جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.05.2022, 23:31

بایدن نام سپاه را در فهرست تروریستی حفظ می‌کند


روزنامه اینترنتی پولیتیکو در واشنگتن به نقل یک مقام ارشد غربی گزارش می‌دهد که جو بایدن تصمیم خود برای حفظ نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی را نهایی کرده است.

یک فرد دیگر آشنا با موضوع به این روزنامه گفته است که رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را در تماس تلفنی روز ۲۴ آوریل (یک ماه پیش) با نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در میان گذاشت و گفت که این تصمیم صد در صد قطعی است و فرصت برای کوتاه آمدن ایران به پایان رسیده است.

آقای بِنِت بعد از آن تماس در بیانیه‌ای نوشت: “من مطمئن هستم که پرزیدنت بایدن، که دوست واقعی اسرائیل است و به امنیت آن اهمیت می‌دهد، اجازه نخواهد داد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خط بخورد.”

کاخ سفید گفت که دو رهبر درباره “تهدید برخاسته از ایران و گروه‌های نائب آن” صحبت کردند.

مقام های دولت آمریکا با هدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، برجام، برای بیش از یک سال مشغول شرکت در مذاکرات غیرمستقیم در وین با ایران بوده‌اند و هرچند این مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته اما در هفته‌های اخیر گزارش شد که اختلاف بر سر تروریستی شناختن سپاه از سوی آمریکا به یکی از بزرگترین موانع باقی مانده بدل شده است.

رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران قرار است روز چهارشنبه در برابر اعضای کنگره درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین گزارش دهد.

مقام‌های دولت بایدن در هفته‌های اخیر اشاره کرده‌اند که احتمال خارج کردن نام سپاه از این فهرست هر روز کمتر می‌شود، به خصوص که جمهوری خواهان و حتی بسیاری از دمکرات‌ها در کنگره علیه چنین کاری هشدار داده‌اند.

یک مقام آمریکایی آشنا با موضوع ماه پیش به پولیتکو گفته بود: “موضع آمریکا این است که اگر ایران با گام‌های مشخصی برای اطمینان دادن به نگرانی‌های امنیتی ورای برجام موافقت نکند، واشنگتن حاضر به خارج کردن نام سپاه از طبقه بندی تروریستی نیست.”

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: “ما درباره مباحثات دیپلماتیک خصوصی اظهار نظر نمی کنیم.”

استقبال اسرائیل

پولیتیکو یادآوری می‌کند که آقای بنت پس از تماس تلفنی ۲۴ آوریل با بایدن گفته بود: «من مطمئنم رئیس جمهور بایدن که دوست واقعی اسرائیل است و به امنیت آن اهمیت می‌دهد، اجازه نخواهد داد که سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف شود.»

به دنبال انتشار این گزارش نشریه پولیتیکو، نفتالی بنت در توییتی نوشت: «من از تصمیم دولت ایالات متحده برای نگه داشتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، جایی که متعلق به آن است، استقبال می‌کنم.»

وی در ادامه این توییت تصمیم جو بایدن را «اصولی» نامید و گفت که از او و دولت وی به این خاطر که دوست واقعی کشور اسرائیل هستند، تشکر می‌کند.

آقای بنت همچنین در توییتی به زبان عبری این تصمیم دولت جو بایدن را «دستاوری بزرگ» برای اسرائیل توصیف کرد و گفت که این تصمیم «ثابت می‌کند می‌توان مقابل تروریسم ایران محکم ایستاد».

نخست وزیر اسرائیل اما در هیچ کدام این توییت‌ها به مدعای نشریه پولیتیکو درباره مکالمه تلفنی آقای بایدن با او اشاره نکرد.

ایالات متحده سپاه پاسداران را سال ۲۰۱۹ در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد. این تصمیم در راستای سیاست «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ بر ایران اتخاذ شد، اما این مسئله اکنون به یکی از موانع اصلی احیای برجام تبدیل شده است.


منابع گزارش: بی‌بی‌سی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024