جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.06.2022, 7:37

سه کشور اروپایی به تیم تحقیقاتی بین‌المللی می‌پیوندند

بررسی ۱۵ هزار مورد جنایت جنگی روس‌ها در اوکراین


دادستان کل اوکراین می‌گوید تاکنون ۱۵ هزار مورد اتهام جنگی مربوط به ارتش روسیه به سیستم قضایی اوکراین رسیده و روزانه هم ۲۰۰ تا ۳۰۰ مورد جدید گزارش می‌شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، ایرینا وندیکتووا(Iryna Venediktova)، دادستان کل اوکراین روز سه‌شنبه - ۳۱ مه - در لاهه هلند به خبرنگاران گفت ۶۰۰ مظنون به جنایت جنگی از سوی سیستم قضایی اوکراین شناسایی شده‌اند و ۸۰ دادستان و بازرس مشغول رسیدگی به این پرونده‌ها شده‌اند.

خانم وندیکتووا گفته: “لیست مظنونان شامل مقام‌های ارشد ارتش، سیاستمداران و دست‌اندرکاران سیستم تبلیغاتی و رسانه‌ای روسیه” است.

مسکو هدف گرفتن غیرنظامیان از سوی سربازان این کشور را تکذیب می‌کند.

اما دادستان کل اوکراین می‌گوید چند هزار مورد از این گزارش‌ها در منطقه دونباس در شرق اوکراین روی داده - منطقه‌ای که خط مقدم نبرد میان سربازان روسی و اوکراینی است.

شکنجه، انتقال اجباری غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان به مناطقی در روسیه، کشتن غیرنظامیان و نابود کردن زیرساخت‌های مناطق غیرنظامی، مواردی هستند که خانم وندیکتووا به عنوان مصادیق جنایت جنگی از آنها نام برده است.

دادستان کل اوکراین همچنین گفته بازرسان سیستم قضایی به طور جدی در حال بررسی این گزارش‌ها در مناطق شرقی اوکراین هستند اما انجام این تحقیقات در حالی که درگیری نظامی میان دو طرف در جریان است و همچنین دسترسی نداشتن به مناطقی که تحت کنترل نیروهای روسی است، تحقیقات بازرسان را مختل و سرعت رسیدگی را کاهش کرده است.

دادگاه بین‌المللی جنایی اوکراین را “صحنه جرم” ارزیابی کرده و تیم بزرگی از بازرسان خود را برای جمع‌آوری مدارک و شواهد به این کشور اعزام کرده است. این دادگاه گفته به زودی دفتری در کی‌یف، پایتخت اوکراین دایر خواهد کرد.


سه کشور اروپایی به تیم تحقیقاتی می‌پیوندند

سه کشور دیگر در اروپای شرقی، روز سه‌شنبه ۳۱ مه (۱۰ خرداد)، به تیم تحقیقاتی بین‌المللی که جنایات جنگی در اوکراین پس از تهاجم روسیه به آن کشور را بررسی می کند، پیوستند.

به گزارش صدای آمریکا، کشورهای استونی، لتونی، و اسلواکی در طول یک نشست هماهنگی دو روزه در شهر لاهه هلند، توافقنامه‌ای را برای پیوستن به لیتوانی، لهستان، و اوکراین در تیم تحقیقاتی مشترک امضاء کردند، که می‌تواند در به اشتراک گذاشتن شواهد جنایات جنگی از طریق نهاد حقوقی اتحادیه اروپا «یوروجاست» کمک کند.

به گزارش «پی‌بی‌اس» به نقل از آسوشیتدپرس، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرده است که به خاطر درخواست‌های مداوم برای محاکمه مسئولین جنایات جنگی اوکراین در دادگاه، قصد دارد دفتری را در شهر کی‌یف تاسیس کند.

کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، می‌گوید که این همکاری گروهی، تعهد جامعه بین‌المللی به حاکمیت قانون را مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی گفت: «من فکر می‌کنم [این کار] نشان می‌دهد که یک قانون‌مداری مشترک وجود دارد که کاملاً ضروری است که نه تنها برای اوکراین … بلکه برای تداوم صلح و امنیت در سراسر جهان،‌به اجرا درآید.»

حمله مسکو به اوکراین به طور گسترده‌ای به عنوان یک عمل تجاوزکارانه غیرقانونی محکوم شده است. نیروهای نظامی روسیه به کشتن غیرنظامیان در شهر بوچا در حومه کی‌یف و حملات مکرر به زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها و یک تئاتر در شهر محاصره شده ماریوپل که صدها غیرنظامی از آن به عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند، متهم هستند.

تحقیقات آسوشیتدپرس، شواهدی را برملا کرد که نشان داد که بمباران ۱۶ مارس منجر به کشته شدن حدود ۶۰۰ نفر غیرنظامی شده‌است.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، خبرگزاری آسوشیتدپرس و مجموعه تلویزیون «فرانتلاین» شبکه پی‌بی‌اس آمریکا، ۲۷۳ مورد جنایت جنگی بالقوه را تایید کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، کشتار غیرنظامیان را به عنوان «نسل‌ کشی» و «جنایت جنگی» محکوم کرده است. و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را یک «جنایتکار جنگی» خواند که باید محاکمه شود.

آقای خان گفت که جبهه متحد کشورهایی که جنایات جنگی را از زمان تهاجم روسیه به اوکراین بررسی می کنند«خوشبختانه می‌توانند تا حدی مسئولیت در قبال جنایاتی را که در اوکراین می بینیم و دیگر نباید آنها را جایز بشمریم، فراهم کنند.»


اعلام حکم حبس دو سرباز روسی

همه این اظهارات در روز سه‌شنبه - ۳۱ مه - همزمان بود با اعلام حکم حبس دو سرباز روسی که به علت به توپ‌بستن مناطق مسکونی به ۱۱ سال و نیم زندان محکوم شدند.

پیش از این هم نخستین سرباز روسی به نام ودیم شیشیمارین به جرم کشتن یک غیرنظامی در کی‌یف محاکمه و به حبس ابد محکوم شد.

در خطوط مقدم درگیری هم روز سه‌شنبه گزارش شد نیروهای اوکراینی و روسی بر سر کنترل شهر سِوِرودونِتسک که در ناحیه لوهانسک در شرق اوکراین است می‌جنگند.

فرماندار این منطقه، سیرهی هایدای، گفته “شهر به دو قسمت تقسیم شده اما نه به طور مساوی. حدود ۷۰-۸۰ درصد شهر در کنترل نیروهای روسی است”.

در همین حال، به گفته آقای هایدای، انفجار در نزدیکی یک مخزن حاوی اسید نیتریک در این شهر که گفته شده در پی بمباران هوایی روی داده، دود شیمیایی و سمی در آسمان شهر پراکنده شده اما هنوز بخش کوچکی از این شهر را تحت تاثیر قرار داده است.

روسیه اکنون تقریبا تمامی مناطق ناحیه لوهانسک در شرق اوکراین را اشغال کرده است.

در تحولی دیگر اعضای اتحادیه اروپا بر سر قطع بخش بزرگی از واردات نفت از روسیه به توافق رسیدند هرچند بر سر قطع خرید گاز از مسکو این اتحادیه دچار دو دستگی است.

روز سه‌شنبه اتحادیه اروپا از توافق اعضای خود برای کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت از روسیه خبر داد؛ هر چند واردات نفت از طریق خطوط لوله را از این تحریم مجزا کرد چرا که مجارستان با آن مخالف بود.

در مقابل، ابرشرکت نفتی روسیه، گازپروم، اعلام کرده فروش گاز به شرکت دانمارک اورستد را متوقف خواهد کرد و به شرکت نفتی شل اروپا که مشتری اصلی آن آلمان است هم دیگر گاز نخواهد فروخت چرا که هر دو شرکت از پرداخت بهای گاز به روبل پرهیز کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024