يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.04.2022, 10:03

گزارشی از دیده‌بان حقوق بشر درباره جنایات ارتش روسیه در اوکراین:

آنچه در بوچا اتفاق افتاد نسل‌کشی است


دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه‌ای از مستندسازی چندین مورد از این جرایم از جمله تجاوز مکرر بر یک زن از سوی سربازان روسیه خبر می‌دهد.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه‌اش که روز دوشنبه، ۴ آوریل منتشر شده، جزئیاتی از جنایات جنگی سربازان روسیه را ذکر کرده که در میان آن یک مورد تجاوز مکرر، دو مورد اعدام و دیگر موارد خشونت و تهدید غیرقانونی غیرنظامیان بین ۲۷ فبروری تا ۱۴ مارچ به ثبت رسیده است.

این موارد که از سوی دیده‌بان حقوق بشر «جنایات جنگی» توصیف شده است، در شهرهای چرنیف، خارکیف و کی‌یف اوکراین مستندسازی شده است.

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، سربازان روسیه، همچنین در غارت اموال غیرنظامیان از جمله غذا، پوشاک و هیزم دست داشته‌اند. به باور دیده‌بان حقوق بشر، کسانی که این سوءاستفاده‌ها را انجام داده‌اند مسوول جنایات جنگی هستند.

هیو ویلیامسون، مدیر اروپا و آسیای مرکزی در دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «مواردی که ما مستند کردیم، ظلم و خشونت عمدی و غیرقابل بیان علیه غیرنظامیان اوکراینی است. تجاوز جنسی، قتل و سایر اعمال خشونت‌آمیز علیه افرادی که در بازداشت نیروهای روسیه هستند باید به عنوان جنایات جنگی مورد بررسی قرار گیرند.»

زنی به دیده‌بان حقوق بشر گفت که یک سرباز روسی در ۱۳ مارس بارها در مدرسه‌ای در منطقه خارکف که او و خانواده‌اش در آن پناه گرفته بودند به او تجاوز کرده است. او گفت که او را کتک زد و... صورت و گردن اون رو سیاه و کبود کرده که روز بعد زن به خارکیف گریخت و در آنجا توانست تحت معالجه پزشکی و سایر خدمات قرار گیرد.

می‌گفت که سربازان روسی در ۲۵ فوریه وارد روستا شدند. آن روز حدود ۴۰ نفر از اهالی روستا که اکثراً زن و دختر بودند در زیرزمین یک مدرسه محلی پناه گرفته بودند. سربازان روس بدون هیچ ترحمی به جوان‌ها تجاوز می‌کردند. سربازها دختران را به کلاس درس در طبقه دوم می‌بردند و در آنجا اسلحه را به سمت آنها می‌گرفتند و به آنها می‌گفتند لباس‌هایشان را دربیارند.

دختران به دیده‌بان حقوق بشر گفتند: «سربازها به ما می‌گفتند که به آنها [سکس دهانی] بدهیم. در تمام مدت سربازهای روس اسلحه را نزدیک شقیقه روی صورت دختران نگه می‌داشتند.

در یک مورد سرباز روس دو بار به سقف شلیک کرد و گفت که این برای این است که “انگیزه” بیشتری به من بدهد.» بعد از آن به زنی گفت روی صندلی بنشیند. بعد به او گفته برود زیرزمین و وسایلش را بیاورد تا با او در کلاس بماند.

زن خواسته سرباز را رد می‌کند. او گفت: “می‌دانستم اگر دخترم مرا ببیند گریه خواهد کرد.” سرباز چاقویش را به سوی زن نشانه گرفت و گفت که اگر می‌خواهد دوباره فرزندش را ببیند، این کار را انجام دهد. سرباز دوباره به او تجاوز کرد. چاقو را روی گلویش گذاشت و پوست گردنش را برید. گونه او را نیز با چاقو برید و مقداری از موهایش را کوتاه کرد. با کتاب به صورتش زد و بارها به صورتش سیلی زد.

در یک مورد دیگر، روس‌ها شش مرد را از سه خانواده مختلف گرفتند. یک مادر هر دو پسرش را گرفتند [ و تیرباران کردند]. مرد جوان دیگری، حدود ۲۰ ساله، اسمش بوهدان بود، تاتیانا شاهد ماجرا گفته مادرش را به خوبی می‌شناسم، او به من گفت که سربازان به او گفته‌اند که در نزدیکی خانه‌اش منتظر بماند تا پسرش را ببرند ... تا از او بازجویی کنند. به خانواده‌های دیگر هم همین را گفتند. آما آنها این شش مرد را بردند و در انتهای روستا و اعدام‌شان کردند.

ویکتوریا، مادر بوهدان که جداگانه با به دیده‌بان حقوق بشر مصاحبه کرد، گفت که در ۲۷ فوریه، آنها پسرم، بوهدان [۲۰ساله] و برادر شوهرم، ساشا [نام کامل اسکندر، ۳۹ ساله] را گرفتند. ما در زیرزمین [به دلیل گلوله باران] بودیم، بنابراین ندیدیم. برای سیگار کشیدن بیرون رفتند. سپس همسایه ما دوید و گفت که آنها را دیده که بوهدان و ساشا و چند نفر دیگر را بردند.

ویکتوریا به خیابان دوید تا از سربازان روسی در ایست بازرسی بپرسد که چه اتفاقی افتاده است. سرباز روس پاسخ داده: نگران نباشیم، که [سربازان] کمی آنها را می‌ترسانند و سپس آنها را رها می‌کنند. ما حدود ۵۰ متر دور شدیم و صدای تیراندازی شنیدیم. ساعت حدودا ۶:۲۰ عصر بود.

ویکتوریا گفت که روز بعد او و خواهرش به علفزار رفتند و اجساد را دیدند که در کنار ساختمانی در آنجا افتاده بودند. کشته شدگان لباس غیرنظامی به تن داشتند و برخی دستانشان را از پشت بسته بودند که ظاهرا اعدام شده بودند. بعضی‌ها زیر زنجیرهای تانک زنده زنده له شده بودند.

هانا هرگا، یکی از ساکنان بوچا گفت که شاهد کشته شدن مردی توسط نیروهای روس بوده است: رفته بود تا کمی چوب بیاورد که ناگهان آنها [روس‌ها] شروع به تیراندازی کردند. آنها تیر  را کمی به بالای پاشنه پا زدند و استخوان پایش را خرد کردند و او به زمین افتاد. تیرانداز فریاد زد: جیغ نزن وگرنه شلیک خواهم کرد! و روی برگرداندند سپس او را به رگبار بستند.

دکتر ولادیمیر کلیچکو، قهرمان سابق بوکس و برادر شهردار کیف ویتالی کلیچکو، ویدئویی را از بوچا منتشر کرد که غیرنظامیان «در حالی که دستانشان از پشت بسته شده بود به سرشان شلیک شده است. این نسل کشی مردم اوکراین است.»

اجساد اعدام شدگان هنوز در صف خیابان یابلوسکا در بوچا هستند. دستان آنها با پارچه های سفید “غیرنظامی” از پشت بسته شده است، از پشت سرشان گلوله خورده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024