سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 06.11.2022, 21:26

اعتراضات روز یکشنبه در دانشگاه‌ها و شهرهای ایران


روز یکشنبه ۱۵ آبان شهر مریوان پس از خاک‌سپاری  نسرین قادری، دانشجوی کُردی که در تهران کشته شده بود، شاهد شدیدترین اعتراضات مردمی بود. این اعتراضات تا پایان روز و نیمه شب ادامه داشت.

اما علاوه بر مربوان، در دیگر شهرهای کشور، از جمله تهران، مشهد، سنندج، تبریز، بوشهر و برخی دیگر از شهرها اعتراضات مردمی برگزار شد. هم‌زمان در شمار زیادی دانشگاه‌ها، به‌ویژه دانشگاه‌های تهران اعتصاب و اعتراض دانشجویان ادامه یافت.

* تجمع روز یکشنبه ۱۵ آبان دانشجويان پرديس شمالى دانشگاه تهران
تجمع امروز دانشجويان پرديس شمالى دانشگاه تهران علی‌رغم فشارهای امنیتی و از سر گذراندن حادثه‌ی ۷آبان که با یورش نیروهای لباس شخصی به دانشکدگان فنی همراه بود، با شعارهاى:
“آبان ماه خونه، خون رو زمين ميمونه”
“دانشگامون ترسيده، دانشجو راه نميده”
“دانشگاه شده زندان، شريف بهشتى تهران”
“حيا كنيد حيا كنيد دانشجو رو آزاد كنيد”
گفته می‌شود این تجمع به واسطه‌ی درگیری حسين ايزديار( مسئول حراست فيزيكى دانشگاه تهران) با دانشجویان و توهین و تهدید آن‌ها به پرونده‌سازی و همچنین تماس با حراست زن جهت برخورد با دانشجویان دختر خاتمه یافت و مسئولین حراست در همکاری با ایزدیار، تمام در‌ب‌های پردیس شمالی را بستند و اقدام به اخذ غیرقانونی کارت دانشجویان کردند.

کانال‌های خبری ممتعلوق به دانشجویان نوشته‌اند که «روز یکشنبه حراست دانشگاه تهران در بی‌شرمی و وقاحت چیزی کم نگذاشت!»
این گزارش می‌گوید:‌روز یکشنبه جمعی از دانشجویان پردیس شمالی دانشگاه تهران امروز در محوطه دانشکده تربیت‌بدنی دست به اعتراض زدند. جدا از حضور عده‌ای مشکوک به لباس شخصی، تمام مسئولین حراست دانشگاه تهران از جمله سجاد خاکساری، حسین ایزدیار و کوثری که در سرکوب اخیر دانشجویان عامل اصلی بودند، حضور داشتند. در ابتدای شکل‌گیری تجمع، برخی از عوامل حراست کل، دانشجویان را تهدید به دستگیری و ضبط کارت دانشجویی کرده و در نهایت کار به درگیری کشانده می‌شود. با این وجود، دانشجویان اعتراض خود را در حمایت از دانشجویان تعلیقی و اقدامات ضددانشجویی حراست آغاز کرده و مسیر خود را پیش رفتند. در پایان تجمع، حسین ایزدیار (رئیس حفاظت فیزیکی دانشگاه تهران) با عربده‌کشی شدید و فحاشی اقدام به تهدید و ارعاب دانشجویان کرد.
با تکیه بر گزارشات پس از پایان تجمع، مأمورین حراست دانشگاه در جست‌‌وجوی دانشجویان، با کمال وقاحت و ‌بی‌قانونی حتی درب‌های سرویس بهداشتی بانوان را نیز به زور باز کرده‌اند و کارت برخی دانشجویان را با کمال گستاخی در آن وضعیت با خشونت شدید ضبط کردند. هنگام خروج از درب پردیس شمالی نیز، از اکثر دانشجویان عکس‌برداری شده و کارت تعداد دیگری را ضبط کردند. به گفته‌ی دانشجویان حاضر در محل، برخی دانشجویان به هنگام خروج، در اتاقک حراست پردیس شمالی دچار ضرب‌و‌شتم و فحاشی شده و سپس با ازدحام و فشار باقی دانشجویان، آزاد شدند. ضرب‌و‌شتم یکی از دانشجویان به گونه‌ای بود که این دانشجو توسط چند نفر از نیروهای حراست گرفته شده و فرد دیگری در حال کوبیدن یک صندلی بر سر دانشجو بوده است.
فضای عربده‌کشی، رفتار خشونت‌آمیز، وارد کردن اتهامات کیلویی و بی‌پایه‌ و اساس به‌ اکثریت دانشجویان‌ و کتک زدن آنان توسط سران حراست دانشگاه که روی کاغذ وظیفه‌ی نگهبانی از دانشجو و مقام دانشجویی را دارند، به وفور تأیید شده است.
در انتها که دانشجویان به رفتار خشونت‌آمیز و کتک زدن دانشجویان اعتراض می‌کردند، سران حراست دانشگاه همه دانشجویان را تهدید به تحویل به نیروهای امنیتی کرده‌اند. اخباری مبنی بر دستگیری و مفقودی دو دانشجو نیز گزارش شده که همچنان تایید نشده است.

***

* بیانیه جمعی از دانشجویان دانشکده اقتصاد علامه طباطبائی
به نام زن، زندگی، آزادی
دانشگاه هنوز زنده‌ است. هرروز برای ما فرصتی است تا نفرت و انزجار خود را نسبت به استبداد و ظلم ابراز کنیم و به یاد داشته باشیم که هویت ما به عنوان دانشجو اجازه‌ی سکوت و بی‌تفاوتی در برابر چنین اوضاعی را نمی‌دهد.
آنچه امروز بر کشور ما حاکم است و دانشگاه را هم در بر می‌گیرد شایسته‌ی ما نیست.
سال‌هاست که شما حقوق اولیه‌ی ما را انکار کرده‌اید و هر ستمی را بر ما روا داشته‌اید و شرمی هم از کارنامه‌ی اعمال دهشت‌بارتان ندارید. ما فراموش نمی‌کنیم که شما برای سرکوب مردم آزادی‌خواه و دانشجویان حق‌طلب این مملکت چه جنایاتی مرتکب شدید. از یاد نمی‌بریم که به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها هجوم آوردید و به دانشجوها آسیب رساندید و بازداشت کردید و فضایی امنیتی ساختید.
اعتراض حق دانشجوست. سیاست‌های کنترل‌گرانه‌ی شما تمام ابعاد زندگی‌هایمان را به تباهی کشانده و هستی ما را در معرض خطر قرار داده است و ما به این شرایط معترضیم. زندگی ما ارجمندتر از آن است که به خواری بگذرد و در چنین دورانی تلف شود.
دانشجویان این شیوه‌ی زیست تحمیلی را برنمی‌تابند و دیری‌ست که طاقتشان به سر رسیده‌ است. ما چنان در این سرزمین منتشریم که شما از بیمتان در تمام دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها مزدور و‌ جاسوس گماشته‌اید و از هیچ تلاشی برای آزار فروگذار نمی‌کنید. پایان شما نزدیک است. باید بدانید که بازنده‌ی این جنگی که به راه انداخته‌اید خودتان هستید. از ترستان است که شیوه‌ی وحشت‌پراکنی پیش گرفته‌اید. ما از شما، از تعلیق و اخراج، بازداشت، از تهدید و ارعاب و حتی مرگ نمی‌ترسیم.
پیش از به یغما رفتن ثروت‌های ملی که حق تمام مردم است و خالی شدن سفره‌هایمان، آزادی ما سلب شد. فقر و فلاکت و سیه‌روزی در کشور ما از زمانی آغاز شد که به زنجیر کشیده شدیم و در چنگال دیکتاتوری افتادیم.
ما پیش از هر عنوان و مقامی، انسانیم. اقتصاد امری انسانی است و در بستر اجتماع معنا می‌یابد. با در بند کشیدن و سرکوب و قلع و قمع کردن افراد یک جامعه نمی‌توان توقع داشت که نظام اقتصادی سالم برقرار باشد و رشد و توسعه حاصل شود. بقای ما را آزادی تضمین می‌کند.
تا زمانی که زنده‌ایم برای آزادی مبارزه و ایستادگی می‌کنیم
و
ما
هنوز
زنده‌ایم.

***


دیوارنویسی در تهران: «هر آن کس از نیروهای مسلح که اکنون به مردم بپیوندد در فردای انقلاب در امان است. خود را فدای نظام نکنید.»

تهران: معترضان در منطقه ستارخان تهران شامگاه یک‌شنبه با ایجاد راهبندان، ترافیک و بوق‌ زدن‌های ممتد به رژیم استبدادی جمهوری اسلامی اعتراض کرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

تهران: شهروندان نازی‌آباد تهران شامگاه یک‌شنبه در خیابان‌های این منطقه تجمع کرده و شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» سر دادند.

تهران: شماری از شهروندان آریاشهر تهران، شامگاه یک‌شنبه ۱۵ آبان، با تجمع در یکی از خیابان‌های اصلی این منطقه، علیه مقامات جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

تهران: مردم در صادقیه تهران شامگاه یکشنبه ۱۵ آبان در تجمعی خیابانی شعار‌هایی از جمله «‌مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

تهران: نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شامگاه یک‌شنبه 15 آبان، دو شهروند معترض را در مرکز خرید نگین ظفر تهران بازداشت کردند.

تهران:  تصاویری که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده، شعارهای اعتراضی شبانه در محله‌های پونک و یوسف‌آباد در تهران را نشان می‌دهد. معترضان در این تصاویر شعار «مرگ بردیکتاتور» و «بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور» سر می‌دهند. 

مشهد: در ادامه اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف ایران، شهروندان معترض در مشهد، شامگاه یکشنبه پانزدهم آبان بنر حکومتی را به آتش کشیدند.

بوشهر: این ویدیو ۱۵ آبان منتشر شده که نشان می‌دهد تعدادی از جوانان در بوشهر در خیابان ساحلی این شهر میان خودروهایی که بوق می‌زنند روسری می‌گردانند و فریاد آزادی آزادی سر می‌دهند.

سنندج: شماری از شهروندان سنندج، شامگاه یک‌شنبه ۱۵ آبان، با ایجاد راهبندان، برافروختن آتش و سر دادن شعارهای ضدحکومتی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» در خیابان‌های این شهر تجمع کردند.

* شوراهای صنفی دانشجویان کشور از بازداشت شمار دیگری از دانشجویان خبر داد
محمدحسین همت‌پور دانش‌آموخته هوش مصنوعی دانشگاه امیرکببر و فعال دانشجویی سابق و سروناز احمدی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مددکاری دانشگاه علوم بهزیستی(ولنجک)، صبح امروز، یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شدند.
این گزارش می‌افزاید تا کنون از نهاد بازداشت‌ کننده و وضعیت این افراد اطلاع دقیقی در دست نیست.
از بابلسر در استان مازندران نیز خبر می‌رسد کامیار فکور، دانش‌آموخته رشته جفرافیا-محیط زیست دانشگاه پیام نور در منزل خود بازداشت شد.
شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر داده پارسا شجاعی، دانشجوی رشته آمار ورودی سال ۱۴۰۰ دانشکده ریاضی دانشگاه شهید بهشتی بامداد امروز ‘’مقابل درب منزل اقوام خویش ربوده شده است’‘.
به نوشته این کانال، همایون سلیمانی، دانشجوی مهندسی برق ورودی سال ۱۳۹۸ دانشگاه علم و صنعت و از فعالین دانشجویی این دانشگاه نیز شامگاه دیروز، شنبه ۱۴ آبان بازداشت شد.
امیررضا چرچی، دانشجوی کارشناسی مهندسی شیمی دانشگاه شریف و محمدابراهیم واعظی، دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد در منزل خود بازداشت شدند.

* بازداشت امیر چمنی در تبریز
امیر چمنی از فعالان شهر تبریز امروز ظهر در خیابان بازداشت شد. به گفته‌ی نزدیکان چمنی او را به زندان مرکزی تبریز منتقل کرده‌اند.

* مارال دارآفرین،‌ روزنامه‌نگار لاهیجانی ربوده شد
فعالان رسانه‌ای از «ناپدید شدن» و «ربودن» مارال دارآفرین، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان اهل لاهیجان، پس از دریافت تماس‌های ناشناس خبر داده‌اند.
بر اساس این گزارش‌ها، دارآفرین از دهم آبان توسط افراد ناشناس ناپدید شده است. او  همان روز، پیش از ناپدید شدن، ویدیویی را منتشر و در آن اعلام کرد که او و  مادرش تماس‌هایی از یک شماره «ناشناس» دریافت کرده‌اند.

* جان باختن ۳۱۹ معترض
خبرگزاری هرانا گزارشات از جان باختن ۳۱۹ معترض را در دست بررسی دارد. نقشه پیش رو پراکندگی جغرافیایی جان باختن معترضان در طول ۵۱ روز اعتراضات جاری را نشان میدهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024