تاخیر شروع به کار کرد».
این مقام پلیس مدعی شد «تعدادی از بازداشت شدگان در اعترافات اولیه خود به گرفتن پول از سرویس‌های اطلاعاتی خارجی برای ایجاد آشوب در بازار اقرار کردند.»
به گزارش بی‌بی‌سی، حکومت ایران اعتراضات مردم این کشور را به «دشمنان خارجی» مرتبط می‌دانند و می‌گویند کشورها و رسانه‌های خارجی این اعتراضات را تحریک و هدایت می‌کنند.
تا کنون نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در خصوص بازداشت‌های گسترده، نقض حقوق معترضان و همچنین برگزاری دادگاه‌های نمایشی و اعترافگیری هشدار داده‌اند.
احمد وحیدی وزیر کشور ادعا کرد «در یکی دو روز گذشته بسیاری از کسب و کارها گلایه داشتند که افرادی مزاحم‌شان شدند و مانع از کسب و کارشان شدند که تعدادی از آن افراد دستگیر شده‌اند».
روز گذشته ۲۴ آبان تصاویری از اعتراضات در بازار تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن دیده می‌شود معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» را فریاد می‌زنند. دیروز و امروز تصاویر از تعطیلی بسیاری از بخش‌های بازار تهران منتشر شده است.

فاز جدید اعتراضات سراسری ایران
روز سه‌شنبه ۲۴ آبان همزمان با اعتصاب گسترده بازاریان، کسبه و کارگران در ده‌ها شهر ایران، شهروندان در گوشه و کنار ایران به خیابان آمدند و علیه جمهوری اسلامی و سرانش شعار سردادند. گزارش‌ها از تیراندازی مستقیم ماموران به سوی معترضان در بعضی مناطق حکایت دارند.
جزییات بیشتر از مهران کریمی


این گزارش تکمیل می‌شود



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024