يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 07.04.2022, 9:01

وزیرخارجه آمریکا: به احیای برجام، خوش‌بین نیستم


رادیو فردا: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت که نسبت به توافق با ایران برای احیای برجام چندان خوشبین نیست.

آقای بلینکن که با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به سئوالی درباره سپاه پاسداران گفت که آن را یک نهاد تروریستی می‌داند.

گزارش‌ها حاکی است که دولت ایران بر خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا به عنوان شرط توافق هسته‌ای و احیای برجام پافشاری کرده.

وبسایت آمریکایی اکسیوس روز سوم فروردین گزارش داد که آمریکا در برابر این خواسته ایران شرط گذاشته که تهران نسبت به کاهش تنش در منطقه تعهد علنی بدهد، اما جمهوری اسلامی آن را رد کرده است.

خبرنگار ان‌بی‌سی بدون اشاره به این گزارش‌ها از آنتونی بلینکن پرسید که آیا سپاه پاسداران همچنین در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی می‌ماند که او در پاسخ گفت از بیان جزییات مذاکرات با ایران معذور است.

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه اظهار داشت: «ساده بگویم که من نسبت به چشم‌انداز این مذاکرات که به نتیجه برسد، خیلی خوشبین نیستم و این به‌رغم همه تلاش‌هایی است که به خرج داده‌ایم و به‌رغم این واقعیت است که معتقدم [این توافق] برای امنیت ما بهتر است... باید ببینیم که آیا می‌توانیم به سرانجامش برسانیم.»

وی مهلت دستیابی به توافق با ایران «بسیار کوتاه» دانست و گفت که طی امروز و فردا درباره این موضوع با شرکای اروپایی واشینگتن صحبت می‌کند.

آقای بلینکن در نهایت تاکید کرد که همچنان اعتقاد دارم «این کاملا به نفع کشور ماست اگر که بتوانیم به توافق بازگردیم و ایران نیز چنین کند».

مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای هفته‌هاست که به بن‌بست برخورده و متوقف شده است. تهران و واشینگتن هر کدام یکدیگر را مسئول توقف مذاکرات دانسته‌اند.

چندی پیش رادیو فردا به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات احیای برجام در وین گزارش داد که مسئله انتقام‌گیری بر سر کشته شدن قاسم سلیمانی مانع مهم دیگری برای توافق شده است.

به گفته این منبع آگاه، تعهد دادن حکومت جمهوری اسلامی برای توقف پیگیری طرح «انتقام» مرگ قاسم سلیمانی، یکی از شروط اصلی خارج‌ کردن سپاه از فهرست تروریستی دولت آمریکا است. این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی در سخنرانی‌های علنی خود نسبت به انتقام‌گیری تاکید داشته‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024