پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 26.09.2022, 12:40

ادامه اعتراضات در ایران با شعار «آخوند باید گم بشه!»


تظاهرات سراسری در ایران وارد دهمین روز خود شده و شهرهای مختلف ایران به‌ویژه پایتخت ادامه دارد. «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» تبدیل به شعار اصلی جوانان ایران شده است. این درحالی است اینترنت در ایران تقریبا قطع و شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده‌اند.

اعتراضات در شماری از شهرهای ایران از جمله تهران، سنندج، سقز، اصفهان، کرج، مشهد، یزد، بوشهر، لاهیجان و بسیاری شهرهای دیگر ادامه یافته است. در  تهران، تظاهرات که هر شب تا ساعات پایانی ادامه پیدا می‌کند. در کنار آن در برخی مناطق مردم از پنجره‌های خانه‌هایشان از معترضان حمایت کرده و شعار سر میدهند.

همچنین دیشب در بلوار ابوذر تهران تظاهرکنندگان با روش کردن آتش و ساختن سنگر با پلیس درگیر شدند و پلیس با استفاده از گاز اشک آور و باتوم با آنها مقابله کرد.

در منطقه صادقیه نیز مردم به روشهای مختلف دست به اعتراض زده و بوق‌های ماشین خود را به صدا در می‌آوردند.

در این میان اینترنت مختل و یا کاملا قطع شده و شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده‌اند. محدودیت اینترنت به ویژه در تهران بسیار شدید است و خبرنگاران اجازه پیگیری رویدادها را ندارند.

بازداشت خبرنگاران و دانشجویان و کنشگران سیباسی و مدنی شناخته شده ادامه دارد. برخی خبرنگاران بازداشت شده نیز متهم به “جاسوسی” شده‌اند. با آنکه آمار دقیق و رسمی از بازداشتیها وجود دارد اما  نهادهای صنفی خبرنگاران  بازداشت دست‌کم ۱۲ خبرنگار را تایید کرده‌اند.

روز گذشته عزیزالله ملکی، رئیس پلیس گیلان از بازداشت ۷۳۹ نفر از جمله ۶۰ زن خبر داد. همچنین خبرگزاری دولتی ایرنا، به نقل از دادستانی کل استان مازندران از بازداشت ۴۵۰ نفر در سراسر این استان خبر داده است.

همچنین ده‌ها دانشجو نیز در دانشگاههای مختلف دستگیر شده‌‌اند. بنابر گزارش کانال‌های تلگرام انجمن‌های صنفی دانشجویان، امروز - دوشنبه ۴ مهرماه - تعداد معدودی از دانشجویان بازداشت‌دشه آزاد شده‌ند.

در این میان، شورای صنفی فرهنگیان ایران، دعوت به اعتصاب کرده و از معلمان و دانش‌آموزان خواسته دوشنبه و چهارشنبه بر سر کلاس درس حاضر نشوند.

از سوی دیگر روز دوشنبه ۴ مهر، دانشجویان دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، چمران اهواز، هنر تهران، علوم توانبخشی، سوره، علم و صنعت، نوشیروانی، پلی‌تکنیک، شهید بهشتی، شریف، بوعلی همدان، علم ‌و فرهنگ، خوارزمی کرج، مازندران، خواجه نصیر و الزهرا با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه در اینترنت همکلاسی‌های خود را به عدم شرکت در کلاس‌ها فراخواندند.

تجمع روز دوشنبه دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به بازداشت دانشجویان

بیانیه دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس که در تجمع امروز قرائت شد:

ایده‌ی دانشگاه، از بدو تأسیس آن و طی تمام مسیری که تا رسیدن به شکل‌های امروزین خود طی کرده، همواره استوار بر یک چیز بوده است: اصل جهت کافی، طلب شفافیت، تلاش برای مقابله‌ی با ابهام و راز زدایی از امر واقع. سکوت منجر به ابهام منشأ شر است، از آن رو که ابهام منشأ شر است.

حال که تنها امر واضح، این است که سالیان متمادی تلاش‌های پنهان و آشکار و آکنده از اضطراب و خشونت جزم‌اندیشان، به ابهامی فزاینده و تیره‌گون شدن تمام متن واقعیت جاری و افق‌های آتی آن [و زایش بزرگترین شر ناشی از آن، یعنی اباهه‌ی خون شهروندان] ختم گشته و به حذف تمامی صداهای ناصح و خیرخواهی انجامیده است که به جرم پیش‌بینی همین وضعیت امور از میان برداشته شده‌اند؛ حال که تمامی امکان‌ها و ساز و کارهای مدنی اعتراض و اصلاح را منتهی به بن بست کرده و فرسوده و لوث ساخته‌اند؛ اکنون که چهره‌ی عقلانیت خودبنیاد ــ که قلب تپنده‌ی دانشگاه و عنصر معنابخش آن است ـــ  طی سال‌ها دست افکندن در گلوی آن توسط متحجرین، از ورای بلندگوهای مفت و تریبون‌های مجانی، با برچسب‌سازی‌ها و واژه‌پراکنی‌های مضحک و اتهام‌پردازی‌های عاری از هرگونه معنا، به کبودی گراییده است و صدای سرفه‌‌های بی امان آن را از زندان‌ها و حنجره‌ی دانشجویان زندانی می‌شنویم؛ در این مقطع که در اعلان جنگی آشکار و رسا علیه نهاد دانشگاه، مجرمینی که بدیهی‌ترین حق انسانی، یعنی مالکیت شخص بر بدن خود را به فجیع‌ترین اشکال موجود نقض می‌کنند، باز هم از جایگاه تماماً کاذب قضاوت، از مجاری اسماً رسانه‌ای اشاعه‌ی خبائث خود باز انگشت اتهام را به سوی این نهاد شرافتمند بلند کرده‌اند؛

بدینوسیله، ما دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران اعلام می‌داریم که بنا به وظیفه‌ی دانشگاهی خود، یعنی دقت و شفافیت در باورها، خلوص از حیث اظهار باورها، اصالت در زیستن منطبق با باورهایی که خالصانه فراگرفته‌ایم و به رسمیت شناختن حقوق دیگران برای انجام دادن همین کار، ضمن اعتصاب و پرهیز از حضور در کلاس‌های درس، و با استمرار حضور خود در صحن دانشگاه، از اساتید نیز دعوت به عمل می‌آوریم تا تا دست در دست ما، در صفی متحد علیه تیره‌گونان بایستند و در کنار ما، گامی محسوس برای انجام این بخش مهم از وظیفه‌ی دانشگاهی‌شان [که تنها جهت توضیح‌دهنده‌ی حضور آن‌ها در این محیط است] و پاسداری از خودبنیادی بردارند.

دانشگاه، زنده است و زنده خواهد ماند. 
۴ مهر ۱۴۰۱

حضور خانواده‌های بازداشت شدگان در مقابل دادسرای اوین

خانواده‌های بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در تهران، امروز هم برای پیگیری و اطلاع از وضعیت دستگیر شدگان روبروی دادسرای اوین حاضر شدند.

به گزارش امتداد، چند صد نفر از خانواده ها روبروی زندان اوین حضور دارند، هرچند تا ظهر هیچ پاسخی به خانواده‌ها داده نشده است.

بنابر این گزارش پس از چند ساعت بی‌خبری، نهایتا امروز ظهر چند نفر از درون دادسرای اوین بیرون آمد و توضیحاتی کلی دادند که تا امروز هیچ پرونده‌ای ثبت نکردیم و از امروز تازه شروع به ثبت پرونده‌ها کرده‌ایم و چند روز پس از ثبت پرونده‌ها، رسیدگی به آنها آغاز می‌شود.

در ادامه مأموران حاضر در محل اقدام به متفرق کردن خانواده‌های بازداشت شدگان با گاز اشک آور کردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024