يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.04.2022, 9:28

زلنسکی: متحدان تسلیحات موردنیاز را تحویل دادند


زلنسکی: روسیه بعد از اوکراین، به دیگر کشورها چشم دارد
رئیس‌جمهوری اوکراین در واکنش به اظهارات یک ژنرال روس که گفته بود خواستار کنترل کامل بر جنوب اوکراین است، گفت که حمله روسیه به کشورش “تنها اول راه است و مسکو قصد دارد تا دیگر کشور‌ها را هم تصرف کند. “
به گزارش ا خبرگزاری رویترز، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنانی گفت: تمام کشور‌هایی که مثل ما به پیروزی زندگی بر مرگ باور دارند، باید در کنار ما مبارزه کنند. آن‌ها باید به ما کمک کنند، چون ما در خط مقدم هستیم؛ و بعد چه کسی خواهد بود؟
اظهارات زلنسکی واکنشی به سخنان رستم مینکایف است. این ژنرال ارشد ارتش روسیه در سخنانی که خبرگزاری‌های دولتی روسیه منتشر کردند، گفت که هدف این کشور از حمله به اوکراین تصرف کامل جنوب و باز کردن مسیری زمینی به منطقه جدایی‌طلب ترنسنیستریا در مولداوی است. ژنرال رستم مینکایف تاکید کرد که “روسیه به دنبال کنترل کامل جنوب در کنار شرق و منطقه دونباس اوکراین است. “
وزارت دفاع اوکراین در پیامی توییتری گفت که اظهارات مینکایف نشان می‌دهد که “روسیه دیگر نیاتش را پنهان نمی‌کند.” در بیانیه این وزارتخانه آمده است: مسکو اکنون اذعان دارد که هدف “فاز دوم” این جنگ پیروزی بر نازی‌های افسانه‌ای نیست، بلکه اشغال شرق و جنوب اوکراین است. امپریالیسم، همانطور که هست.
به دنبال اظهارات این ژنرال روس، وزارت امور خارجه مولداوی، سفیر مسکو را برای ابراز “نگرانی عمیق” خود درباره سخنان این نظامی عالی‌رتبه که گفته بود جمعیت روس‌زبان این کشور در معرض سرکوب قرار دارند، احضار کرد. در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن قاطعانه از حاکمیت مولداوی حمایت می‌کند.
در همین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از اظهارنظر درباره اینکه آیا روسیه اهداف عملیاتی خودش را گسترش داده است یا خیر و اینکه مسکو آینده سیاسی جنوب اوکراین را چطور می‌بیند، امتناع کرد.
در شرایطی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن با دنیز شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین ملاقات کرد، زلنسکی گفت که متحدان در نهایت در حال ارسال تسلیحاتی هستند که کی‌یف خواسته بود.
به گفته ارتش اوکراین، نیرو‌های روسیه در حال افزایش حملاتشان در شرق هستند و عملیاتی در منطقه خارکیف، واقع در شمال هدف اصلی که دونباس بیان می‌شود، انجام دادند.
در همین حال رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن روسیه که خودش را به عنوان “سرباز پیاده” پوتین توصیف می‌کند، شامگاه جمعه در تلگرام خود نوشت که چچن در حال استقرار صد‌ها داوطلب دیگر برای کمک به روسیه در اوکراین است.
در ژنو، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که شواهدی از “جنایات جنگی” روسیه شامل بمباران کورکورانه و اعدام فراقضایی در حال افزایش است. این نهاد همچنین گفت، به نظر می‌رسد اوکراین از تسلیحاتی که اثرات بی‌رویه‌ای دارد، استفاده کرده است. با این حال روسیه هدف گرفتن غیرنظامیان را تکذیب کرده و می‌گوید چنین شواهدی “ساختگی” هستند.
در همین حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است سه‌شنبه برای ملاقات با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه عازم مسکو شود و پس از آنجا برای گفتگو با زلنسکی به کی‌یف برود. به گفته سخنگوی گوترش، هدف از سفر به مسکو برقراری فوری صلح در اوکراین است.


دیدار هفته آینده وزیران دفاع ۴۰ کشور در آلمان
همزمان جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده هفته آینده در آلمان با وزرای دفاع و فرماندهان نظامی بیش از ۲۰ کشور برای بررسی و رفع نیازهای فوری و بلندمدت تسلیحاتی اوکراین دیدار خواهد کرد.
کربی افزود، از حدود ۴۰ کشور از جمله اعضای ناتو برای این نشست دعوت به عمل آمده که تاکنون بسیاری از کشورها برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند.
این نشست با آغاز حملات گسترده روسیه به شرق اوکراین همزمان شده است.
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ادامه داد، نشست مذکور شرایط میدان‌های نبرد و تلاش‌ها برای ادامه ارسال سلاح و کمک‌های نظامی به اوکراین را بررسی خواهد کرد.
او خاطرنشان کرد، نیازهای نظامی کی‌یف برای مرحله پس از جنگ کنونی نیز بحث و بررسی خواهد شد.
وزارت دفاع کانادا هم اعلام کرد، در راستای تعهد جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور جهت کمک به ارتش اوکراین، اتاوا هفته گذشته تعدادی توپ هویتزر-ام۷۷۷ و مهمات به کی‌یف تحویل داده است.
کانادا همچنین از ارسال قریب‌الوقوع خودروهای زرهی به اوکراین خبر داد.


دبیرکل سازمان ملل با پوتین و زلنسکی دیدار می‌کند
سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل این نهاد، هفته آینده با روسای جمهور روسیه و اوکراین در مسکو و کی‌یف دیدار می‌کند.
اطلاعیه سازمان ملل متحد می‌گوید که آقای گوترش روز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مسکو دیدار خواهد داشت تا با او درباره جنگ اوکراین گفت‌وگو کند.
طبق این اطلاعیه، وی روز پنج‌شنبه نیز در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، و همچنین دیمیتری کولبا، وزیر خارجه این کشور، دیدار می‌کند.
آنتونیو گوترش به تازگی خواستار یک آتش‌بس چهار روزه به مناسبت عید پاک مسیحیان ارتدوکس شده بود تا امکان توزیع کمک‌های بشردوستانه و تخلیه مناطق درگیری از شهروندان غیرنظامی فراهم شود. روز پنج‌شنبه اما ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد که پوتین با درخواست آتش‌بس به مناسبت عید پاک مخالفت کرده است.


سازمان ملل از شواهد ارتکاب «جنایت جنگی» توسط روسیه پرده برداشت
دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید شواهد فزاینده‌ای درباره وقوع «جنایات جنگی» طی تهاجم روسیه به اوکراین وجود دارد.
میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه از اقدامات «وحشتناک» علیه غیرنظامیان خبر داد. به گفته وی، نیروهای روسیه با بمباران مناطق مسکونی موجب مرگ غیرنظامیان و تخریب بیمارستان‌ها، مدارس، و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی شده‌اند که برابر با «جنایت جنگی» هستند.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل از آغاز تهاجم روسیه در ٢۴ فوریه تاکنون مرگ ٢ هزار و ۳۴۵ اوکراینی و زخمی‌شدن ٢هزار و ٩١٩ نفر دیگر را تایید کرده اما میشل باشله معتقد است با آشکار شدن تدریجی جزئیات درباره ماریوپول و سایر مناطق این عدد «بسیار بالاتر» خواهد رفت.
به گفته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل دست‌کم ٣ هزار اوکراینی دیگر به دلیل عدم دریافت خدمات پزشکی مورد نیاز جان باخته‌اند و ۷۵ مورد اتهام آزار و خشونت جنسی توسط سربازان روس علیه زنان، مردان، دختران و پسران اوکراینی به ثبت رسیده است.
اما در روسیه رستم میکایف، معاون فرمانده ناحیه نظامی مرکزی، روز جمعه اعلام کرد مسکو می‌خواهد کنترل تمام مناطق شرقی و جنوبی اوکراین را در دست بگیرد. وزارت دفاع اوکراین در واکنش به این گفته‌ها، آن را دلیلی بر کذب بودن ادعای پوتین مبنی بر جنگ با نازی‌ها دانسته و افزوده جنگ‌طلبی روسیه «عین امپریالیسم» است.


حزب کمونیست‌ روسیه در سالگرد تولد لنین از تهاجم نظامی به اوکراین حمایت کرد
رهبران حزب کمونیست روسیه روز جمعه در مراسمی که به مناسبت سالگرد تولد لنین برگزار شد از تهاجم نظامی به اوکراین حمایت کردند.
گنادی زیوگانوف، دبیر اول حزب کمونیست روسیه گفت: «آنگلوساکسون‌ها برای نبرد به اوکراین آمدند تا بر جهان سلطه پیدا کنند.»
وی افزود که جنگ در اوکراین تعیین خواهد کرد که جهان «تک قطبی» خواهد بود یا «چند قطبی».
مراسم روز جمعه در میدان سرخ مسکو به مناسبت یکصد و پنجاه و دومین سالگرد تولد لنین، اولین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق برگزار شد.

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024