جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 26.05.2022, 7:27

رابرت مالی: چشم‌انداز احیای برجام درخشان نیست


رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به پرسش‌های سناتورها پاسخ داد و با بیان این که چشم‌انداز توافق خیلی درخشان نیست، تأکید کرد که حمله نظامی پاسخ به مسئله هسته‌ای ایران نیست.

به گزارش صدای آمریکا، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران صبح چهارشنبه چهارم خرداد در این نشست با بیان این که طی یک سال گذشته دولت جو بایدن تلاش کرده تا با نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران آن را کنترل کند، وضعیت کنونی را نتیجه خارج شدن یک‌جانبه دولت پیشین از توافق برجام دانست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در اردیبهشت ۹۷ (هشتم ماه مه ۲۰۱۸) رسما کشورش را از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی خارج کرد.

آقای مالی همچنین گفت که برجام برای پیشگیری از توسعه هسته‌ای ایران مفید بود و آنها را مجبور کرده بود به راستی‌آزمایی تن بدهند. مالی با انتقاد از عملکرد دولت پیشین مدعی شد که این رفتار «موجب افزایش حملات گستاخانه ایران علیه ما و متحدانمان به میزان ۴۰۰ درصد شد.»

او با بیان این که مقامات امنیتی اسرائیل نیز اکنون می‌گویند خروج آمریکا از برجام تصمیم نامناسبی بود، عنوان کرد که وزارت خزانه‌داری امروز چهارشنبه اعلام کرده تحریم‌های تازه‌ای را در رابطه با پولشویی مقرر خواهد کرد.

آقای مالی همچنین با اشاره به وجود تلاش برای جلوگیری از یک بحران هسته‌ای در همکاری با اسرائیل و متحدان منطقه‌ای گفت که «هرگز اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و اگر بخواهند امتیاز خارج از برجام بگیرند باید کاری کنند که به نگرانی‌های ما را رفع کند. تصمیم به عهده ایران است که گام بعدی را بردارد اما تاکنون هر گونه پیشنهاد منطقی را رد کرده است.»

او تأکید کرد که موضع جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا این است که ایران اجازه نخواهد داشت به سلاح هسته‌ای دست یابد. از گذشته همین بوده و حتما رئیس جمهوری آینده هم همین رویکرد را خواهد داشت. هر تلاشی لازم باشد انجام خواهیم داد تا ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد و ابراز تمایل کرد که درباره جزئیاتش در جلسه‌ای محرمانه گفت‌وگو شود.

رابرت مالی بر تلاش دولت بایدن برای جلوگیری از ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به نیروهای نیابتی منطقی و قاچاق سلاح تأکید کرد و گفت که همکاری‌های ایالات متحده با اسرائیل در این زمینه در اوج است.

او همچنین با بیان این که ایران باید حتما به تعهداتش پایبند بماند گفت که ایالات متحده در این خصوص با اسرائیل و متحدان اروپایی هماهنگ است، اما تلاش ما این است که از طریق دیپلماسی مسئله را حل کنیم و تخمین ما این است که برجام مفید خواهد بود.

مالی در بخشی از پاسخ خود بار دیگر با تأکید بر اولویت وجود توافق در مقایسه با نبود آن گفت که اروپایی‌ها می‌خواهند با حسن نیت به برجام برگردیم. آخرین چیزی که می‌خواهیم این است که یک بحران هسته‌ای در خلیج فارس داشته باشیم و اطمینان دارم بدون توجه به نتیجه اروپایی‌ها در موضوع تحریم‌ها و مقابله با ایران کنار ما خواهند بود.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران درباره گزارش بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها مبنی بر این که پس از برجام ۲۷۵ میلیارد دلار به ایران پول نقد ارسال شد و در صورت توافق مجدد طی پنج سال ۸۰۰ میلیارد دلار می‌تواند به ایران برسد، این آمار را «مبالغه‌آمیز» توصیف کرد.

آقای مالی با تأکید بر اهمیت آزادی گروگان‌ها گفت که آنها به صورت ناحق در ایران تحت بازداشت هستند و مضحک‌ترین چیز است که ایران از آدم‌های بی‌گناه اتباع آمریکا و دیگران سوءاستفاده کند تا خواسته‌هایش را پیش ببرد. مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای آزاد کردن چهار شهروندمان از ایران انجام می‌دهیم.

او با اشاره به تلاش‌ها برای بازگشت به برجام و سپس محکمتر کردن آن، عنوان کرد تمام گام‌هایی که انتظار می‌رفت ایران ۱۰ یا ۱۵ سال دیگر بردارد، اکنون دارد انجام می‌دهد و این را مقامات اسرائیل هم تأیید می‌کنند.

در این جلسه همچنین بر ضرورت جلوگیری از صادرات غیرقانونی نفت ایران به کشورهایی چون چین و ونزوئلا تأکید شد.

رابرت مالی با بیان این که اسرائیل هم می‌گوید اگر به برجام برگردیم به نفع منافع اسرائیل است، گفت اگر قرار است به توافقی برسیم باید ایران دسترسی کامل را در اختیار آژانس قرار بدهد. آژانس باید باخبر باشد که پس از خروج دولت پیشین آمریکا از برجام تا کنون چه اتفاقی افتاده است.

این نشست خبری به طور زنده و با ترجمه همزمان به فارسی از تلویزیون، تارنما، فیسبوک، و یوتیوب صدای آمریکا نیز پخش شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024