جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 30.05.2022, 7:05

مراسم عزاداری حکومتی در آبادان برهم خورد


شب گذشته (شامگاه یکشنبه)، مراسم عزاداری حکومت برای قربانیان متروپل در چهارراه امیری آبادان، به صحنه اعتراض علیه مقام‌های حکومتی و  امام جمعه خوزستان بدل شد. سخنرانی حیدری نماینده خوزستان در مجلس خبرگان با شعارهای مردم قطع شد.

رسانه‌های دولتی هم در گزارش‌های خود نوشته‌اند که معترضان با کف زدن و شعار دادن مانع ایراد سخنرانی محسن حیدری آل‌کثیر نماینده خوزستان در مجلس خبرگان شدند.

صداوسیما مراسم عزاداری حکومتی یکشنبه شب آبادان را به طور زنده پخش می‌کرد اما کمی بعد با بالا گرفتن اعتراض‌ها و شعارهای ضد حکومتی، پخش زنده مراسم متوقف شد. همشهری نوشته گزوهی از معترضان به کانکسی که دوربین صداوسیما بر بالای آن نصب بود حمله کردند و دوربین را پایین انداختند.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد حاضران به آنچه پشت بلندگوها گفته می‌شد واکنش نشان دادند و شروع به شعار دادن کردند.

دولت روز یکشنبه هشتم خرداد را در ایران عزای عمومی اعلام کرده بود و مقام‌های محلی در آبادان مراسمی برای کشته‌شدگان ریزش ساختمان متروپل تدارک دیده بودند.

تصاویری از تجمع اعتراضی یکشنبه شب ۸ خردادماه، مردم آبادان در فضای مجازی منتشر شده که در آن نشان می‌دهد نیروهای امنیتی به سوی معترضان گاز اشک آور شلیک پرتاب کرده و با  عزاداران در آبادان و اهواز درگیر شدند.

تعداد جانباختگان، با کشف دو جسد دیگر به ۳۱ نفر رسید. روز گذشته محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران گفته بود:« آمار دقیقی از افراد زیر آوار مانده در متروپل وجود ندارد.» صادق خلیلیان استاندار خوزستان مفقودشدگان متروپل را ۳۸ نفر اعلام کرده بود.

روزنامه همشهری هم‌چنین نوشت “عشایر با بیرق‌های خود همراه با هوسه و یزله مراسم عزاداری برای جانباختگان متروپل را برگزار کردند”. این روزنامه گزارش داد “دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی از خیابان‌های اطراف وارد چهارراه امیری شدند”.

در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، معترضان شامگاه هشتم خرداد علیه مقامات حکومتی شعار سر می‌دهند که یک فرمانده نیروی انتظامی از آن‌ها می‌خواهد تا «شعارهای ساختارشکنانه» ندهند. معترضان در واکنش فریاد اعتراضی سر می‌زنند. فرمانده نیروی انتظامی هم می‌گوید: «برای بار سوم به شما هشدار می‌دهم! پلیس با شما صحبت می‌کنه. عواقب تجمع شما پای خودتونه. از لحاظ قانونی». در این زمان، معترضان او را «هو» می‌کنند.

در ویدئوی دیگری، امام جمعه آبادان که در یک مراسم دولتی «اجتماع بزرگ عزاداری» برای قربانیان حادثه برج متروپل، بالای سکو رفته بود تا سخنرانی کند، خطاب به جمعیت می‌گوید: «آفرین بر شما مردم آبادان. آفرین بر بصیرت شما. آفرین بر وفاداری و استقامت شما»، اما معترضان ناگهان صحبت‌های او را قطع کرده و شعارهایی تند سر دادند.

در همین حال، خبرگزاری دولتی ایرنا بامداد دوشنبه گزارش داد که با کشف دو جسد دیگر از زیر آوارهای برج فروریخته متروپل آبادان، شمار جان‌باختگان به ۳۱ نفر رسید. به نوشته ایرنا، امدادگران جسد یک فرد دیگر را نیز شناسایی کرده‌اند اما پیکر او هنوز از زیر بتون خارج نشده‌است.

استاندار خوزستان روز یکشنبه در هفتمین روز فروریزی برج متروپل تعداد مفقودان را ۳۸ نفر اعلام کرد که در این صورت از سرنوشت ۳۵ نفر دیگر خبری در دست نیست. در حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان، برخی مقامات نیز اعتراف کرده‌اند که در جریان ساخت این برج زدوبند گسترده‌ای بین مالک اصلی آن با شهرداری و برخی مقامات رخ داده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024