جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 05.06.2022, 9:05

فعالان محیط زیست زندانی را آزاد کنید


اینگر آندرسن، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل، خواستار آزادی نیلوفر بیانی و سایر فعالان محیط زیست زندانی در ایران شد.

آندرسن روز شنبه ۱۴خرداد ماه ۱۴۰۱، در آستانه روز جهانی محیط زیست، اعلام کرد: “در آستانه روز جهانی محیط زیست، بار دیگر خواستار آزادی همکار سابق خود، نیلوفر بیانی و دیگر فعالان محیط زیست زندانی شده در ایران هستم. ما فقط یک سیاره داریم. روا نیست کسانی که می‌کوشند از این سیاره محافظت کنند٬ تحت تعقیب قرار گیرند.”

مراد طاهباز، نیلوفر بیانی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، حمیده کاشانی، امیرحسین خالقی، سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه، متهمان پرونده فعالان محیط زیستی هستند که سازمان اطلاعات سپاه، در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ آنها را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد.

کاووس سیدامامی یکی دیگر از متهمان این پرونده بود که مقام های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران می‌گویند در زمان بازداشت در زندان اوین خودکشی کرد. ماموران با دفن سریع پیکر او مانع انجام تحقیقات مستقل درباره علت مرگ شدند.

اتهام جاسوسی در ابتدا در حالی مطرح شده بود که وزارت اطلاعات اعلام کرد این فعالان را “جاسوس” نمی‌داند و کمیته چهار نفره دولت به این نتیجه رسیده بود که شواهدی علیه فعالان حیات وحش وجود ندارد.

این کنشگران محیط زیست در موسسه حیات وحش میراث پارسیان فعالیت می‌کردند که هدفش جلوگیری از نابودی گونه‌های حیوانی در معرض انقراض بود.

سرانجام قوه قضائیه با همکاری سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، متهمان پرونده محیط زیست را به «جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده» درباره مناطق استراتژیک ایران محکوم کرد که «به بهانه انجام پروژه‌های زیست محیطی و علمی» انجام شده بود.

در این پرونده مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به ۱۰ سال حبس، هومن جوکار و طاهر قدیریان هشت سال و سام رجبی و سپیده کاشانی هر یک به شش سال حبس محکوم شدند.

علاوه بر این، امیرحسین خالقی هم به اتهام “جاسوسی” به شش سال و عبدالرضا کوهپایه به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به چهار سال زندان محکوم شد.

احکام زندان این فعالان در پایان بهمن ماه ۱۳۹۸ صادر شد. زمانی که دو سال از بازداشت آنها می‌گذشت.


نامه ۹ تن از زندانیان سیاسی سابق

۹ تن از زندانیان سیاسی سابق در ایران با انتشار بیانیه‌ای در روز محیط زیست از رفتار حکومت ایران با فعالان بازداشتی محیط زیست انتقاد کردند.

این بیانیه را نازنین زاغری رتکلیف، کایلی مور گیلبرت، ارس امیری، آتنا دائمی، پریسا رفیعی، نازیی اسکویی، شکوفه یداللهی، نگین قدمیان و سپیده فرهان امضا کردند. امضاکنندگان سابقا با سپیده کاشانی و نیلوفر بیانی همبند بوده‌اند.

این  ۹ زندانی سیاسی سابق نوشته‌اند «داستان زندگی ۱۵۹۱ روز گذشته، این ۸ دوست دار طبیعت که با زندان، سلول انفرادی، فقدان و درگذشت کاووس سید امامی در نخستین روزهای بازداشت عجین بوده است معنای روشنی دارد».

در بخشی از نامه آمده «حاکمان که هر پیوند میان آدمیان با یکدیگر و زیست بومشان را در انقیاد و حقیقت را خاموش می‌خواهند، اشخاصی را که با سلاح دانش و آگاهی سعی در نجات طبیعت و حفظ سرزندگی و بقای آن دارند در بند می‌کشند».

آنان تاکید کردند: «استواری، اراده بی‌همتا و احترام به طبیعت و زندگی؛ ما نیلوفر و سپیده را در تارو پود زیستمان در زندان اینگونه شناختیم، و با آنها هومن، سام، امیرحسین، طاهر، مراد، عبدالرضا، و کاووس را؛ و پس از آن حساسیت به شرایط محیط زیست این کره خاکی را به عنوان ثروت حقیقی تک تک ساکنان‌اش.»

در این نامه هم‌چنین آمده است، بعضی از این فعالان محیط زیستی زندانی، نیمی از حقوق خود را «خرج آذوقه حیوانات» می‌کردند، «در کنار دامداران محلی از نابودی پوشش گیاهی بومی جلوگیری» می‌کردند یا «در نبود زیرساخت‌ها و حمایت دولتی، در طبیعت و دانشگاه برای نجات زیستگاه‌های طبیعی و آب‌های ایران مبارزه» می‌کرند.


منابع: بی‌بی‌سی، هرانا،‌ ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024