جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 31.05.2022, 16:09

مدیریت بحران در آبادان، بحران ایجاد کرده است


امتداد: در حالی که بیش از یک هفته از فاجعه فروریختن برج متروپل آبادان گذشته، بسیاری از خانواده‌ها، همچنان چشم انتظار پیدا شدن اجساد عزیزان خود هستند و در عین حال، دسته‌های عزاداری در قالب تجمعات مردمی پس از غروب آفتاب و کمتر شدن گرمای سخت خوزستان به عزاداری در مناطق مختلف این استان می‌پردازند.

دو تن از فعالین مدنی خوزستانی در گفتگویی با امتداد به شرح مختصری از وضعیت آبادان پرداخته‌اند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

فعال مدنی خوزستانی: ۱۵ خانواده عزادار از جزیره مینو برای عزاداری با پای پیاده به آبادان آمدند

یکی از این فعالین مدنی در این رابطه به امتداد می‌گوید؛ آواربرداری در محدوده ساختمان متروپل، همچنان ادامه دارد و پس از کشف سه جسد هموطنان در روز گذشته(دوشنبه)، هنوز جسد جدیدی از زیر آوار این برج بیرون نیامده است.

همچنین، شب گذشته در آبادان، ۱۵ خانواده‌ای که عزیزان خود را در این فاجعه از دست داده‌اند به صورت پیاده خود را از جزیره مینو به این شهرستان رسانده و عزاداری پرداختند. ضمن اینکه عشایر مختلف خوزستان نیز، همچنان در آبادان حضور داشته و به صورت متمرکز در تجمعات شبانه به عزداری می‌پردازند.

نوع مدیریت بحران نیروهای انتظامی در تجمعات، خودش به نوعی ایجاد بحران بدل شده

متاسفانه برای پراکنده کردن مردم از محدوده برج متروپل، نیروهای نظامی و امنیتی، اقدام به استفاده از گاز اشک‌آور می‌کنند و این نوع از مدیریت بحران، خودش یک نوع ایجاد بحران است. چرا که ممکن است در میان مردم حاضر در محل، افرادی دچار بیماری زمینه‌ای و مشکلات قلبی و ریوی باشند و همین مسئله، سلامت آن‌ها را هم تحدید می‌کند.

در حال حاضر قرارگاه خاتم، بحث تخریب بخش باقی‌مانده برج را پذیرفته و آنگونه که دوستان نظام مهندسی هم گفته‌اند، عملیات آواربرداری تا یک بازه زمانی مشخصی امکان‌پذیر است و با توجه به احتمال ریزش بخش باقی مانده از برج، باید نسبت به تخریب آن اقدام کرد.

شرایط فعلی متروپل به شکلی شده که پیدا کردن اجساد عزیزان هم برای خانواده‌ها التیام‌بخش است

بر همین اساس و با انتشار خبر تخریب بخش باقی مانده برج در روزهای آینده، نگرانی خانواده‌هایی که عزیزان‌شان، همچنان در زیر آوار بوده و جنازه آن‌ها را تحویل نگرفته‌اند نیز، تشدید شده است. اگر در روزهای اولیه پس از فاجعه، زنده ماندن عزیزان گرفتار در آوار برای خانواده‌ها حیاتی بود، الان شرایط فعلی متروپل به شکلی شده که پیدا کردن اجساد عزیزان هم برای خانواده‌ها التیام‌بخش است. چرا که نگران این هستند که بخش باقی مانده برج نیز تخریب شده و آن‌ها برای همیشه از پیدا کردن جسد عزیزشان ناکام بمانند.

مردم آبادان در کنار همه مصیبت‌های خود از قطعی مداوم اینترنت هم رنج می‌برند

مشکل جدی که این روزها، مردم آبادان در کنار همه مصیبت‌ها و اخبار تلخ با آن مواجهند، بحث قطعی مکرر اینترنت است. این قطعی حتی در خطوط رایتل هم که تا چند روز قبل، نسبت به سایر اپراتورها به صورت نیم‌بندی به خدمت‌رسانی به کاربران می‌پرداخت، اتفاق افتاده و برقراری ارتباط در این شرایط، عملا دچار اختلال جدی شده است.

از مشکلات جدی که ما در این رابطه از آن رنج می‌بریم، این است که به دلیل قطعی اینترنت، اخبار این فاجعه به صورت مخلوط از اخبار صحیح و غلط و آمیخته با شایعات نگران‌کننده و کذب منتشر می‌شود و به نگرانی خانواده‌ها نیز دامن زده است.

فعال مدنی آبادانی:
ساکنین متروپل، نسبت به نشتی آب از موتورهای آبی طبقات منفی برج هشدار داده بودند

همچنین، دیگر فعال خوزستانی درباره وضعیت آبادان به امتداد، گفته؛ تمام کسانی که در محدوده متروپل ساکن بوده و یا در این محل رفت و آمد و فعالیت داشتند، عنوان می‌کنند که این برج در طبقه منفی خود، موتورهای آبی داشته که همگی نشتی داشته‌اند. این نشتی به حدی بوده که مجبور به تخلیه آب اضافی آن بوده‌اند.

آبگرفتگی شدید طبقات منفی برج، عملیات جستجوی اجساد را طولانی و پرریسک‌ کرده

در خرمشهر و آبادان به دلیل اینکه، ارتفاع منطقه از سطح دریا پایین‌تر است، شما اگر عمق خیلی کمی را هم حفر کنید به آب می‌رسید و همه منازل دچار شوره حاصل از این نزدیکی به آب هستند. به همین دلیل مالک‌های طبقات پایین متروپل نسبت به این مسئله هشدار داده بودند.

از آن جا که برج متروپل به دلیل فاجعه رخ داده در هفته گذشته، دچار سستی پایه شده در حال حاضر، طبقات زیرزمین برج دچار آب گرفتگی هستند و همین مسئله، عملیات جستجوی اجساد را با کندی مواجه کرده است. چرا که به دلیل سستی ایجاد شده، نیروهای امدادی در صورت حضور در عمق پایین‌تر با خطر سقوط مواجه هستند.

نیروهای امدادی به شدت در تلاش برای پیدا کردن اجساد عزیزان هستند اما احتمال شکستگی بخش‌های زیرین سازه و خطر سقوط در کنار تاریکی مطلق آن فضا، ریسک جستجوی اجساد در طبقات منفی متروپل را به شکل وحشتناکی بالا برده است.

شلیک گاز اشک آور، تجمعات مسالمت‌آمیز عزاداران را به تشنج کشانده

شب گذشته، مردم به صورت کاملا مسالمت‌آمیز و یکپارچه، بدون کوچکترین شعار ساختارشکنانه در حال عزاداری بودند که متاسفانه آقایان در نیروهای امنیتی و یگان ویژه با اقدامات خود، این تجمعات را به تشنج کشانده و شهر را دچار هرج و مرج کردند.

متاسفانه، شلیک گاز اشک آور به تجمع‌کنندگان عزادار و حتی گاهی شلیک‌های پراکنده به این تشنج دامن زده و مسدود کردن برخی از خیابان‌های فرعی نیز، تعدادی از مردم و حتی خانواده‌های داغدار را عملا در حصر نگه داشته است.

به یکی از خانواده‌های داغدار گفته شده که شاید نتوانیم پیکر عزیز شما را کشف و تحویل دهیم!

همانگونه که گفته شد، پیدا کردن اجساد عزیزان گرفتار در آوار متروپل، امروز اصلی‌ترین دغدغه خانواده‌های داغدار است. متاسفانه به یکی از خانواده‌های داغدار که جسد عزیزشان هنوز پیدا نشده، گفته‌اند که این احتمال وجود دارد که نتوانیم جسد عزیز شما را تحویل دهیم!



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024