جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.05.2022, 10:36

ایران: حکم اعدام احمدرضا جلالی اجرا می‌شود


قوه قضائیه ایران اعلام کرده است که حکم اعدام احمدرضا جلالی پژوهشگر زندانی ایرانی-سوئدی در ایران “قطعی است و برای اجرا در دستور کار قرار مقام‌های قضایی قرار دارد”.

به گزارش بی‌بی‌سی، ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضائیه ایران در یک نشست خبری گفته است اتهام آقای جلالی “جاسوسی و ارتباط با موساد، اقدام علیه امنیت کشور و افشای اطلاعات طرح‌های سری و به کلی سری و حتی اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای” است.

آقای خداییان گفته “این شخص به لحاظ اتهامات متعدد به اعدام محکوم شده و حکم وی قطعی است. این حکم در دستور کار مقامات قضایی است و نسبت به اجرای حکم اقدام خواهند کرد”.

یک روز پیش از این مقام‌های قضایی ایران به صورت شفاهی به وکیل آقای جلالی گفته بودند که “مصمم” به اجرای حکم اعدام او هستند.

پیشتر خبرگزاری ایسنا به نقل از “یک مقام آگاه” اعلام کرده بود که وی تا پایان اردیبهشت اعدام خواهد شد.

آقای جلالی پیشتر گفته بود ماموران ایران به این دلیل او را زندانی کرده‌اند که حاضر به جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه ایران در اظهارات امروز خود از برگزاری دادگاه حمید نوری از ماموران قضایی ایران که متهم به دخالت در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ است انتقاد کرده و گفته “متاسفانه دستگاه قضایی سوئد کمترین استانداردهای بین‌المللی و داخلی خود را در مورد ایشان اجرا نکرد”.

آقای خداییان گفته “بنده به مقامات قضایی سوئد توصیه می‌کنم به کار و وظیفه قضایی خود عمل کنند و تحت القائات سیاسی قرار نگیرند. ایران مانند هر کشور دیگری از اتباع خود دفاع می‌کند”.

آقای نوری در انتظار رای دادگاه است. دادستانی سوئد خواهان مجازات حبس ابد برای وی شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز هرگونه ارتباط میان دادگاه حمید نوری و اجرای حکم احمدرضا جلالی را رد کرده و با اشاره به پرونده آقای نوری خطاب به دولت سوئد گفته بود که این کشور “فکر نکند با این گروکشی‌ها موضوع جلالی فراموش می‌شود”.

احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی که پژوهشگر مدیریت بحران و پزشک ساکن سوئد است، در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ خورشیدی در جریان سفر به ایران بازداشت و به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شد.

ساعاتی پیش از اظهارات سخنگوی قوه قضائیه ایران درباره اجرای حکم اعدام آقای جلالی، کاظم غریب آبادی از دستگیری و محاکمه حمید نوری در سوئد انتقاد کرده و درباره پرونده احمدرضا جلالی گفته بود “سفیر سوئد مرتب به دفتر من و وزارت خارجه می آمد و می گفت او یک استاد دانشگاه بیگناه است چرا او را دستگیر کردید، در حالیکه موقع دستگیری او حتی دو تابعیتی هم نبود و بعدا تابعیت سوئد را به او اهدا کردند”.

برخی از دولت های غربی می‌گویند که ایران با بازداشت اتباع دوتابعیتی در صدد حل و فصل مشکلات خارجی خود است و از این بابت از جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده‌اند.

همزمان با برگزاری آخرین جلسات محاکمه حمید نوری در سوئد که به جنایت جنگی و قتل عمد متهم است، دولت سوئد درباره خطراتی که اتباع این کشور را در سفر به ایران تهدید می کند، هشدار داده بود.

ایران می‌گوید طی روزهای اخیر یک شهروندن سوئدی را بازداشت کرده اما هنوز به هویت و اتهام او اشاره ای نشده است.

در حال حاضر شماری از اتباع دوتابعیتی ایران از جمله شهروندان ایرانی-آمریکایی در زندان های ایران در بازداشت هستند.

مقام های ایرانی گفته‌اند که آمادگی دارند این زندانیان را با دولت‌هایی که تابعیت مضاعف آنها را دارند، از جمله ایالات متحده مبادله کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024