يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 24.04.2022, 19:49

دوست پوتین در انتخابات فرانسه شکست خورد


امانوئل ماکرون برای دومین بار پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شده و برای یک دوره پنج ساله بار دیگر کرسی الیزه را از آن خود کرده است.

مردم فرانسه امروز یکشنبه برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بر سر صندوق‌های رای حضور پیدا کردند. اولین دور انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه ده آوریل برگزار شده بود. نزدیک به ۴۹ میلیون فرانسوی واجد شرایط رای‌دادن بودند. میزان مشارکت در دور دوم انتخابات حدود ۶۲ درصد اعلام شده است.

میزان آرای سفید در دور دوم انتخابات نیز به ۲۸ درصد رسید که این میزان از سال ۱۹۶۹ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

برنده انتخابات تا سیزده ماه می ماموریت ریاست جمهوری در فرانسه را بر عهده خواهد گرفت.

نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نشان می‌دهد ماکرون با کسب ۵۸.۲ درصد آرا نسبت به رقیب خود لوپن (۴۱.۸) پیشتاز است.

همزمان با اعلام پیروزی امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، هواداران او که از ساعاتی قبل در نزدیک برج ایفل گرد هم آمده بودند، به شادی و پایکوبی پرداختند.

شارل میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا هم در واکنش به انتخاب دوباره ماکرون گفت که اروپا می‌تواند ۵ سال دیگر روی فرانسه حساب کند.


واکنش ژان لوک ملانشون به نتایج انتخابات ریاست جمهوری

ژان لوک ملانشون، رهبر چپ افراطی فرانسه که توانسته بود در اولین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور بیش از ۲۰ درصد آراء را از آن خود کند و در جایگاه سوم بود، در اولین واکنش به نتایج اعلام شده گفت:

- خانم لوئپن شکست خورد. فرانسه بطور روشن مخالفت خود را با دیدگاههای او اعلام کرد که خبر خوبی است.
- امانوئل ماکرون بار دیگر به عنوان رئیس جمهور فرانسه انتخاب شد؛ اما در حالی که شمار قابل توجهی از رای دهندگان بار دیگر آرای سفید یا باطله را به صندوق‌ها انداختند.
- در این دقایق به تمام قربانیان سیاست‌های اقتصادی امانوئل ماکرون که عمدتا از طبقات پایین، کارگر و آسیب پذیر هستند فکر می‌کنم.
- به آنها می‌گویم که تسلیم نشوید؛ دموکراسی ابزارهای لازم را برای این کار در اختیار ما قرار داده است. در انتخابات پارلمانی ۱۲ و ۱۹ ژوئن شرکت کنید و با دادن یک رای حداکثری، قدرتی قوی در مقابل ماکرون ایجاد کرده و او را متوقف کنید.
- با دادن یک رای قوی در انتخابات پارلمانی و با فرستادن نخست‌وزیری به دولت او که همراه باشماست، می‌توانید سرنوشتی متفاوتی برای خود رقم بزنید.
- آنچه مهم است اینکه تسلیم نشوید، قوی باشید و مصمم به جلو حرکت کند.


مارین لوپن؛ خود را شکست خورده نمی‌دانم!

مارین لوپن در اولین واکنش‌ها به نتایج انتخاب اعلام کرد که کسب بیش از ۴۲ درصد از آراء در این انتخاب را به نوعی یک پیروزی برای خود می‌داند.

او از تمام کسانی که در دوران کارزار انتخاباتی از او حمایت کرده‌اند، همچنین از کسانی که تنها در دور دوم انتخابات به او رای داده‌اند، سپاسگزاری کرد.

خانم لوپن افزود که این رای بزرگ نشان داد که بر شمار طرفداران ایده‌های او در فرانسه افزوده شده است و به همین دلیل به هیچ وجه خودش را شکت خورده نمی‌داند.

او اعلام کرد که اکنون به عنوان یک «اپوزیسیون قوی» در مقابل دولت ماکرون فعالیت خواهد کرد و قویا به مبارزه با آن دست از دیدگاههای ماکرون خواهد پرداخت که معتقد است بر خلاف منافع فرانسوی‌ها ترسیم شده است؛ از جمله افزایش سن بازنشستگی، بی‌عدالتی‌های قضایی و سیاستهایی که قدرت خرید فرانسوی‌ها را کاهش داده است.

او تاکید کرد که از همین امشب، مبارزه‌ای بزرگ برای پیروزی در انتخابات پارلمانی را آغاز خواهد کرد تا در پارلمان پیش‌روی فرانسه بتوان جبهه‌ای قوی علیه دولت ماکرون ایجاد کرد.


اولین سخنرانی امانوئل ماکرون پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

امانوئل ماکرون سخنرانی خود را با سپاسگزاری از همه رای دهندگان آغاز کرد و افزود: «پس از گذراندن ۵ سال پر از فراز و نشیب، مردم فرانسه بار دیگر به من اعتماد کردند تا برای ۵ سال دیگر در این مقام فعالیت کنم.

پروژه ما ایجاد فرانسه‌ای مستقل‌تر از همیشه و ایجاد اروپایی قوی‌تر است. می‌دانم که بسیاری از افرادی که به من رای دادن نیز افرادی هستند که نه به دلیل موافقت با عقایدم بلکه با این هدف که راه رسیدن به قدرت را برای راست افراطی سد کنند، به من رای دادند. از آنها نیز سپاسگزارم و سعی می‌کنم در سال‌های پیش رو خواسته‌های آنها را برآورده کنم.

من به آنهایی که به مارین لوپن رای دادند نیز می‌اندیشم؛ من از این لحظه رئیس جمهور آنها نیز هستم واین مسئولیت من است که برای خشم و ناامیدی که داشتند و باعث شده به راست افراطی رای دهند، راه حلی بیابم.

پروژه‌ای که من در ۵ سال پیش‌رو در فرانسه اجرا می‌کنم، با این هدف اجرا می‌شود که درنهایت جامعه‌ای عادلانه‌تر و با برابری بیشتر میان زنان و مردان همچنین جامعه‌ای دوستدار محیط زیست داشته باشیم.


منابع گزارش: ایسنا، یورونیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024