جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 28.06.2022, 15:12

گروه هفت: ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند


اعضای گروه هفت در پایان نشست سران این گروه در آلمان، بیانیه ای صادر و تاکید کردند که که این گروه خود را متعهد می‌داند که ایران «هرگز نباید یک سلاح هسته‌ای تولید کند.»

به گزارش صدای آمریکا، در این بیانیه که روز سه‌شنبه منتشر شده است از اینکه ایران از فرصت پیش آمده برای احیای برجام و «به رغم تلاش های دیپلماتیک برای برقرار شدن اجرای کامل برجام» استفاده نکرده، ابراز تاسف شده است.

هفت دموکراسی ثروتمند جهان در این بیانیه می‌گویند که خود را متعهد به همکاری با دیگر شرکای بین‌المللی برای رسیدگی به «تهدیدات جهانی امنیتی» می‌دانند که از «تشدید اقدامات هسته‌ای ایران نشأت می گیرد.»

گروه هفت در این بیانیه از ایران خواسته است که به طور اساسی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. آنها می گویند که همچنان یک «راه حل دیپلماتیک بهترین مسیر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.»

کشورهای گروه هفت در بخش دیگری از این بیانیه آنچه را که رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه خوانده اند، قویا محکوم کردند و خواستار آن شده‌اند که ایران تحت قطعنامه ۲۲۳۱ و دیگر قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد تمامی فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالیستیک و دیگر اقدامات توسعه تسلیحات که در تضاد با آن قطعنامه‌ها است را متوقف کند.

در بیانیه گروه هفت آمده است که این گروه از ابتکار عمل‌های منطقه ای برای بهبود روابط دو جانبه کشورها در منطقه استقبال کرده و از ایران می‌خواهند که به طور سازنده و فعالانه در پیشبرد «صلح و امنیت در خاورمیانه» مشارکت کند.

در سال های اخیر اسرائیل روابط نزدیک تری با کشورهای عرب برقرار کرده است و برخی از گزارش ها از تمایل این کشورها برای همکاری‌های نظامی با اسرائیل حکایت دارد.

گروه هفت نسبت به ادامه نقض حقوق بشر در ایران از جمله بازداشت های خودسرانه نیز ابراز «نگرانی» جدی کرده و «افزایش» مجازات اعدام در ایران را محکوم کرده است.

اعضای گروه هفت در این بیانیه از ایران خواسته اند که به بازداشت خودسرانه «شهروندان خارجی و شهروندان دو‌تابعیتی برای اهداف سیاسی» پایان دهد.

آنها همچنین گفته اند که از تلاش‌های بین‌المللی برای متعهد کردن ایران به پاسخگویی در قبال «سرنگونی غیرقانونی» هواپیمای اوکراینی پرواز ۷۵۲ حمایت می کنند.

۱۷۶ سرنشین پرواز پی‌اس ۷۵۲ در اثر شلیک موشک‌های سپاه در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۸ در آسمان تهران، جان خود را از دست دادند.

نشست سران گروه ۷ از ۲۶ تا ۲۸ ژوئن (۵ تا ۷ تیر) در کشور آلمان، برگزار می‌شود و چهار کشور اروپایی آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا، به همراه کانادا، ایالات متحده و ژاپن اعضای این گروه به شمار می‌روند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024