جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 31.05.2022, 15:43

تهدید به قتل نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده


امتداد: مصطفی نیلی، حقوقدان و وکیل نرگس محمدی در گفتگویی با امتداد از وضعیت نگران کننده در زندان زنان قرچک خبر داد.

این وکیل دادگستری در این باره، اظهار داشت: حدود ۱۰ روز قبل، یکی از زندانیان عادی زندان قرچک که اتهام قتل در پرونده خود دارد، پیام تهدید آمیزی برای نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده فرستاده و در این پیام، اعلام می‌کند که من شما را می‌کشم و با این کار مشهور می‌شوم!

البته، این خانم همبند زندانیان سیاسی نبوده و هیچ مشکل و درگیری پیش از این با ایشان نداشته اما، موکل من و خانم مطلب‌زاده به یکباره از سوی این زندانی با این پیام تهدیدآمیز مواجه شده‌اند.

پس از آن، هفته گذشته در روز سه شنبه، وقتی پزشک متخصص برای معاینه زندانیان به زندان قرچک مراجعه داشته، تعدادی از خانم‌های زندانی سیاسی از جمله نرگس محمدی برای معاینه فراخوانده می‌شوند. وقتی نوبت این زندانیان سیاسی فرا می‌رسد، تعدادی از زندانیان که اطرافیان همان خانم هستند و اصلا در لیست معاینه توسط پزشک متخصص نبوده‌اند به بهداری مراجعه و با هیاهو و جنجال سعی در ایجاد درگیری می‌کنند که با حفظ آرامش از سوی زندانیان سیاسی، موفق نمی‌شوند.

روز یکشنبه نیز، تعدادی از زندانیان عادی که اکثرا هم جرائم خشن دارند در مقابل بند زندانیان سیاسی حاضر شده و شروع به ایجاد سر و صدا، فحاشی و البته تهدیدهای شدید تمامی زندانیان سیاسی می‌کنند. البته با توجه به بسته بودن در، امکان ورود به بند زندانیان سیاسی را پیدا نکرده و بعد از گذشت چند دقیقه توسط ماموران زندان به بند محل نگهداری‌شان هدایت می‌شوند.

البته، در سال‌های قبل نیز مشابه این اتفاق برای زندانیان سیاسی در زندان قرچک رخ داده و خانم‌ها دائمی و ایرایی از زندانیان سیاسی نیز، مورد حمله قرار گرفته بودند. این اواخر نیز خانم‌ها، شکیلا منفرد و صبا کردافشاری در اتفاقات مشابهی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

مسئولین زندان هنوز اقدام عاجلی برای حفظ امنیت انجام نداده‌اند

این تهدیدها و اقدامات در حال حاضر، امنیت جانی و روانی زندانیان سیاسی زندان قرچک را بر هم زده است. این بحث با تهدید خانم‌ها نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده آغاز شده اما روز یکشنبه سایر زندانیان سیاسی که در قرچک هستند نیز مورد تهدید قرار گرفته‌اند. این اتفاقات، فضا را برای زندانیان سیاسی این زندان، خطرناک کرده و متاسفانه، مسئولین زندان هنوز اقدام عاجلی برای حفظ امنیت انجام نداده‌اند.

زندانیان سیاسی در سالنی دربسته نگهداری می‌شوند، اما برای مراجعه به بهداری یا پیگیری کارهای اداری و امور دیگر باید به راهروی اصلی زندان بیایند. این زندانیان با توجه به اتفاقات اخیر و به دلیل نگرانی از تهدیدها، مجبور شده‌اند از پیگیری درمان و امور اداری نیز خودداری کنند.

حتی یکی از خانم‌هایی که جزو تهدیدکنندگان این زندانیان سیاسی بوده و سابقه جرائم خشن را هم در پرونده دارد، چندی پیش، یکی از مامورین زندان را به نحوی مصدوم کرده که این مامور، مجبور به استفاده طولانی‌مدت از مرخصی استعلاجی شده است.

تهدید زندانیان سیاسی توسط زندانیان عادی مشکوک به نظر می‌رسد

زندانیان سیاسی قرچک معتقدند اینکه زندانیان عادی، در حالی که سابقه هیچ بحث و اختلافی نبوده، اینگونه علیه زندانیان سیاسی برخورد کرده و اقدام به تهدید آن‌ها کنند، مشکوک به نظر می‌رسد. جان زندانیان سیاسی از بابت این تهدیدها در خطر قرار گرفته است.

سه سال پیش در زندان تهران بزرگ شاهد بودیم که بی‌توجهی به بحث امنیت زندانیان سیاسی، باعث شد که علیرضا شیرمحمدعلی، توسط ۲ زندانی، پس از تهدیدات متعدد، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به قتل برسد.

این مساله را به اطلاع اجرای احکام دادسرای اوین و دایره نظارت بر زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی رسانده‌ام و آنها نیز قول پیگیری داده‌اند، ولی هنوز پاسخی از جانب آن‌ها دریافت نکرده‌ام.

هم‌چنین در تلاش هستیم تا از طریق همسر یکی از زندانیان سیاسی قرچک، نوبت ملاقاتی از رئیس سازمان زندان‌های استان تهران نیز بگیریم و ایشان را نیز در جریان این وضعیت و نگرانی‌ها قرار دهیم.

دلیل اصلی بروز این مشکلات عدم رعایت قانون و تبعید زندانیان سیاسی به قرچک است. در حالی که اکثریت زندانیان سیاسی زن استان تهران در زندان اوین نگهداری می‌شوند، تعدادی از این افراد با نظر مقام‌های امنیتی و قضایی از زندان اوین تبعید شده و اکنون علاوه بر مشکلات زندان قرچک از قبیل وضعیت بد غذا، فروشگاه و وجود حشرات موذی مثل رتیل با تهدید جانی هم مواجه شده‌اند



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024