يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 10.04.2022, 17:32

کشف ۱۲۰۰ جسد در منطقه کی‌یف


کشف ۱۲۰۰ جسد در منطقه کی‌یف
یک هفته پس از آغاز عقب‌نشینی روسیه از حومه کی‌یف، دادستان کل اوکراین اعلام کرد ۱۲۰۰ جسد در حومه‌های پایتخت کشف شده است.
ایرینا وندیکتووا روز یکشنبه به شبکه اسکای نیوز بریتانیا گفت: «تنها در منطقه کی‌یف ۱۲۲۲ نفر کشته شده‌اند.» خانم وندیکتووا همچنین از گشایش ۵۶۰۰ پرونده تحقیق درباره جنایات ارتکابی در این کشور از زمان آغاز حمله نظامی روسیه خبر داد. هفته پیش همین مقام اوکراینی از کشف ۴۱۰ جسد در مناطق آزاد شده خبر داده بود.
روسیه در هفته اول حمله به اوکراین، در دو جبهه شمالی و شرقی تلاش کرد تا وارد کی‌یف شود. پس از شکست عملیات، ارتش روسیه از حومه پایتخت عقب‌نشینی کرد. هفته گذشته جسد نزدیک به ۳۰۰ نفر در شهر بوچا و در گورهای دسته جمعی و کم عمق، کشف شد. کشورهای بسیاری نظامیان روسیه را به اعدام خودسرانه شهروندان، ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم می‌کنند.
دیوان بین‌المللی کیفری تحقیق برای جمع‌آوری و بررسی مدارک و شواهد چنین اتهامی را آغاز کرده است.


پاپ فرانسیس خواستار آتش‌بس در اوکراین به مناسبت عید پاک شد
پاپ فرانسیس خواستار «کنار گذاشتن سلاح‌ها» در اوکراین و آغاز آتش بس به مناسبت عید پاک مسیحیان شد تا «از طریق مذاکرات واقعی» به صلح برسند.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان امروز در سخنانی در آستانه برگزاری مراسم عید پاک مسیحیان که یکشنبه آینده برگزار می‌شود، گفت: «اجازه دهید سلاح‌ها کنار گذاشته شوند! بگذارید آتش بس عید پاک آغاز شود، اما نه برای بارگیری مجدد سلاح‌ها و از سرگیری جنگ، نه! بلکه آتش بس برای دستیابی به صلح، از طریق مذاکرات واقعی».
به گفته پلیس واتیکان، امروز، برای اولین بار از زمان شیوع همه گیری ویروس کرونا در دو سال پیش، پاپ با خودروی خود در میدان سنت پیتر واتیکان به گشت و گذار پرداخت که حدود ۵۰ هزار نفر برای دیدن او در میدان حضور پیدا کردند.


روسیه فرودگاه نیپرو را ویران کرد
ولانتین رزنیچنکو، فرماندار نیپرو در شرق اوکراین اعلام کرد روسیه با بمباران دوباره فرودگاه این شهر، آن را کاملا نابود کرده است. روسیه در نخستین روزهای حمله به اوکراین هم این فرودگاه را به توپ بسته بود.
آقای رزینچنکو در تلگرام نوشت: «حمله دوباره به فرودگاه نیپرو. دیگر چیزی نمانده. فرودگاه و تمام تاسیسات اطراف نابود شد. موشک‌ها هنوز از بالای سرمان رد می‌شوند. داریم قربانیان را می‌شماریم.»


ژنرال میلی: خروج آمریکا از افغانستان احتمالا باعث حمله روسیه شد
یکی از ارشدترین مقامات ارتش آمریکا اظهار کرد، خروج بی‌نظم آمریکا از افغانستان احتمالا به تصمیم رئیس جمهوری روسیه برای حمله به اوکراین کمک کرده است.
به گزارش آژانس خبری پژواک، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا این اظهارات را در نشست کمیته سرویس‌های مسلح سنا مطرح کرد.
وی در پاسخ به سوالی دال بر اینکه آیا خروج آمریکا از افغانستان باعث شد تا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور حمله به اوکراین را صادر کند یا خیر، گفت: با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارم، نمی‌توان جواب این سوال را به طور قطع داد. این احتمال وجود دارد اما همچنین می‌دانم که پوتین خیلی وقت قبل از پایان جنگ در افغانستان نیت حمله به اوکراین را در سر داشت.
براساس گزارش مجله “واشنگتن اگزماینر”، ژنرال میلی اوایل فوریه سال جاری میلادی در نشستی غیرعلنی به کنگره گفته بود که کی‌یف پایتخت اوکراین می‌تواند ظرف ۷۲ ساعت از حمله تمام عیار روسیه سقوط کند و به دست نیروهای روس بیفتد.


ارتش اوکراین: پدافند ‘استار استریک’ بریتانیایی یک پهپاد ‘جدید’ روسی را سرنگون کرد
نیروهای مسلح اوکراین می‌گویند یک ‘پهپاد جدید’ روسی را برای اولین بار با استفاده از موشک پدافند هوایی “استار استریک” قابل حمل، که بریتانیا در اختیارشان گذاشته سرنگون کرده‌اند.
به گفته اوکراین پهپاد سرنگون شده از نوع “اورلان” بوده است.
بریتانیا در پایان مارس شماری از موشکهای پدافند هوایی “استار استریک” قابل حمل را که برای از بین بردن هلیکوپترها و هواپیماها در ارتفاع کمتر طراحی شده به اوکراین داد.


مشاور زلنسکی: اگر در جبهه‌های شرقی پیروز شویم، می‌توانیم خواسته‌هایمان را به روسیه تحمیل کنیم
میهایلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید این کشور برای نبردهای بزرگ در شرق این کشور آماده است.
مقام‌های اوکراینی از هفته گذشته و همزمان با تسریع روند عقب‌نشینی ارتش روسیه از شمال این کشور و به‌ویژه حومه کی‌یف اعلام کردند مسکو خود را برای حمله‌ای عظیم به شرق آماده می‌کند.
آقای پودولیاک به خبرگزاری اینترفاکس اوکراین گفت: «ما باید برنده این نبرد، ازجمله در منطقه دنباس باشیم.» بخش‌های قابل توجهی از دنباس توسط دو جمهوری خودخوانده و به رسمیت شناخته شده از سوی روسیه اداره می‌شود.
به‌ گفته این مقام عالی‌رتبه ، «پس از پیروزی در جبهه‌های شرق»، موضع اوکراین در مذاکرات با روسیه قوی‌تر خواهد شد و این کشور می‌تواند برخی شرایط خود را به مسکو تحمیل کند.


صلیب سرخ می‌گوید که امدادگرانش ‘نتوانستند’ به ماریوپل برسند
رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در اوکراین گفته که تیم او هفته گذشته به رغم تلاش پنج روزه “نتوانست” به شهر بندری محاصره شده ماریوپل برسد.
پاسکال هاندت به اسکای نیوز گفت که شرایط امنیتی “خوب نبود” و این باعث شد که تیم در بیست کیلومتری این شهر جنوبی به عقب بازگردد.
او گفت اما امدادگران موفق شدند تعدادی از بیجاشدگان را که در مسیر بودند با خود ببرند و همزمان تعدادی از پناهجویان که در ماشین‌های شخصی بودند زیر پرچم صلیب سرخ به کاروان تیم امدادگران برای خروج از منطقه پیوستند. به گفته وی در نهایت بیش ازهزار نفر موفق شدند به زاپوریژژیا برسند.
پاسکال هاندت گفت که اقدامات مشابه دیگری باید در روزها و هفته‌های آینده انجام شود و افزود که سازمان صلیب سرخ با مقامات روسیه و اوکراین در تماس است تا اطمینان حاصل شود که بر سر عبور و مرور امن توافق حاصل شده است.


ارتش روسیه ‘تجمع’ طرفداران اوکراین در شهر خرسون را پراکنده کرد
ارتش روسیه “تجمعی” را در شهر خرسون اوکراین که تحت تصرف نیروهای روسیه است متفرق کرده‌اند.
نمایندگان شورای وکیلان استان خرسون در صفحه‌های خود در فیسبوک و نشریه “سسپینه” در این باره مطالبی منتشر کرده‌اند.
نشریه “سسپینه” به نقل از خبرنگاران خود گزارش داده که احتمالا ارتش روسیه برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان از “سلاح” استفاده کرده است. گفته می‌شود در مرکز خرسون، محل برگزاری تجمع صدای تیراندازی شنیده شده است.
مقامات روسیه هنوز در مورد متفرق کردن تظاهرات در خرسون اظهار نظری نکرده‌اند.
ساکنان شهر خرسون که توسط ارتش روسیه اشغال شده، بارها به طرفداری ازاوکراین تظاهرات کرده‌اند. ۲۱ مارس تجمعات مشابه‌ای با “شلیک گلوله هوایی” متوقف شد.

منابع خبرها: یورونیوز، بی‌بی‌سی، ایسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024