يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 15.04.2022, 18:31

دادگاه دادخواهان سلامت ۲۷ فروردین برگزار می‌شود


مهدی محمودیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، با اشاره به برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش در روز شنبه ۲۷ فروردین، خواستار «فراهم آوردن شرایط برگزاری دادگاه علنی واقعی» و «حضور رسانه‌های مستقل» و «چهره‌های سیاسی، اجتماعی و مدنی» در جلسه دادگاه شده است.

او در بیانیه‌ای که از طریق همسرش الهام ذوالفقاری در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است، این دادگاه را جلسه «محاکمه تعدادی از فرزندان ایران به جرم دادخواهی مرگ ده‌ها هزار هموطن به خاطر بی‌تدبیری و ناکارآمدی مسئولان تصمیم‌ساز و اجرایی کشور» توصیف کرده است.

آقای محمودیان به همراه چند فعال مدنی دیگر به‌دلیل تلاش برای طرح شکایت از مقام‌های ایران بویژه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در زمینه سوءمدیریت کرونا و خودداری از امضای تعهدنامه مبنی‌بر عدم شکایت در این زمینه، بازداشت شد.

او که ۸ ماه گذشته را در زندان به سر برده است، در بیانیه‌اش تاکید کرده است که تاکنون «چندین جلسه دادگاه بدون حضور» او برگزار شده است و روز شنبه برای نخستین بار شرایط حضور در دادگاه و دفاع از خودش فراهم شده است.

آقای محمودیان روز سه‌شنبه ۲۸ دی سال گذشته‌ به دلیل اجبار به پوشیدن لباس زندان در زمان انتقال، از حضور در دادگاه خودداری کرد.

مهدی محمودیان مهرماه سال گذشته به خاطر اتهاماتی چون امضای نامه‌ی موسوم به ۷۷ نفر در اعتراض به خشونت‌های آبان ۹۸ و «فراخوان روشن کردن شمع به یاد قربانیان انهدام هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه»، به پنج سال زندان محکوم شد.

او همچنین بهمن سال گذشته در حالی که در زندان به سر می‌برد، به خاطر نوشتن یک رشته توییت درباره فشارهای امنیتی بر کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی به چهار ماه زندان و دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

بابک پاک‌نیا: اساسا عمل موکلین ما جرم نیست که بخواهد مورد رسیدگی هم قرار بگیرد

به گزارش امتداد، این وکیل دادگستری در این باره، اظهار داشت: جلسه رسیدگی به پرونده دادخواهان سلامت روز شنبه، ۲۷ فروردین‌ماه، راس ساعت ۹:۳۰ دقیقه در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد.

متهمین این پرونده، آقایان مهدی محمودیان، آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، محمدرضا فقیهی و خانم افرافراز هستند که در این جلسه در دادگاه برای بیان دفاعیات خود حاضر خواهند شد.

به غیر از جلسه اول رسیدگی که همه متهمین پرونده احضار شدند، این برای دومین بار است که مجددا، جملگی متهمین با احضار قاضی در دادگاه حاضر خواهند شد. چرا که پس از برگزاری جلسه نخست دادگاه، قاضی پرونده، متهمین را به صورت فرد به فرد یا نهایتا دو نفر به دو نفر احضار می‌کرد.

البته ما به احضار فرد به فرد یا دو نفر، دو نفر متهمین به دادگاه اعتراض داشتیم که خوشبختانه در این جلسه، همه متهمین احضار شده‌اند. البته، مطلب دیگری به ما توضیح نداده‌اند که آیا این جلسه، آخرین جلسه بوده و آخرین دفاع از متهمین اخذ خواهد شد یا به شکل دیگری شاهد برگزاری این جلسه خواهیم بود.

مهدی محمودیان، دو عنوان اتهامی تشکیل گروه‌های معاند ضد نظام و فعالیت تبلیغی علیه نظام را در پرونده دارد که تا کنون، تنها درباره عنوان اتهامی تشکیل گروه‌های معاند ضد نظام، دفاع داشته‌ایم و درخصوص عنوان دیگر اتهامی، فعلا فرصت دفاع داده نشده است.

قطعا یکی از مسائلی که در جلسه آتی مطرح می‌شود، دفاع در خصوص عنوان اتهامی فعالیت تبلیغی علیه نظام است که تا کنون هیچ صحبتی در رابطه با آن بیان نشده است.

آنگونه که به ما گفته شده، شرایط حضور موکلم را نیز در دادگاه فراهم خواهند کرد تا در جلسه رسیدگی حضور یافته و به دفاع از خود بپردازد.

ما معتقدیم که هیچ گروهی تشکیل نشده که حال، بخواهد معاند و ضد نظام هم باشد. موکلین ما بنا داشتند تا علیه آن دسته از کسانی که مرتکب ترک فعل و قصور در مدیریت بحران کرونا شده‌اند، شکایتی را تنظیم و تقدیم دستگاه قضائی کنند. عمل موکلین ما با ارکان قانونی اتهام موجود در پرونده هم خوانی ندارد.

به اعتقاد ما، اساسا عمل موکلین ما جرم نیست که بخواهد مورد رسیدگی هم قرار بگیرد. موکلین تصمیم داشتند تا علیه مسببین وضع موجود و کسانی که با فعل و ترک فعل خود، باعث ابتلا به از دست رفتن هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا شده‌اند، اعلام شکایت کنند که این مسئله هم، اصلا و اساسا جرم نیست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024