جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 05.06.2022, 12:40

امارات مکانی جذاب برای سرمایه‌داران روس


روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) در گزارشی نوشت: دبی در امارات متحده عربی به دلیل مالیات‌های پایین و عدم اعمال تحریم‌ها تبدیل به مکانی جذاب برای تجار و سرمایه‌داران روسی شده است.

به گزارش شفقنا، در گزارش وال استریت ژورنال آمده است، دبی به مقصدی مورد علاقه برای شرکت‌ها و ثروتمندان روسی بدل شده است که به دنبال مکانی برای فرار از تحریم‌های غربی و مدیریت کسب و کار و تجارت خود به دور از این تحریم‌های ناشی از جنگ روسیه و اوکراین هستند.

این تحرکات شرکت‌های روسی در حالی انجام می‌شود که امارات و شهر دبی تحریم‌های اعمالی امریکا و اروپا علیه روسیه را اعمال نکرده و تلاش دارد علیرغم شراکت امنیتی طولانی مدت با واشنگتن، موضعی بی‌طرفانه در قبال جنگ روسیه و اوکراین اتخاذ کند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از شرکت‌ها و افراد از اروپا و دیگر کشورهای جهان به دبی انتقال مکان داده اند زیرا این شهر مکانی فوق العاده برای فعالیت آنهاست و علاوه بر حضور حدود ۱۰۰ هزار روس‌زبان در این کشور، دارای قوانین نسبتا آسان مهاجرت است و مالیات برآمد در آن وجود ندارد همچنین با تداوم پروازها میان مسکو و امارات، تعداد گردشگران روس به امارات دو برابر شده است.

نگرانی کشورهای غربی

وال استریت ژورنال در ادامه این گزارش آورده است: مسئولان غربی از امارات خواسته‌اند تا تجارت با روسیه را متوقف کند اما بی‌فایده بوده است، آنها نگران استفاده دبی از روابط بین‌المللی خود برای دور زدن تحریم‌ها هستند.

در همین رابطه، «رابرت هابیک»، وزیر اقتصاد آلمان در سفر ماه مارس خود به امارات به روزنامه‌نگاران گفته بود: ما از امارات نمی‌خواهیم که بخشی از تحریم‌ها علیه روسیه باشد بلکه از این کشور می‌خواهیم از تحریم‌های اروپا و امریکا استفاده نکند.

در این میان، موضع اعلامی امارات در قبال تحریم‌های غربی و اینکه آیا آن را علیه افراد و شرکت‌های روسی اعمال خواهد کرد یا نه، روشن نیست. «عبدالخالق عبدالله»، استاد علوم سیاسی امارات در این باره گفت: روابط همه جانبه امارات با همه کشورها از جمله تجارت با روسیه نشانگر تصمیم ابوظبی در حفظ موضع بی‌طرفانه در سیاست خارجی است، هنگامی که موضوع تحریم‌های امریکا و اروپا باشد، ما بسیار گزینشی عمل می‌کنیم و می‌توانیم برخی اوقات به آن، نه بگوییم.

حجم انتقال به دبی

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشته است: نمونه‌های بسیاری از انتقال شرکت‌ها، اموال و اتباع روس به دبی پس از جنگ روسیه وجود دارد که یکی از این نمونه‌ها، شرکت سوفکوم فلوت است که یک شرکت دولتی روس و فعال در زمینه کشتیرانی و حمل و نقل نفت است که شرکت‌های نفتی سراسر جهان از آن، نفتکش اجاره می‌کنند از جمله شرکت فرانسوی توتال انرژی و آرامکو عربستان.

حضور شرکت بزرگ سوفکوم فلوت در دبی آن را قادر به تداوم و حفظ کشتیرانی خود از جمله دستیابی به سوخت، تعمیر کشتی‌ها، بیمه پرسنل و محموله و خدمات بانکی قادر می‌سازد.

ویزا در قبال سرمایه‌گذاری

خرید املاک در امارات به طور نسبی بدون هر مانعی می‌تواند صورت گیرد. پیش‌شرط آن داشتن یک ویزای اقامت است که هیچ ضمانت محلی برای آن ضروری نیست. کارشناسان می‌گویند، کار اداری خرید یک آپارتمان و تأسیس یک شرکت بسیار جزئی است. برای رتق و فتق معاملات اما پول نقد نقش اساسی دارد.

هر کس که برای ملکی به ارزش حدود ۲۷۲هزار دلار (۱۸۵هزار یورو) سرمایه‌گذاری کند، ویزای اقامتی سه ساله در امارات دریافت می‌کند. برای یک سرمایه‌گذاری به ارزش ۱،۳۶ میلیون دلار (۱،۸ میلیون یورو) می‌توان ویزای اقامتی پنج ساله دریافت کرد. بنابراین برای روس‌های طبقه متوسط بالا که می‌خواهند از معاملات و دارایی خود در برابر تحریم‌ها و یا در برابر دولت خود حفاظت کنند و یا نگران از فروپاشی اقتصادی در روسیه هستند، بدین گونه می‌توانند در امارات متحده عربی گوشه‌ای امن و دنج برای خود بیابند.

دبی مدت‌هاست که به محل گردشگری و استراحت روس‌ها بدل شده که می‌توانند بدون ویزا به این کشور سفر کنند. امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۹ میزبان حدود ۷۳۰هزار توریست روس بود. پاندمی کرونا سپس از این میزان کاست. بر اساس ارزیابی‌ها، هم‌اکنون حدود ۱۰۰هزار روس‌زبان در امارات زندگی می‌کنند. حدود ۴۰هزار نفر آن‌ها از روسیه و بقیه به طور عمده از جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024