جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.05.2022, 12:58

سعید مدنی همچنان در سلول انفرادی نگهداری می‌شود


مصطفی نیلی، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفتگویی با امتداد، ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده سعید مدنی، جامعه‌شناس و استاد بازداشتی دانشگاه، اظهار داشت: سعید مدنی با همسر خود تماس تلفنی داشته و از تفهیم اتهام خود نزد بازپرس پرونده خبر داده است. او در این گفتگوی تلفنی، موارد اتهامی خود را؛ اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان کرده است. ضمن اینکه، سعید مدنی همچنان در بند امنیتی ۲۰۹ و در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و بازجویی‌‎ها از ایشان ادامه دارد.

دختر ایشان هم که برای پیگیری وضعیت پدر و هم‌چنین وسائل خود و مادرش که توسط ضابطان به طور غیرقانونی ضبط شده به دادسرا مراجعه کرده و با سختی فراوان، موفق به دیدار با بازپرس پرونده شد که به او اینگونه پاسخ دادند که درخواست خود را بنویسید تا ببینیم؛ وسایل را تحویل بدهیم یا خیر! ضمن اینکه وسایل دختر سعید مدنی و همسر ایشان، هیچ ارتباطی به او ندارد و مامورین در حین بازداشت، آنها را ضبط کرده‌اند.

در پرونده های سیاسی، عقیدتی و امنیتی شاهد این مسئله هستیم که ضابطین قضائی در حین بازداشت و بازرسی منزل یا محل کار، وسایلی را که ارتباطی با فرد متهم نداشته، ضبط و توقیف می‌کنند.

این امر خلاف اصول مصرحه حقوقی و نقض قانون آیین دادرسی کیفری است و براساس قانون ضابطینی که این فعل را مرتکب می‌شوند، باید مجازات شوند. اما در عمل شاهد هستیم که مقامات قضایی توجهی به نقض قانون نکرده و خانواده و اطرافیانی که وسایل‌شان توقیف شده، برای بازپس‌گیری آن، با مشقات فراوانی روبرو هستند. خانواده‌ها باید با سختی زیادی به دادسرای امنیت مراجعه داشته باشند که از مسئله ورود به دادسرا تا پیگیری‌های بعدی این مشکلات و موانع ادامه دارد و به جای ضابطین، ایشان مجازات می‌شوند.

به خانواده سعید مدنی گفته شده که تنها وکلای مورد اعتماد رئیس قوه می‌توانند وکالت او را بر عهده بگیرند

وقتی دختر این استاد بازداشتی دانشگاه در مورد وضعیت پدر سوال کرده، باز به ایشان گفته‌اند که سعید مدنی فعلا هیچ ملاقاتی نخواهد داشت و بازجویی‌ها از او ادامه دارد. ضمن اینکه در خصوص بحث وکیل نیز به دختر سعید مدنی گفته‌اند که تنها، وکلای تبصره ماده ۴۸ که مورد اعتماد رئیس دستگاه قضا هستند، می‌توانند به این پرونده ورود کنند.

وقتی دختر سعید مدنی از لیست این وکلای مورد اعتماد سوال کرده به او گفته‌اند که ما نمی‌توانیم این اسامی را در اختیار شما قرار بدهیم و خودتان از بیرون پیدا کنید! این در حالی است که شاهد هستیم که از یک سو می‌گویند که باید وکلای مورد اعتماد رئیس قوه قضائیه وکالت پرونده را قبول کنند و از سوی دیگر این اسامی، در هیچ مرجعی اعلام نمی‌شود!

اگر این وکلا، مورد اعتماد رئیس قوه قضائیه بوده و کار خود را طبق قانون انجام می‌دهند، چه مسئله‌ای در این میان وجود دارد که از انتشار اسامی این افراد از سوی قوه قضائیه و دادسرا امتناع می‌شود؟ اگر هم این وکلا، حاضر نیستند اسم‌شان اعلام شود، اساسا چرا قبول می‌کنند تا در این لیست قرار بگیرند؟

نگهداری سعید مدنی در سلول انفرادی، مصداق شکنجه است

این روند رسیدگی، ایرادات قانونی متعددی داشته و کسی به آن توجه نمی‌کند. سعید مدنی، همچنان در سلول انفرادی و بدون دسترسی به وکیل و ملاقات نگهداری می‌شود که این امر، مصداق شکنجه بوده و خلاف اصل ۳۸ قانون اساسی است.

از خبرگزاری‎‌های مهر و فارس به دلیل انتشار اتهامات دروغ و واهی درباره سعید مدنی شکایت کردیم

در رابطه با انتشار اتهامات واهی و دروغ از سوی خبرگزاری‌های مهر و فارس درباره سعید مدنی و در زمان بازداشت او، شکایتی را علیه این رسانه‌ها در مرجع قضائی ثبت کرده و منتظر هستیم تا این شکایت به شعب مربوطه برای تعقیب ارجاع شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024