جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 04.06.2022, 12:45

مرگ مشکوک یک دانشمند فضایی ایران


«ایوب انتظاری، دانش‌ آموخته دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف که مسئولیت چند طرح بزرگ در حوزه هوا فضا در پردیس فناوری یزد را برعهده داشت، روز سه‌شنبه درگذشت»، این تمام خبری است که چند سایت خبری در داخل ایران از مرگ مشکوک ایوب انتظاری منتشر کردند. در هیچ یک از این خبرهای منتشر شده، علت مرگ او عنوان نشده است.

به گزارش ایندی‌پندنت، ایوب انتظاری که از او به عنوان یکی از نخبگان هوافضای ایران یاد می‌شود، طی سال‌های اخیر به طور مشخص در حوزه طرح‌های توسعه موشکی و پهپادی ایران مشغول به تحقیق و فعالیت بوده است. تایمز اسرائیل با اشاره به دامنه فعالیت‌ها و پژوهش‌های انتظاری، نوشته که او در یک مرکز تحقیق و توسعه در شهر یزد فعالیت می‌کرده است. در گزارش تایمز اسرائیل اشاره‌ای به نام مرکز تحقیق و توسعه موردنظر نشده اما آنچه در این گزارش آمده، می‌تواند اشاره به پردیس فناوری و صنعتی یزد داشته باشد.

در حالی‌که علت مرگ این دانشمند هوافضای ایرانی در رسانه‌ها و سایت‌های داخلی اعلام نشده و مبهم است، تایمز اسرائیل عنوان کرده که براساس برخی گزارش‌ها، مرگ او بر اثر «مسمومیت غذایی» بوده است.

این خبر در حالی منتشر شد که در روزهای اخیر، مرگ مشکوک علی اسماعیل‌زاده، سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران نیز واکنش‌‎های مختلفی به همراه داشت. یک هفته قبل، اعلام شد یکی از فرماندهان واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه پاسداران روز دوشنبه (نهم خرداد) به طرز مشکوکی در کرج درگذشته است. در این خبرها اعلام شد او پس از سقوط از بام منزل مسکونی خود به بیمارستانی در کرج منتقل شده و در همانجا درگذشته است.

همزمان اخباری مبنی بر حذف فیزیکی اسماعیل‌زاده منتشر شد که بلافاصله رسانه‌های داخلی از جمله خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، گمانه‌زنی‌ها در مورد خبر حذف فیزیکی علی اسماعیل‌زاده به ظن جاسوسی را رد کرده و سقوط از بالکن را دلیل مرگ او اعلام کردند. در همان زمان کانال عماریون در خبری کوتاه نوشت که عضوی از نیروی قدس سپاه پاسداران ترور شده است. خبری که به سرعت به خودکشی علی اسماعیل‌زاده تغییر کرد.

بیش از یک هفته قبل از انتشار خبر مرگ علی اسماعیل‌زاده، یکی از دیگر نیروهای قدس سپاه پاسداران در تهران به ضرب پنج گلوله کشته شد. سرهنگ حسن صیاد خدایی ابتدای خرداد، داخل خودرو خود در شرق تهران هدف شلیک قرار گرفت. پس از انتشار خبر مرگ صیاد خدایی، روزنامه نیویورک تایمز، نوشت که اسرائیل مسئولیت کشته شدن سرهنگ صیاد خدایی را پذیرفته است. یک مقام اطلاعاتی آمریکا به نیویورک تایمز گفته بود که با قتل حسن صیاد خدایی، اسرائیل خواسته است به ایران هشدار دهد که به عملیات یک گروه مخفی در درون سپاه قدس به نام واحد ٨٤٠ خاتمه دهد.

حالا در فاصله کمتر از سه هفته، خبر مرگ مشکوک یک دانشمند هوافضای ایرانی منتشر شده، خبری که بسیاری از رسانه‌های رسمی داخلی ایران از پرداختن به آن خودداری کرده‌اند. با این حال تایمز اسرائیل این خبر را مورد توجه قرار داده و به شرح علت احتمالی مرگ ایوب انتظاری پرداخته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024