يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 12.04.2022, 13:59

«سربازان روس به من تجاوز کردند و شوهرم را کشتند»


یوگیتا لیمای
بی‌بی‌سی نیوز
۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲ آوریل ۲۰۲۲

نیروهای روسیه از نواحی اطراف کی‌یف عقب نشینی کرده‌اند، اما زخم‌های عمیقی به جا گذاشته‌اند که مردم منطقه ممکن است هرگز از آن بهبود پیدا نکنند. بی‌بی‌سی به شهادت ‌بی‌واسطه مردم این ناحیه گوش کرده و شواهدی از تجاوز سربازان مهاجم به زنان اوکراینی یافته است.

هشدار: این گزارش حاوی وصف دلخراش خشونت جنسی است

در محله‌ای آرام و روستایی در ۷۰ کیلومتری غرب کی‌یف، با آنا، ۵۰ ساله، صحبت کردیم. نام او را برای محفوظ ماندن هویتش تغییر داده ایم.

آنا به ما گفت که در روز ۷ مارس با شوهرش در خانه بود که یک سرباز خارجی به خانه آنها یورش آورد.

او می‌گوید: “با تهدید تفنگ مرا به خانه‌ای در همان نزدیکی برد و دستور داد: “لباست را در بیاور وگرنه شلیک می‌کنم”. او مدام تهدیدم می‌کرد که اگر به حرفش گوش نکنم مرا می‌کشد. بعد به من تجاوز کرد.”

آنا مهاجم را یک جنگجوی جوان و لاغر اهل چچن که برای روسیه می‌جنگید توصیف می‌کند.

او گفت: “در حالی که به من تجاوز می‌کرد، چهار سرباز دیگر وارد شدند. من فکر کردم کارم تمام است. اما آنها او را بردند و من دیگر ندیدمش.” او معتقد است که یک یگان دیگر از سربازان روس او را نجات داده است.

آنا به خانه برگشت و شوهرش را پیدا کرد. او از ناحیه شکم تیر خورده بود.

او گفت: “شوهرم می‌خواست برای نجات من دنبالم بدود، اما به او تیراندازی کردند.” آن دو در خانه یکی از همسایه‌ها پناه گرفتند اما به دلیل درگیری نتوانستند شوهرش را به بیمارستان ببرند. او دو روز بعد در اثر شدت جراحات درگذشت.

وقتی آنا داستانش را برای ما تعریف می‌کرد گریه‌اش بند نمی‌آمد. او جایی را در حیاط خانه خود نشان داد که با کمک همسایه‌ها شوهرش را در آن دفن کرده. یک صلیب بلند و چوبی روی قبر نصب شده. آنا گفت که با بیمارستان محلی در تماس است و کمک روانی دریافت می‌کند.

سربازانی که او را نجات دادند چند روزی در خانه‌اش ماندند. او می گوید آنها اسلحه خود را به طرف او نشانه می رفتند و به او می‌گفتند که وسایل شوهرش را تحویل دهد.

او گفت: “وقتی رفتند، مواد مخدر و وایاگرا پیدا کردم. آنها نشئه می‌شدند و اغلب مست بودند. بیشترشان قاتل، متجاوز و غارتگر هستند. فقط چند نفرشان قابل تحمل بودند.”

پایین‌تر در همان جاده‌ای که خانه آنا قرار داشت، داستان دلخراش دیگری شنیدیم.

ادعا می‌شود که آنجا یک زن مورد تجاوز قرار گرفت و کشته شد. همسایه‌ها می گویند که این کارِ همان مردی بود که بعدا به خانه آنا رفت و به او تجاوز کرد.

این زن در دهه ۴۰ زندگی بود. همسایه ها می گویند که او را از خانه اش بردند و در اتاق خواب خانه ای در آن مجاورت نگه داشتند که ساکنانش با شروع جنگ آن را تخلیه کرده بودند. اتاقی با تزیین‌های زیبا، کاغذ دیواری آراسته و تختی با سرتخت طلایی، که حالا صحنه جنایتی تکان دهنده است. لکه های خون بزرگی روی تشک و لحاف وجود دارد.

در یک گوشه، آینه‌ای هست که روی آن با رژ لب نوشته شده: “در معرض شکنجه افراد ناشناس، دفن شده به دست سربازان روس.”

یکی از همسایه‌ها به نام اوکسانا به ما گفت که سربازان روس جسد زن را پیدا و دفن کردند. آنها [سربازان روس] به من گفتند که به او تجاوز شده و گلویش یا بریده شده یا چاقو خورده است، به طوری که تا حد مرگ خونریزی کرده.”

زن را در قبری در باغ همان خانه دفن کردند.

یک روز بعد از ملاقات ما، پلیس جسد این زن را برای بررسی نبش قبر کرد. جسد در حالت عریان با بریدگی عمیق و بلندی در گلو پیدا شد.

آندری نبیتوف، رئیس پلیس منطقه کی‌یف، به ما گفت که آنها در روستایی در ۵۰ کیلومتری غرب کی‌یف، درباره پرونده دیگری تحقیق می‌کنند.

خانواده‌ای سه نفره - زن و شوهری سی و چند ساله و فرزند خردسالشان - در خانه‌ای در کنار روستا زندگی می کردند.

آقای نبیتوف گفت: “روز ۹ مارس، چند سرباز ارتش روسیه وارد خانه شدند. شوهر سعی کرد از زن و فرزندش دفاع کند. آنها در حیاط خانه به این مرد شلیک کردند.”

“بعد از آن، دو سرباز بارها به زن تجاوز کردند. آنها می‌رفتند و بعد برمی گشتند. آنها سه بار برای تجاوز به او برگشتند. آنها تهدید کردند که اگر مقاومت کند به پسر کوچکش آسیب می‌رسانند. او برای نجات فرزندش مقاومت نکرد.”

سربازان قبل از رفتن خانه را به آتش کشیدند و سگ های خانواده را کشتند.

زن با پسرش فرار کرد و با پلیس تماس گرفت. آقای نبیتوف می گوید که تیمش با او ملاقات و شهادت او را ثبت کرده است.

ماموران مشغول جمع‎‌آوری شواهد در این خانه که حالا فقط چارچوب آن باقی مانده بوده‌اند. نشانه‌های جسته گریخته‌ای از زندگی آرام و معمولی گذشته در خرابه‌های سوخته خانه به چشم می خورد: یک دوچرخه بچه، یک اسب پارچه باف، یک بند سگ و یک کفش زمستانی مردانه.

همسایه‌ها مرد خانه را در باغ دفن کردند. پلیس جسد او را برای معاینه خارج کرده است. آنها قصد دارند این پرونده را به دادگاه‌های بین‌المللی ببرند.

لیودمیلا دنیسُوا، بازپرس حقوق بشر اوکراین، می‌گوید که آنها شواهد چندین حادثه از این نوع را جمع‌آوری می‌کنند.

او گفت: “حدود ۲۵ دختر و زن ۱۴ تا ۲۴ ساله در جریان اشغال در زیرزمین خانه‌ای در بوچا هدف تجاوز سیستماتیک قرار گرفتند. ۹ نفر از آنها باردار هستند. سربازان روس به آنها گفتند آنقدر به آنها تجاوز خواهند کرد که نخواهند با هیچ مردی رابطه داشته باشند، تا هرگز بچه‌های اوکراینی به دنیا نیاورند.”

او می گوید که تاکنون چندین نفر با خطوط حمایتی تماس گرفته اند - و اطلاعاتی را از طریق کانال های موجود در اپ تلگرام دریافت می کنند.

خانم دنیسُوا گفت: “یک زن ۲۵ ساله زنگ زد که بگوید خواهر ۱۶ ساله اش در خیابان در برابر چشمان او مورد تجاوز قرار گرفته. او گفت که متجاوزان فریاد می‌زدند ‘این سرنوشت همه فاحشه های نازی است’ .”

ما پرسیدیم که آیا امکان ارزیابی ابعاد جنایات جنسی سربازان روس در طول اشغال وجود دارد؟

خانم دنیسُوا گفت: “در حال حاضر غیرممکن است، زیرا همه مایل نیستند به ما بگویند چه اتفاقی برایشان افتاده است. اکثریت آنها در این مقطع درخواست حمایت روانی دارند، بنابراین ما نمی‌توانیم آنها را به عنوان جنایت ثبت کنیم مگر اینکه در این مورد شهادت بدهند.”

او می‌گوید اوکراین می‌خواهد دادگاه ویژه‌ای توسط سازمان ملل برای محاکمه ولادیمیر پوتین در ارتباط با اتهام جنایات جنگی از جمله تجاوز تشکیل شود.

آنا زنی که به ما گفت مورد تجاوز قرار گرفته گفت: “می‌خواهم از پوتین بپرسم این کارها برای چیست؟ من نمی‌فهمم. مگر در عصر حجر زندگی می‌کنیم، چرا مذاکره نمی‌کند؟ چرا اشغال می‌کند و می‌کشد؟”



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024