جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 19.09.2022, 8:18

تجمع‌های اعتراضی دانشجویان دانشگاه‌های تهران

اعتصاب بازازیان در شهرهای کردستان ایران


کسبه و بازاریان اکثر شهر‌های کردنشین ایران از جمله شهرهای سنندج، سقز، مهاباد، بانه، مریوان، ‌بوکان، پیرانشهر و اشنویه در اعتراض به کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی به دست ماموران حکومت دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب با فراخوان گروه‌های سیاسی کرد ایرانی انجام گرفته است.

تصاویر ویدیویی که از این شهرها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهند که کسبه این شهرها به‌صورت یکپارچه از فراخوان اعتصاب پیروی کرده‌اند.

مرکز همکاری احزاب کردستان و دیگر احزاب و فعالان مدنی و سیاسی کرد‌ستان ایران روز دوشنبه را روز اعتصاب عمومی اعلام کردند. شورای مدیریت گذار نیز از فراخوان مرکز همکاری احزاب کردستان برای اعتصاب حمایت کرده و از همه مردم ایران خواست با حمایت و شرکت در این سوگ ملی «همبستگی خودشان را با تمام قوا نشان بدهند.»

استقبال از فراخوان اعتصاب در حالی صورت گرفته که بنابر گزارش‌ها، مأموران امنیتی طی تماس‌های شبانه مغازه‌داران و کسبه در برخی شهرها را تهدید کرده‌ بودند که چنانچه روز دوشنبه مطابق معمول مغازه‌های خود را باز نکنند، محل کسب آنان پلمپ خواهد شد.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، تعطیلی کامل اماکن کسب ‌و کار در شهر سنندج از جمله در خیابان فردوسی، بازار سنندجی راسته‌ی طلافروشان، خیابان شاپور، ناصرخسرو، خیابان سیروس، چال شیطان و دیگر مناطق کسب‌وکار را نشان می‌دهند.

گزارش‌ها همچنین از حاکم شدن جو امنیتی در کرمانشاه و حضور گسترده نیروهای یگان ویژه در سطح این شهر حکایت دارد. بر اساس گزارش هه‌نگاو، بیشتر مغازه‌داران کرمانشاه از سوی نهادهای امنیتی تهدید شده‌اند که نباید در اعتصاب سراسری روز دوشنبه شرکت کنند.

در شهر سقز فضای امنیتی شدیدی حاکم است و نیروهای امنیتی در تمامی اماکن عمومی مستقر شده‌اند. هه‌نگاو گزارش داده تاکنون چهار شهروند به دلیل فیلمبرداری توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

تیراندازی به معترضان در دیواندره

از شهر دیواندره در استان کردستان خبر می‌رسد که شلیک‌های پیاپی مأموران علیه معترضان به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی، جوان ۲۲ ساله‌ای که در بازداشت گشت ارشاد جان خود را از دست داد، منجر به زخمی شدن شهروندان شده است.

ویدئوهای دریافتی نشان می‌دهد که از بامداد دوشنبه به‌ویژه در شهر دیواندره استان کردستان تجمع بزرگ اعتراضی جریان دارد.

بنا بر گزارش‌های دریافتی، بر اثر شلیک مستقیم گلوله توسط مأموران به معترضان ۸ نفر زخمی شده‌اند که یکی از زخمی‌ها به نام «فواد قدیمی» به علت وضعیت وخیم به سنندج منتقل شده است.

بختیار خوشنام، مسئول آژانس خبری موکریان در سقز، در گفت‌وگو با رادیو فردا از درگیری میان مأموران امنیتی با معترضان در دیواندره و تعطیلی کامل آن شهر خبر داد و گفت که «روز دوشنبه ۲۸ شهریور جو شهر سقز نیز جو حکومت نظامیِ اعلام‌نشده است، همه‌جا نیروهای امنیتی مستقر شده‌اند، مغازه‌ها کلاً تعطیل‌اند و حتی ادارت دولتی هم از ظهر تعطیل کرده‌اند.»

تهدید به پلمپ مغازه در سنندج

بنابر گزارش سایت «کورد پا» شروع اعتصاب کسبه در سنندج، نیروهای انتظامی در میدان آزادی (اقبال) سنندج اقدام به تفتیش بدنی و تلفن همراه شهروندان کردند.

بنابر این گزارش، اداره اماکن سنندج اصناف و مغازه‌داران را تهدید کرده که در صورت عدم بازگشایی واحدهایی صنفی و پیوستن به اعتصاب عمومی، واحدهای صنفی آنها پلمپ خواهد شد.

بازداشت دو فعال اجتماعی در شهر سنندج

رسانه هایی که اخبار کردستان را پوشش می‌دهند از بازداشت دستکم دو نفر از فعالان اجتماعی در سنندج خبر داد‌ه‌اند.

سایت خبری کوردپا می‌گوید لطف‌الله احمدی، فعال مدنی و عضو گروه کوهنوردی «چلچمە»، دیشب در سنندج بازداشت شده است و خانواده‌اش از محل بازداشت او اطلاعی ندارند. همچنین گزارش شده که فرانک رفیعی از فعالان محیط زیست سنندج نیز بازداشت شده است، در تجمعی که دیروز در میدان آزادی (اقبال) در اعتراض به مرگ مهسا امینی برپا شد.


تصویری از تجمع روز دوشنبه ۲۸ شهریور دانشجویان دانشگاه امیرکبیر

تجمع‌های دانشجویان در تهران

حوالی ظهر روز دوشنبه  دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران در اعتراض به قتل مهسا امینی در محوطه دانشگاه تجمع کرده و با سر دادن شعار «کشتن برای روسری تا کی چنین خاک‌بر‌سری» دست به اعتراض زدند.

این تجمع‌های اعتراضی در دیگر دانشگاه‌ها در دانشگاه علامه طباطبایی نیز برگزار شد.


دانشجویان دانشگاه علامه

هم‌چنین دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اعلام کردند که روز دوشنبه بعد از ظهر گردهم می‌آیند:
«امروز ما دانشجویان، در اعتراض به قتل مهسا امینی با مشت‌هایی گره‌کرده گردهم آمده و در تجمع سکوت همراه با بغض و پلاکارد‌هایی در دست، خشم و ناراحتی خود را از این واقعه و بانی آن اعلام می‌داریم.
دوشنبه، ۲۸ شهریور / ساعت ۱۸:۰۰ الی ۲۰:۳۰ / مقابل سر در اصلی دانشگاه»

تجمع و راهپیمایی دانشجویان دانشگاه تهران

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در پی بازداشت به‌خاطر حجاب اجباری، ۲۸ شهریور ۱۴۰۱


این کزارش تکمیل می‌شود

تصاویر زیر از بازار و خیابان‌های سنندج است:



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024