يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 29.04.2022, 16:05

انفجار در مسجدی در کابل ده‌ها کشته بجا گذاشت


یک سخنگوی وزارت کشور/داخله طالبان به رسانه‌ها گفته است که در نتیجه یک انفجار در مسجد/خانقاه موسوم به خلیفه در منطقه دارالامان کابل ۱۰ نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ملا امام این مسجد به رویترز گفته است که ۵۰ نفر در پی این انفجار جان باخته‌اند.

سید فاضل آقا، امام این مسجد/خانقاه به رسانه‌ها گفته است که بمبگذار انتحاری خود را در میان نمازگزاران جابجا کرده و سپس منفجر نمود.

به قول وی پس از آن دود سیاه همه جا را فرا گرفته بود و اجساد زیادی در داخل محوطه این مسجد پراگنده افتاده بودند. او به رویترز گفته است که برادرزاده‌هایش در میان قربانیان این انفجار بودند.

این انفجار زمانی رخ داد که نمازگزاران در این مسجد اهل سنت پس از ادای نماز جمعه برای آنچه حلقه ذکر نامیده می‌شود، تجمع کرده بودند.

در افغانستان معمولا در کنار مساجد، خانقاه‌های حضور دارند که اهل طریقت در مواقع خاص برای ذکر کردن گردهم جمع می‌شوند. شماری از گروه‌های تندرو از جمله داعش، القاعده و گروه سلفی‌ها این طرز عبادت صوفیانه را بدعت و قابل تکفیر می‌خوانند.

هفته پیش در یک انفجار مشابه در یک خانقاه در ولسوالی امام صاحب ولایت قندوز ۳۳ نفر به شمول کودکان کشته و ۴۳ نفر هم مجروح شدند.

در جریان ماه رمضان حملات اینچنینی در برخی از مساجد و اماکن مربوط به شیعیان افغانستان نیز صورت گرفته است که تلفات انسانی زیادی در پی داشته اند.

تنها ۳۰ نمازگزار پنجشنبه پیشتر در یک مسجد شیعیان در شهر مزار شریف کشته و بیش از ۹۰ نفر دیگر زخمی شدند.

سلفی‌ها جریان بزرگ مذهبی در افغانستان است که با طالبان پیش از بدست گرفتن قدرت گاهی همسو و گاهی درگیر بوده‌اند، بخشی از آنها به گروه داعش شاخه خراسان پیوسته اند که در حال نبرد با طالبان هستند و مسئولیت حملات خونین پس از به قدرت رسیدن طالبان را برعهده‌ گرفته است.

خانقاه‌ها در گذشته مورد تنفر گروه‌های رادیکال و هدف حملات آن‌ها بوده است.

چند نفر ار مخاطبان بی‌بی‌سی که در هنگام انفجار در نزدیکی مسجد و خانقاه موسوم به “خلیفه صاحب” واقع در دارالامان شهر کابل شاهد این رویداد بوده‌اند گفته اند که افراد زخمی زیادی را دیده اند که به بیمارستان استقلال منتقل میشدند.

تصاویری اولیه که در شبکه‌های اجتماعی از انفجار در این مسجد منتشر شد، دود و خاک در محل را نشان می‌ داد.

بیمارستان ایمرجنسی در کابل در حساب توییتر خود نوشته است که در پی این انفجار بیست نفر مجروح به این بیمارستان منتقل شده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

دکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای صلح پیشین افغانستان در یک پیام فیس بوکی، وقوع انفجار امروز در خانقاه “خلیفه صاحب” در سه راهی علاوالدین کابل را تآسف بار خوانده و افزوده است “در حالیکه هموطنان متدین ما در آخرین روز های ماه مبارک رمضان مصروف ذکر بودند، شماری از هموطنان روزه دار ما شهید و زخمی شدند”.

آقای عبدالله حمله به عبادتگاه‌ها را جنایت ضد بشری و مغایر ارزش های اسلامی و انسانی خوانده است.

روز گذشته در نتیجه دو انفجار در دو مینی‌بوس مسافربری در شهر مزار شریف دست کم ۱۱ نفر کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شدند.

محمد آصف وزیری، سخنگوی فرماندهی پلیس طالبان در ولایت بلخ به خبرگزاری فرانسه گفته بود که به نظر می‌رسد هدف حمله در مزار شریف “مسافران شیعه” بودند.

این انفجارها در نواحی سوم و دهم مزارشریف زمانی رخ داد که مینی‌بوس‌های حامل شهروندان عادی برای افطار به خانه‌های خود می‌رفتند.

گروه داعش مسئولیت انفجار در مزار شریف را بر عهده گرفته است.

طی هفته‌های اخیر شمار حملات انفجاری در مساجد و اماکن غیرنظامی در چندین ولایت افغانستان افزایش یافته است که باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از شهروندان ملکی در این کشور شده است.

روابط سلفی‌ها با جامعه حنفی که اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان سنی در افغانستان را تشکیل می‌دهند، هرگز خوب نبوده است. سلفی‌ها همه مسلمانان حنفی را به “مدرنیست” بودن متهم می‌کنند که از خلافت دست کشیده‌اند و دیوبندی‌ها و صوفیان را “حنفی افراطی” می‌دانند. روابط آنها با جامعه شیعه حتی بدتر است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024