جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.05.2022, 13:29

گروسی: نگران غنی‌سازی اعلام‌نشده ایران هستم


رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از آنچه غنی‌سازی “اعلام نشده” اورارنیوم توسط ایران خوانده “​​به شدت” ابراز نگرانی کرده و گفته است که به نظر می‌رسد مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام به حالت “تعلیق” درآمده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، هدف از احیای برجام، رفع تحریم‌های آمریکا در ازای اعمال محدودیت مجدد بر برنامه اتمی ایران است. ایران از ماه‌ها پیش با توقف اجرای تعهدات خود در این توافق، دست به غنی‌سازی گسترده اورانیوم و سرعت دادن به برنامه اتمی خود زده است.

آقای گروسی در یک سخنرانی در پارلمان اروپا گفته است که آژانس در ماه‌های گذشته توانسته آثار اورانیوم غنی‌شده را در مکان‌هایی شناسایی کند که هرگز توسط ایران به‌ عنوان تاسیسات اتمی اعلام نشده بود.

مدیرکل آژانس گفته است “ما به شدت نگران این موضوع هستیم” و اضافه کرده که “وضعیت خیلی خوب به نظر نمی‌رسد”.

او گفته هنوز از احتمال رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران در یک دوره زمانی معقول امیدواری وجود دارد اما تاکید کرده که این فرصت هر آن ممکن است از دست برود.

به گفته وی ایران هنوز اطلاعاتی که آژانس انتظار دارد درباره مکان‌های اعلام نشده اتمی به بازرسان بدهد را ارائه نکرده است.

آژانس به دنبال گرفتن چه اطلاعاتی از ایران است؟

مدیرکل آژانس در هفته‌های گذشته اعلام کرده بود که آثار اورانیوم در سه مرکز متفاوت پیدا شده که قبلا به عنوان تاسیسات اتمی به آژانس گزارش نشده بود.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، و رافائل گروسی مدیرکل آژانس اواخر سال گذشته خورشیدی به توافق رسیده بودند که ایران به پرسش‌های آژانس در این زمینه پاسخ دهد و پس از تکمیل این روند، موضوع برای بررسی در شورای حکام آژانس که در خرداد ماه تشکیل می‌شود، برای بررسی نهایی مطرح شود.

ایران در جریان مذاکرات اتمی با هدف احیای توافق هسته‌ای برجام اعلام کرده بود که می‌خواهد این پرونده پیش از احیای احتمالی برجام بسته شده باشد اما در حالی که به گفته مدیرکل آژانس مذاکرات اتمی به حالت تعلیق در آمده، ایران هم جواب ابهامات آژانس را نداده است.

سفر چهار روزه نماینده اتحادیه اروپا به تهران با چه هدفی است؟

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز با هدف به دست آوردن یک “راه حل میانه” برای پایان دادن به بن‌بست احیای توافق هسته‌ای برجام است عازم تهران می‌شود. قرار است آقای مورا تا روز جمعه در تهران با مقام‌های ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

پیشتر روزنامه فایننشال تایمز گزارش کرده بود که تهران واکنشی سرد به پیشنهاد سفر وی نشان داده است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته پیش گفته بود که این سفر شاید “آخرین تیر ترکش” برای نجات مذاکرات باشد.

تلاش اروپا درباره سپاه پاسداران و سفر امیر قطر به ایران درباره دارایی‌های مسدود شده

گفت‌وگوها برای احیای توافق برجام از پیش از نوروز ۱۴۰۱ عمدتا بر سر اصرار ایران بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده متوقف شده است.

روزنامه فایننشال تایمز پیشتر گزارش داده بود که اتحادیه اروپا در حال بررسی سناریویی است که به موجب آن، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این فهرست برداشته می‌شود، اما بخش‌هایی از سپاه احتمالا در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده باقی می‌ماند.

منظور از “بخش‌هایی” احتمالا نیروی قدس شاخه عملیات برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که ایالات متحده در یک عملیات هوایی در دی ۱۳۹۸ قاسم سلیمانی فرمانده وقت آن را در حومه بغداد از بین برد.

رسانه‌های حکومتی و برخی از سیاستمداران ایران گفته‌اند که باقی ماندن هیچ بخشی از سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا پذیرفتنی نیست.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ وارد این فهرست شد. سازمان‌های القاعده، داعش، بوکوحرام، جهاد اسلامی فلسطین و حماس در کنار سپاه در این فهرست قرار دارند.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته گزارش داده بود که مقام‌های ایران که از افزایش قیمت نفت از زمان حمله روسیه به اوکراین بهره‌مند شده‌اند، عجله‌ای برای احیای توافق برجام نشان نمی‌دهند اما در روزهای اخیر گزارش‌هایی منتشر شده که چین خرید نفت از روسیه را بالا برده و واردات نفت از ایران کاهش یافته است.

مقام‌های ایرانی می‌گویند در روزهای آینده امیر قطر در پاسخ به سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، به تهران سفر می‌کند.

بر اساس گزارش‌های رسمی بخشی از برنامه این دیدار مذاکره بر سر آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک های خارجی است که به دلیل تحریم های ایالات متحده، دسترسی به آن ناممکن شده است.

مقام های ایران تاکنون چند بار از نزدیک بودنم آزادسازی این اموال خبر داده اند اما آمریکا هر بار چنین توافقی را رد کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024