يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 03.04.2022, 10:22

جنایت جنگی ارتش روسیه در شهر بوچا در حومه کی‌یف


جنایت جنگی ارتش روسیه در شهر بوچا در حومه کی‌یف
تصاویر منتشر شده از خیابان‌های شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف حاکی از وجود اجساد غیرنظامیان در خیابان‌ها و پیاده روهای این شهر است. به گزارش اسکای نیوز، ساکنان شهر بوچا گفته‌اند که این غیرنظامیان بی‌هیچ دلیلی توسط سربازان روس کشته شدند.
مقامات روسیه تاکنون در این خصوص اظهارنظری نکرده است. 
خبرگزاری رویترز هم گزارش داده که یک گور دسته جمعی در محوطه یک کلیسای شهر هنوز با خاک پوشیده نشده و دست ها و پاهای اجساد از میان خاک دیده می شود.
«آناتولی فدوروک» شهردار بوچا نیز اعلام کرده است که بیش از ۳۰۰ نفر از ساکنان این شهر کشته شده‌اند.
تصاویر مربوط به اجساد غیرنظامیان در خیابان‌های بوچا، پس از خروج نیروهای روسیه از مناطق اطراف کی‌یف منتشر شده و سربازان اوکراینی پس از بیش از پنج هفته درگیری، کنترل بیش از ۳۰ شهر و روستا را در این منطقه به دست گرفتند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین جمعه شب هشدار داد روسیه با مین‌هایی که اطراف خانه‌ها و اجساد بجا می گذارد، «یک فاجعه کامل» باقی می‌گذارد.
روز شنبه، در پی ورود سربازان اوکراینی به شهر بوچا، این نیروها با پشتیبانی تانک‌ها و خودروهای زرهی، کابل‌هایی را به اجساد متصل کردند و از خیابان بیرون کشیدند، زیرا بیم آن داشتند در دام مواد منفجره بجا مانده بیفتند.
یکی از ساکنان بوچا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: غیرنظامیان کشته شده در بوچا که اکنون اجسادشان بر روی زمین افتاده است، فقط راه می‌رفتند و آنها (سربازان روسی) بدون هیچ دلیلی به آنها شلیک کردند. آنها بدون پرسیدن هیچ سوالی شلیک می‌کردند.
روزنامه گاردین نیز در گزارشی به نقل از مقامات اوکراینی نوشت: روسیه از کودکان اوکراینی به عنوان “سپر انسانی” استفاده می‌کند.
تارنمای این روزنامه نوشت: سربازان روسی حاضر در بوچا کودکان اوکراینی را روی تانک‌های خود قرار می‌دهند تا از وسایل نقلیه خود هنگام حرکت محافظت کنند.
شاهدان عینی همچنین ادعا می کنند که کودکان در برخی مناطق در سراسر کشور به عنوان گروگان گرفته شده بودند تا اطمینان حاصل شود که محلی‌ها مختصات حرکت دشمن را به نیروهای اوکراینی لو نمی‌دهند.
دادستان کل اوکراین اعلام کرده است از زمان آغاز تهاجم روسیه در ماه فوریه (۵ اسفند) دستکم ۱۵۸ کودک کشته شده‌اند.


زلنسکی: هدف روسیه تصرف شرق و جنوب اوکراین است
ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد که نیروهایش کنترل مناطق کی‌یف و چرنیهیف را در دست دارند و در عین حال تاکید کرد که روسیه به دنبال افزایش فشار بر شرق این کشور است.
به گزارش روزنامه گاردین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پیام ویدیویی شبانه خود گفت، نیروهای مسلح اوکراین کنترل نواحی مناطق اطراف کی‌یف و چرنیهیف را به دست گرفته‌اند، اما تصریح کرد که روسیه به دنبال تجدید قوا و افزایش فشار در شرق اوکراین است و گفت: در حال تقویت قوای دفاعی خود در شرق کشور و منطقه دونباس هستیم. هدف روسیه تصرف دونباس و جنوب اوکراین است.
زلنسکی در ادامه گفت که اوکراینی‌ها نمی‌توانند به این «امید واهی» تکیه کنند که سربازان روسیه به‌سادگی این کشور را ترک می‌کنند. او تاکید کرد که صلح تنها از طریق فعالیت اوکراینی‌ها و «نبردهای سخت و همچنین در مذاکرات» قابل دسترسی است و گفت: معماری امنیت جهانی با شکست مواجه شده است.
زلنسکی همچنین خواستار دریافت سامانه‌های دفاع موشکی بیشتر و به‌روزتر غربی شد و گفت: هر موشک روسی که به شهرهای ما برخورد می‌کند و هر بمبی که بر سر مردم و کودکان ما رها می‌شود، لکه سیاهی بر تاریخ کسانی خواهد بود که مسئول این تصمیم‌گیری هستند.
رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین اعلام کرد که با بوریس‌ جانسون، نخست‌وزیر انگلیس «گفت‌وگویی رضایت‌بخش و معنادار» داشته که در آن طرفین بر سر یک بسته حمایتی دفاعی جدید برای اوکراین و همچنین تشدید تحریم‌ها علیه روسیه توافق کردند.
او همچنین گفت که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان عملاً تنها رهبر اروپایی است که از روسیه حمایت می‌کند. او گفت: تمام اروپا به‌دنبال بازگرداندن صلح و پایان جنگ است، چرا بوداپست با تمام اروپا و کشورهای متمدن مخالفت می‌کند؟ به‌خاطر چه چیزی؟ آنچه اوربان ندارد، صداقت است.
زلنسکی در ادامه از «شجاعت‌ و تاب‌آوری» مدافعان اوکراین، از جمله «ماریوپل قهرمان» و شهروندان شهر «انرهودار» در جنوب این کشور تجلیل کرده و گفت که آن‌ها به دلیل مخالفت با حمله روسیه، هدف گلوله قرار گرفتند. زلنسکی به مدافعان مجروح اوکراین وعده عدالت داده و تاکید کرد که “هیچ جراحتی بی‌پاسخ نخواهد ماند.”

مناطق زرد رنگ طی روزهای اخیر از سوی ارتش اکراین باز پس گرفته شده است.


بریتانیا: روسیه در جنوب شرقی متمرکز شده است
وزارت دفاع بریتانیا آخرین گزارش خود در خصوص جنگ اوکراین را منتشر کرده است.
بر اساس اطلاعات نظامی بریتانیا، تمرکز فعالیت‌های هوایی روسیه در جنوب شرق اوکراین مشاهده شده که به نظر می رسد بخشی از تمرکز مجدد راهبردی مسکو در منطقه است.
در این گزارش آمده در حالی که نیروهای روسی هنوز امکان به فرود آبی خاکی در خاک اوکراین را دارند، بریتانیا معتقد است این یک عملیات خطرناک بود با توجه به آمادگی نیروهای اوکراینی خواهد بود.


گزارش چندین انفجار شدید در بندر اودسا
گزارش‌هایی از یک انفجار شدید در بندر اودسا در جنوب اوکراین منتشر شده است.
یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفته که صبح روز یکشنبه دود در این شهر استراتژیک در سواحل دریای سیاه مشاهده شده.
ایزابل خورشودیان، خبرنگار واشنگتن پست که در اودسا به سر می برد هم در توییتی نوشت: “انفجارهای شدید در مرکز شهر اودسا در حال حاضر اتفاق افتاده. پنجره‌های اتاق هتل من فقط می‌لرزید. معلوم نیست این چه بود.”
سرهی براتچوک، سخنگوی اداره نظامی منطقه‌ای اودسا از ساکنان شهر خواسته در پناهگاه‌ها بمانند و در صفحه فیس‌بوک نوشته: “ما پیروز خواهیم شد و دشمنان ما لایق جهنم هستند”.
گزارش‌ها از وقوع چندین انفجار در بندر جنوبی اودسا خبر می‌دهد که تاکنون آسیبی ندیده بود. ستون‌های غلیظی از دو سیاه را می‌توان دید که از یک منطقه صنعتی به هوا برخاسته است. مقامات شهر گفته اند که موشک های روسیه به زیرساخت های حیاتی مهمی در این بندر اصابت کرده است. آن ها همچنین افزوده اند که شماری از موشک ها را سرنگون کرده اند.


مسکو: مذاکرات صلح به اندازه کافی پیشرفت نکرده تا پوتین و زلنسکی دیدار کنند
روسیه امروز (یکشنبه) اعلام کرد که مذاکرات صلح با اوکراین به اندازه کافی برای نشست بین رهبران دو کشور پیشرفت نکرده و موضع مسکو درخصوص وضعیت کریمه و دونباس “بدون تغییر” باقی می‌ماند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسی در تلگرام عنوان داشت: پیش‌نویس این توافق هنوز آماده نیست. من بارها و مجدد تکرار می‌کنم که موضع روسیه درخصوص کریمه و دونباس تغییری نمی‌کند.
پس از حمله روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه، هر دو طرف مذاکراتی را برگزار کرده‌اند اما تاکنون هیچ پیشرفت و توافقی حاصل نشده است.
مدینسکی گفت که اوکراین “رویکرد واقع‌بینانه‌تری” را در مذاکرات صلح از خود نشان داده است.
وی افزود که اوکراین آماده است تا “بی‌طرفی” خود را در رابطه با نداشتن تسلیحات هسته‌ای اعلام کند.
این رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسی اشاره کرد که تاکنون “هیچ پیشرفتی” حاصل نشده است اما افزود: سوالاتی درخصوص کریمه و همچنین دونباس مطرح می‌شود؛ منطقه‌ای که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در ماه فوریه استقلال آن را به رسمیت شناخت. در این رابطه موضع مسکو تغییری نمی‌کند.
ولادیمیر مدینسکی گفت که او مثل دیوید آراخامیا، مذاکره کننده اوکراینی “خوش‌بینانه” به قضیه نگاه نمی‌کند؛ مذاکره کننده‌ای که به تلویزیون اوکراین روز شنبه اعلام کرد که پیش‌نویس توافق به حد کافی پیشرفت داشته است تا رئیس جمهوری روسیه با همتای اوکراینی خود دیدار کند.
وی افزود که مذاکرات از طریق ویدئوکنفرانس در روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.


سی‌ان‌ان: پوتین قصد دارد ۹ مه در اوکراین اعلام پیروزی کند
به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که روسیه بر روی دستیابی به پیروزی در شرق اوکراین در آغاز ماه مه آینده متمرکز شده است.
مقامات آمریکایی گفتند پوتین تحت فشار است تا ثابت کند می‌تواند به پیروزی دست یابد.
به گفته یک مقام آمریکایی، ارزیابی اطلاعات آمریکا حاکی از آن است که پوتین بر ۹ مه، به عنوان «روز پیروزی» روسیه تمرکز کرده است.
۹ مه یک روز تعطیل و برجسته در تقویم روسیه است؛ روزی که این کشور تسلیم شدن نازی‌ها در جنگ جهانی دوم را با رژه نظامی در میدان سرخ در مقابل کرملین جشن می‌گیرد.
طبق ادعای مقامات، پوتین دنبال آن است در این روز نشان دهد که قادر است پیروزی در جنگ را جشن بگیرد اما برخی مقامات دیگر می‌گویند که حتی اگر جشن روسیه برگزار شود، پیروزی واقعی ممکن است دور باشد.
یک مقام نظامی اروپایی گفت: پوتین بدون توجه به وضعیت جنگ یا مذاکرات صلح، رژه پیروزی را در ۹ مه برگزار می کند.
با این حال، مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند که هر ضرب الاجلی که مسکو در حرف تعیین کند، واقعیت را تغییر نمی‌دهد.
یک دیپلمات اروپایی نیز گفت، در حالی که کرملین خوش‌بینانه صحبت می‌کند، پوتین در حال آماده شدن برای “یک جنگ طولانی به سبک چچن است، زیرا جایی برای رفتن ندارد.”
مقامات دلایل متعددی را پشت بازه زمانی ماه آینده می بینند و معتقدند با پایان یافتن یخبندان زمستانی، مانور یگان های زمینی سنگین روسیه دشوار خواهد بود و این بدان معناست که طبق اطلاعات آمریکا، لازم است این نیروها هر چه زودتر به جایی که هستند برسند.
مقامات اوکراینی نیز به طور علنی به این تاریخ اشاره کرده‌اند.
الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت اوکراین، روز پنجشنبه گفت: “پوتین قبل از ۹ مه،  آن را زمانی برای نشان دادن پیروزی در این جنگ تعیین کرده است.”
آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر سابق اوکراین روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت که اوکراینی‌ها معتقدند در حالی که پوتین تلاش می‌کند تا ضرب‌الاجل تعیین شده را رعایت کند، با ماه بسیار پیچیده و دشواری روبرو هستند.


آیا ذخایر موشکی روسیه رو به اتمام است؟
در حالی که تهاجم نظامی روسیه، وارد دومین ماه خود شده و مسکو هنوز در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده خود ناکام مانده، یک گزارش غربی مدعی است که با توجه به بمباران شدید بسیاری از شهرهای اوکراین، ذخایر موشکی و تانک‌های نیروهای روسیه در آستانه اتمام هستند.
منابع ارشد دفاعی، شنبه، ۲ آوریل، گزارش دادند که بحران ذخیره سازی تسلیحات بر ساخت تانک‌های «تی72» که یکی از اصلی‌ترین خودروهای زرهی ارتش روسیه است، تاثیر منفی خواهد گذاشت.
این تاثیر منفی ناشی از این است که سامانه‌های پرتاب گلوله این تانک‌ها در شهر «ایزیوم» در شرق اوکراین ساخته می‌شود که نیروهای روسیه تا این لحظه موفق به تصرف نشدند.
به گزارش روزنامه بریتانیایی «تلگراف»، برآوردهای اطلاعاتی، نشان می‌دهد روسیه تاکنون، ۲ هزار تانک و خودروی زرهی را در جریان نبردها، از دست داده است.
این منابع همچنین مدعی هستند که روسیه نمی‌تواند موشک‌های هوایی کروز «کی.اچ-55» با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را تامین کند، چراکه این موشک‌ها به قطعات وارداتی، وابسته هستند.
این منابع به «تلگراف» گفتند موشک‌های «کی.اچ-55» که مورد استفاده روسیه، چین و ایران است از موتوری استفاده می‌کنند که در شهر خارکیف در اوکراین ساخته می‌شود.
این روزنامه همچنین خاطرنشان کرد که تمامی موشک‌های روسیه که از بالگردها و کشتی‌ها پرتاب می‌شوند، از موتورهای ساخت اوکراین استفاده می‌کنند.
به گفته این منابع، پس از ناتوانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دستیابی به اهداف خود در اوکراین با همان سرعتی که بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند، سطح مهمات کنونی ارتش روسیه «بسیار نامطلوب» است.
افزون بر این، تحریم‌های غرب، روسیه را از خرید تسلیحات از فرانسه که از زمان الحاق کریمه در سال 2014 به مسکو، تجهیزاتی به ارزش صدها میلیون دلار به مسکو داده، باز خواهد داشت.
از سویی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از کشورهای غربی خواست به تامین «سلاح‌های سنگین» از جمله موشک و سایر تسلیحات برای اوکراین به هدف استفاده علیه نیروهای روسیه، ادامه دهند.
این در حالی است که معاون وزیر دفاع روسیه این هفته اعلام کرد، روسیه در حال حرکت به سمت «مرحله دوم» جنگ است و نیروهای خود را از کی‌یف خارج کرده و بر منطقه دونباس در شرق اوکراین، تمرکز خواهد داد.
شایان ذکر است که ارتش روسیه دارای موشک‌هایی با دقت بالا، جنگنده‌های «سوخو-34»، «سوخو-35»، بالگردهای «شکارچی شب»، «تمساح» و پهپاد است. جنگنده‌های بمب‌افکن «سوخو-24» ارتش روسیه نیز مجهز به دستگاه هدف‌گیری هِوست است.


منابع خبرها: ایرنا، ایسنا،‌ بی‌بی‌سی،‌ العربیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024