پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 01.10.2022, 9:01

تدارک تجمع ایرانیان در بیش از ۱۵۰ شهر جهان


ایرانیان مهاجر به منظور همراهی کردن با کسانی که علیرغم سرکوب شدید طی دو هفته اخیر، در اعتراض به جان باختن مهسا امینی در سراسر ایران تجمع کردند، خود را برای برگزاری تجمع و تظاهرات در بیش از ۱۵۰ شهر جهان در روز شنبه اول اکتبر آماده می‌کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این تظاهرات عمدتا به همت حامد اسماعیلیون از خانواده‌های دادخواه پرواز ۷۵۲ اوکراین ترتیب داده شده است. او در رشته پست‌هایی در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام این برنامه‌ها را با انتشار پوسترهای مجزا اعلام کرده است.

همزمان با این برنامه‌ها بسیاری از معترضان در ایران خواستار شروع اعتصاب گسترده در داخل ایران شده‌اند. آنها همچنین از مردم خواسته‌اند روز شنبه در شهرهای داخل کشور به خیابان بیایند.

شاهزاده رضا پهلوی از ایرانیان خارج از کشور دعوت کرده است در تجمع و راهپیمایی‌های شنبه شرکت کنند.

او در توییتی با هشتگ مهسا امینی نوشت: «ایرانیان با شرکت در راهپیمایی‌های آزادی که اول اکتبر در سراسر جهان برگزار می‌شود، و نیز از راه تماس با نمایندگان‌شان، می‌توانند به هم‌میهنان در ایران کمک کنند. متحد با هم به جهان یادآوری کنیم که قلب انقلاب ایران می‌تپد و ایرانیان تنها وقتی آرام می‌گیرند که رژیم برود. #مهسا_امینی»

همزمان الن دی‌جنرس، مجری و کمدین مشهور آمریکایی در پستی از اعتراضات سراسری ایران حمایت کرده و نوشته فردا، شنبه، نهم مهرماه در حمایت از «روز جهانی اقدام برای ایران»‌ استوری حساب اینستاگرام خود را در اختیار نازنین نور، بازیگر و مدل، قرار می‌دهد تا «درباره آنچه که در ایران می‌گذرد و آنچه که ما برای کمک می‌توانیم انجام دهیم»، آگاهی‌رسانی کند.

پیش از این هم شهرهای زیادی از جمله برلین، آمستردام، لندن، واشنگتن و کابل شاهد اعتراضات به حکومت ایران بود.

اینها همزمان با اعتراضاتی است که از دو هفته پیش بعد از مرگ مهسا امینی در شهرهای ایران شروع شد.

خانم امینی، ۲۲ ساله، در یک سفر تفریحی به تهران رفته بود که گشت ارشاد او را دستگیر کرد و در حالی که در بازداشت بود به کما رفت و در بیمارستان جان باخت. خانواده خانم امینی و شاهدان عینی گفته‌اند که او هنگام بازداشت کتک خورده و سرش آسیب دیده است.

در پی مرگ او در روز جمعه ۲۵ شهریور شهرهای متعدد ایران یکی پس از دیگر شاهد اعتراضات ضدحکومتی بود که فورا با خشونت مرگبار نیروهای امنیتی روبرو شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024