يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 04.04.2022, 17:07

بایدن: پوتین یک جنایتکار جنگی است


آلمان ۴۰ دیپلمات روس را اخراج کرد
وزیر امور خارجه آلمان با بیان اینکه این کشور حمایت خود از اوکراین را تقویت خواهد کرد از اخراج ۴۰ دیپلمات روس خبر داد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رویترز، آنالنا بائربوک در بیانیه‌ای ضمن محکومیت قتل‌عام رخ داده در بوچا در اوکراین نوشت: تصاویر ارسال شده از بوچا درباره خشونت غیرقابل‌باور رهبری روسیه و کسانی که تبلیغات آنها را باور می‌کنند، شهادت می‌دهند.
در این بیانیه آمده است: دولت فدرال آلمان تصمیم گرفته که تعداد قابل‌توجهی از اعضای سفارت روسیه را که هر روز در آلمان علیه آزادی و انسجام جامعه ما فعالیت می‌کنند، به عنوان عنصر نامطلوب اخراج کند.
رویترز اضافه کرد که وزارت امور خارجه آلمان اسامی ۱۰۴ دیپلمات روس را در آلمان فهرست کرده است.
بائربوک افزود: ما به همراه متحدان خود در حال آماده کردن پاسخ‌های بیشتری هستیم. ما تحریم‌های موجود علیه روسیه را شدیدتر خواهیم کرد. ما همزمان حمایت خود را از نیروهای نظامی اوکراین افزایش داده و بخش شرقی ناتو را هم تقویت خواهیم کرد.


کاخ سفید: همین هفته تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع می‌کنیم
جک سالیوان، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا «همین هفته» تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع خواهد کرد. وی گفت که «گفتگوی غربی‌ها هم اکنون جریان دارد» و «بخش انرژی در ارتباط است.»
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روسیه در «از پا درآوردن اوکراین شکست خورد» گفت که مسکو قصد دارد «بر شرق و جنوب» این کشور تمرکز کند.


روسیه تسهیل صدور ویزا با اعضای اتحادیه اروپا را به حالت تعلیق درآورد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با امضای فرمانی دستور داد تا برخی مفاد قراردادهای تسهیل صدور ویزا با اعضای اتحادیه اروپا، نروژ، ایسلند، سوئیس و لیختن‌اشتاین به حالت تعلیق درآید.
این حکم برای روزنامه‌نگاران و نمایندگان رسمی کشورهای اتحادیه اروپا معتبر بوده و سفر دارندگان گذرنامه دیپلماتیک به روسیه بدون دریافت ویزای این کشور ممنوع خواهد بود.
پوتین با این فرمان به وزارت امور خارجه روسیه همچنین دستور داد تا ورود اتباع خارجی و غیرشهروندان به این کشور که اقدامات خصمانه علیه مسکو دارند را محدود کند.


فرانسه ۳۵ دیپلمات روس را اخراج می‌کند
وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد ۳۵ دیپلمات روس که فعالیت‌هایی برخلاف منافع امنیتی فرانسه دارند، از خاک این کشور اخراج می‌شوند.
این وزارتخانه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم بخشی از تصمیمات اتخاذ شده توسط اتحادیه اروپا بوده و تامین امنیت شهروندان فرانسه و اروپا مورد اولویت قرار دارد.


بایدن: پوتین یک جنایتکار جنگی است
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در دیدار با خبرنگاران و با اشاره به وقایع شهر بوچا اعلام کرد که پوتین را یک جنایتکار جنگی می‌داند. بایدن گفت: «دیدید چه اتفاقی افتاده است. پوتین یک جنایتکار جنگی است.»
بایدن این سخنان را در واکنش به پیدا شدن چندین جسد با لباس غیرنظامی در منطقه بوچا در حومه کی‌یف اظهار کرد.
به گفته وی آمریکا در حال جمع‌آوری اطلاعات برای اثبات وقایع بوچا به عنوان یک جنایت جنگی است. وی همچنین گفت که آمریکا به ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین برای تداوم دفاع از کشور خود ادامه خواهد داد.
وی همچنین گفت که مجازات‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال خواهد کرد.


آمادگی اتحادیه اروپا برای ارسال بازرسان جنایات جنگی به اوکراین
اورسولا وون در له‌ین، رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید این اتحادیه آماده است تیم‌های مشترک بازرسی به اوکراین ارسال کند تا “جنایات جنگی” روسیه در این کشور را مستند کنند.
او در توئیتی پس از گفتگو با رئیس جمهوری اوکراین به کشتار “بیرحمانه” شهروندان اوکراینی در شهر بوچا و سایر شهرها اشاره کرده است.
این تیم‌ها قرار است در هماهنگی با دادستان کل اوکراین باشند و از حمایت پلیس یکپارچه اروپا (یورو پل) و سازمان عدالت جنایی این اتحادیه برخوردار شوند.


تلاش گروه صلیب سرخ برای رسیدن به شهر ماریوپل امروز هم ناکام ماند
در حالیکه دهها هزار نفر از ساکنان شهر ماریوپل در این شهر محاصره شده، گیر افتاده‌اند، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید گروه‌های امدادی این سازمان امروز هم نتوانسته‌اند برای کمک به خروج شهروندان، به ماریوپل دسترسی پیدا کنند.
امدادگران این سازمان چند روزیست در تلاشند به این شهر برسند تا با همراهی اتوبوس‌ها، ساکنان این شهر را به مناطق تحت کنترل دولت اوکراین برسانند.
ساکنان ماریوپل دسترسی بسیار محدودی به غذا، آب و برق دارند؛ این شهر طی چند هفته اخیر توسط نیروهای روسیه بمباران شده است.


رئیس جمهوری اوکراین به شهر بوچا رفت
با انتشار شواهدی درباره کشته شدن شهروندان بوچا پس از خروج نیروهای روسیه، ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از این شهر بازدید کرده است.
او با ساکنان شهر صحبت کرد و گفت که روسیه در اوکراین مرتکب “جنایات جنگی” و “نسل کشی” شده است.
اتهامات اخیر پس از پیدا شدن اجساد در نزدیکی کی‌یف در پی عقب‌نشینی ارتش روسیه از اطراف کی‌یف، مطرح شده است.
آقای زلنسکی درباره احتمال برگزاری مذاکرات صلح به بی‌بی‌سی گفته است “بله، اوکراین باید صلح داشته باشد؛ ما در قرن بیست و یکم در اروپا هستیم. و به تلاشهای دیپلماتیک و نظامی ادامه می‌دهیم.”
همزمان شهردار کی‌یف شواهد بدست آمده درباره کشته شدن شهروندان در نزدیکی پایتخت اوکراین را به صحنه‌هایی از یک فیلم ترسناک تشبیه کرده است.
او گفته: “چیزهایی که امروز در ارپین و بوچا می‌بینیم وحشتناک است. متاسفانه اینها فیلم نیست.”


آلمان درباره تحریم بخش انرژی روسیه اقدام فوری نخواهد کرد
رابرت هبک، وزیر اقتصاد آلمان می‌گوید کشورش با وجود اتفاقات اخیر، اقدامی فوری درباره تحریم بخش انرژی روسیه نخواهد کرد. او البته گفته کشورش بر روی قطع واردات انرژی از روسیه کار خواهد کرد.
وزیر اقتصاد آلمان گفته: “ما در حال کار کردن بر روی جدا شدن از وابستگی به گاز، نفت و زغال سنگ روسیه هستیم.”
بگفته او پیش از حمله روسیه به اوکراین نفت روسیه ۳۵ درصد از واردات نفتی آلمان را تشکیل می‌داد که بعد از این حمله ۱۰ درصد از این واردات کم شده است.
در مورد گاز، این وابستگی از ۵۵ درصد پیش از جنگ به ۴۰ درصد رسیده است.
آلمان می‌گوید به دلیل کشته شدن شهروندان اوکراینی در شهر بوچا و سایر مناطق این کشور، قرار است این هفته درباره تحریمهای جدیدی تصمیم‌گیری شود.


نخست وزیر لهستان: روسیه در اوکراین دست به نسل کشی زده
ماتئوس موراویکی، نخست وزیر لهستان می‌گوید کشف اجساد شهروندان در دو شهر ارپین و بوچا، که دست آنها از پشت بسته بوده، باید بعنوان “نسل کشی” طبقه بندی شود.
او گفته مقامهای اوکراین اجساد حدود ۳۰۰ نفر را در شهرهای مختلف پس از عقب نشینی روسیه یافته‌اند.
لهستان از جمله کشورهایی است که از ایجاد کمیسیونی بین‌المللی برای تحقیق درباره “جنایات” روسیه در اوکراین حمایت می‌کند.
نخست وزیر لهستان از کشورهای اتحادیه اروپایی خواسته دارایی‌های اولیگارش‌های روسی را توقیف کنند و گفته وابستگی آلمان به انرژی روسیه طی سالها به تقویت این کشور کمک کرده است.


گزارش خبرنگاران بی‌بی‌سی از ویرانه‌ها در اطراف شهر کی‌یف
خبرنگاران بی‌بی‌سی طی روزهای اخیر به مناطقی رفتند که نیروهای روسیه از آنجا عقب نشینی کردند؛ مناطقی که ویرانه‌های زیادی در اثر حمله روسیه بجا مانده است.
روز جمعه جرمی بوئن در مطلبی درباره ویرانه‌های بجا مانده از اشغال کوتاه مدت جاده‌های میان روستای مریا و میلا در غرب کی‌یف نوشته بود. او شخصا با ۱۳ جسد در مسیر برخورد کرد که دو نفر از آنها قطعا شهروندان اوکراینی بودند که توسط نیروهای روسیه کشته شده بودند.
روز یکشنبه هم اورلا گوئرین، دیگر خبرنگار بی‌بی‌سی از شهر ارپین در ۲۱ کیلومتری کی‌یف گزارش می‌داد؛ او به مرکز شهر رفته بود و می‌گفت تلی از خاک همه جا را پر کرده و دکل‌های برق واژگون شده‌اند.


دسترسی روسیه و بلاروس به خدمات یک بانک اروپایی تعلیق شد
بانک اروپایی بازسازی و توسعه(Berd) روز دوشنبه از مسدود کردن دسترسی روسیه و بلاروس به وام‌ها و خدمات مالی و کارشناسی خود تا اطلاع ثانوی خبر داد.
این تصمیم با در نظر گرفتن تجاوز روسیه به خاک اوکراین اتخاذ شده و بلافاصله قابل اجراست. طبق این تصمیم پروژه‌های جدید تامین مالی و همکاری‌های فنی این بانک با روسیه و بلاروس به حالت تعلیق درمی‌آید.
این بانک اروپایی که دفاتر خود در مسکو و مینسک را نیز تعطیل کرده، در یک بیانیه ضمن ابراز تاسف از رسیدن به این نقطه علیرغم تجربه سال‌ها همکاری و فعالیت در این دو کشور، هدف خود را محکوم کردن اقدام روسیه فراتر از واژه‌ها و در عمل عنوان کرده است.
بانک اروپایی بازسازی و توسعه در نظر دارد طی یک پروژه ۲ میلیارد یورویی از اوکراین و کشورهای همسایه‌اش حمایت کند و در نظر دارد در پروژه بازسازی اوکراین نیز نقش داشته باشد.


فرماندار نظامی اوکراین: تجمع نیروهای نظامی روسیه در منطقه لوهانسک چشمگیر است
سرهئی هایدای، مسئول نظامی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین روز دوشنبه از تجمع چشم‌گیر نظامیان روسیه و تجهیزات نظامی آن‌ها در منطقه خبر داد که ظاهرا برای یک عملیات آماده می‌شوند.
او که از طریق تلویزیون ملی اوکراین صحبت می‌کرد مدعی دفع حمله شب گذشته به روبیژنه شد با این حال اعلام کرد که ظواهر نشان‌ می‌دهد روسیه برای انجام یک حمله بزرگ در این منطقه خود را آماده می‌کند.
پیش‌تر رهبران جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک از بسیج کامل نیروها در سرزمین‌های تحت حاکمیت خود خبر داده بودند.
کرملین هم اعلام کرده که با هدف تمرکز بیشتر بر شرق اوکراین نیروهای خود را از حومه کی‌یف و شمال اوکراین به عقب فراخوانده است.


آنگلا مرکل از تصمیم خود مبنی بر مخالفت با پیوستن اوکراین به ناتو حمایت کرد
دفتر آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان در پاسخ به انتقاد ولودیمیر زلنسکی که از او و نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه دعوت کرده بود برای دیدن فجایع روسیه از شهرک بوچا دیدن کنند، گفت که خانم مرکل بر این باور است که مخالفت وی در سال ۲۰۰۸ با پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، تصمیم درستی بوده است.
آنگلا مرکل در بیانیه‌ای که دفترش منتشر کرده ضمن حمایت از تلاش‌های دولت فدرال آلمان و جامعه بین‌الملل در حمایت از دولت اوکراین و پایان دادن به بربریسم و جنگی که روسیه علیه اوکراین به راه انداخته، گفته همچنان فکر می‌کند پیوستن اوکراین به ناتو ایده مناسبی نبوده است.
ولودیمیر زلنسکی روز گذشته ادعا کرده بود آنچه در بوچا شاهدش هستیم نتیجه ۱۴ سال سیاست امتیازدهی به روسیه پوتین است. او در ادامه از روسای جمهور آلمان و فرانسه که در سال ۲۰۰۸ مخالف عضویت اوکراین در ناتو شده بودند دعوت کرد به بوچا بیایند و با چشم خود شکنجه‌شدن اوکراینی‌ها را ببینند.


هیلاری کلینتون: هزینه‌ای به مراتب سنگین‌تر بر پوتین وارد کنید
وزیر امور خارجه سابق آمریکا از واشنگتن و متحدانش خواست تا فشار خود بر روسیه را در بحبوحه حمله‌اش به اوکراین دو برابر کنند.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی گفت: تنها راهی که می‌توانیم از طریق آن به درگیری‌های خونین و هولناکی که در اوکراین شاهد هستیم پایان دهیم و از اروپا و دموکراسی حفاظت کنیم این است که هر کار می‌توانیم برای اعمال بهایی به مراتب سنگین‌تر بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام دهیم.
وی افزود: بنابراین فکر می‌کنم اکنون زمان دو برابر کردن فشارهاست.
کلینتون در دوران تصدی‌اش به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا با پوتین دچار اختلافات شدید بود و پوتین نیز کلینتون را مقصر اعتراضات گسترده سال ۲۰۱۱ میلادی در کشورش می‌دانست. کلینتون و کارشناسان معتقدند که کینه پوتین از کلینتون انگیزه‌ای شد برای وی به منظور مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی که در آن کلینتون نامزد دموکرات‌ها بود و مقابل دونالد ترامپ شکست خورد. 
کلینتون در ادامه این مصاحبه گفت: ما اوضاع اوکراین را با چشمانی کاملا باز دنبال می‌کنیم و شاهد تهدید واضح پوتین نه تنها برای اوکراین بلکه برای اروپا، دموکراسی و ثبات جهانی که فکر می‌کردیم در ۲۰ سال گذشته ساخته‌ایم، هستیم.
وی همچنین از درخواست‌ها برای حذف پوتین از نشست گروه ۲۰ که قرار است در نوامبر سال جاری میلادی در جزیره بالی اندونزی برگزار شود، حمایت کرد. کلینتون گفت: اگر پوتین طبق گفته‌های خودش در این نشست حضور پیدا کند، آن وقت منتقدانش باید این رویداد را تحریم کنند.
این اظهارات کلینتون در حالی مطرح شد که دولت کی‌یف تازه‌ترین “مدارک” خود را درباره “جنایات جنگی” روسیه در اوکراین ارائه داده است. مقامات اوکراین روز یکشنبه نیروهای روسیه را به “اعدام دسته‌جمعی” حدود ۳۰۰ غیرنظامی اوکراینی در شهر بوچا در شمال غربی اوکراین متهم کردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024