يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.04.2022, 21:40

روسیه غرق شدن رزمناو مسکووا را تایید کرد


وزارت دفاع روسیه تایید کرد که رزمناو مسکووا کاملا غرق شده است.

خبرگزاری دولتی تاس روسیه، شامگاه پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که رزمناو مسکووا،‌ گل سرسبد ناوگان نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه کاملا غرق شده است. بنابر گزارش تاس، مسکووا در حال یدک‌کش شدن به طرف مقصدی بود که در اثر توفان غرق شده است. کشتی آتش‌گرفته برای تعمیر احتمالا به بندر سواستوپل در جنوب کریمه یدک‌کش می‌شد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه گفته شده: «کشتی تعادل خود را از دست داد و در دریای طوفانی غرق شد.»

منابع اوکراینی صبح امروز اعلام کرد که این رزمناو را با دو موشک ضد کشتی نپتون هدف قرار داده‌اند.

ماکسیم ماچنکو، فرماندار اودسا در تلگرام نوشته بود: «رزمناو موشکی مسکووا امروز دقیقاً به همان جایی که نیروهای مرزبانی ما به جزیره مار فرستاده شده بودند، رفته بود. موشک‌های نپتون که در محافظت از دریای سیاه فعالیت می‌کنند، صدمه شدیدی به کشتی روسی وارد کردند. درود بر اوکراین»

منابع روسی اعلام کردند انبار مهمات ناو مسکووا در نتیجه آتش‌سوزی در کشتی منفجر شده و کشتی به شدت آسیب دیده و خدمه رزمناو به دیگر  کشتی‌های ناوگان دریای سیاه در منطقه منتقل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا روز پنجشنبه در واشنگتن گفت: «هنوز دلیل آسیب‌دیدن رزمناو روسی مشخص نیست. گمان می‌رود این کشتی در زمان انفجار در ۶۰ تا ۶۵ مایل دریایی جنوب شهر اودسا قرار داشت. در حال حاضر نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم که چه چیزی باعث انفجار در کشتی و آتش‌سوزی متعاقب آن شده است.»

به گفته این مقام نظامی آمریکا، انفجار  و آتش‌سوزی در کشتی می‌تواند به دلیل حمله موشکی باشد، اما می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. او تاکید کرد: خطر آتش‌سوزی و انفجار در این گونه کشتی‌ها عموماً زیاد است زیرا مواد قابل‌اشتعال و انفجار در آنها وجود دارد. بنابراین مهم است که هنگام نتیجه‌گیری مراقب باشیم.

این مقام نظامی آمریکا هم‌چنین گفت بنابر دانسته‌های آمریکا، چند کشتی نظامی دیگر روسیه که قبلا در شمال دریای سیاه و در نزدیکی رزمناو «مسکووا» قرار داشتند به جنوب دریای سیاه منتقل شده‌اند.

رزمناور مسکووا سرفرماندهی ناوگان نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه را بر عهده داشت و در اوایل لشکرکشی روسیه علیه اوکراین، با تسخیر جزیره استراتژیک «مار» متعلق به اوکراین، خبرساز شده بود.

ناو مسکووا در سال ۱۹۸۲ به نیروی دریایی شوروی اضافه شد و یکی از سه رزمناو دارای موشک هدایت شونده کلاس اسلاوا است. دو رزمناو دیگر مارشال اوستینوف و واریاگ هستند که در مدیترانه فعالیت می‌کنند.

رزمناو مسکووا ۱۲۵۰۰ تن وزن، ۱۸۹ متر طول و بیش از ۲۰ متر عرض داشت. دو موتور قوی آن هرکدام ۲۰ هزار اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و توانایی حمل بیش از ۵۰۰ پرسنل را داشت.

مسکووا نخستین کشتی جنگی روسیه نیست که در جنگ علیه اوکراین آسیب دیده است. پیش از این گزارش شده بود که یک کشتی دیگر روسی در نزدیکی بندر بردیانسک اوکراین پس از حمله نیروهای اوکراینی غرق شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024