يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.04.2022, 8:58

انفجار در رزمناو روسی مسکووا در دریای سیاه


وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که انبار مهمات یک ناو جنگی این کشور در دریای سیاه منفجر شده است. آتش‌سوزی باعث این انفجار در ناو جنگی “مسکووا” شد.

به گزارش ایسنا به نقل از گزارش رویترز، در این بیانیه آمده است: “مهمات رزمناو مسکووا در نتیجه آتش‌سوزی در کشتی منفجر شده است... کشتی به شدت آسیب دیده است. کلیه خدمه خارج شده‌اند. علت آتش‌سوزی در دست بررسی است.”

وزارت دفاع روسیه نیز تایید کرد که ‌ناو «مسکووا» به عنوان مهمترین کشتی جنگی در ناوگان دریای سیاه روسیه، آسیب جدی دیده است.

در این بیانیه اشاره‌ای به علت آتش‌سوزی نشده اما فرماندار اودسا در اوکراین پیشتر گفته بود که این رزمناو که سرگروه ناوگان دریای سیاه روسیه است هدف موشک‌های اوکراینی قرار گرفته و آسیب زیادی دیده است.

پیش از این «الکسی آرستویچ»، دستیار رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرده بود که این ناو جنگی روسیه احتمالا حدود ۵۱۰ خدمه دارد و وزارت دفاع روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد این خدمه‌های رزمناو پس از وقوع آتش‌سوزی از ناو مسکوا تخلیه شده‌اند. آرستوویچ همچنین گفت که نیروهای امدادگر روسی نتوانسته‌اند به این کشتی برسند.

ماکسیم ماچنکو، فرماندار اودسا نیز همزمان با اعلام این خبر، در شبکه اجتماعی تلگرام نوشته بود: «موشک‌های نپتون که در محافظت از دریای سیاه فعالیت می‌کنند، صدمه شدیدی به کشتی روسی وارد کردند. درود بر اوکراین».

گزارش‌های دیگر حاکی است که پس از انفجار انبار مهمات، ناو به شدت آسیب دیده و درحال غرق شدن است.

رزم‌ناو مسکوا اوایل عملیات نظامی مسکو علیه اوکراین و با تسخیر یک جزیره استراتژیک به شهرت رسید. در اوایل ماه فوریه، رزم‌ناو مسکووا تمرین‌هایی را تحت عنوان دفاع از شبه جزیره کریمه در دریای سیاه انجام داده بود.

این ناو جنگی از عناصر کلیدی نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه بود و ارتش اوکراین برای منهدم کردن آن از ترکیب جنگ الکترونیک، پهپاد بایراکتار و موشک نپتون ساخت اوکراین استفاده کرده است.

این ناو رزمی ۱۲۵۰۰ تن وزن، ۱۸۹ متر طول و بیش از ۲۰ متر عرض داشت. دو موتور قوی آن هرکدام ۲۰ هزار اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و توانایی حمل ۴۸۰ پرسنل و هلیکوپتر داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024