جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 31.03.2022, 19:38

آمریکا روزانه یک میلیون بشکه نفت روانه بازار می‌کند


آمریکا به‌مدت شش ماه یک میلیون بشکه در روز از ذخایر استراتژیک نفت خود را آزاد خواهد کرد. کاخ سفید ضمن اعلام این خبر از «بزرگترین آزادسازی ذخایر نفتی در تاریخ» سخن گفت. این تصمیم دولت بایدن برای تعدیل قیمت نفت در بازارهای جهانی است که پس از لشکرکشی روسیه به اوکراین به شدت افزایش یافته است.

مقدار این آزادسازی حدود ۱۸۰ میلیون بشکه است که معادل حدود ۲۹ میلیارد لیتر خواهد بود. یک مقام دولتی گفت این اقدام «خیلی زود» آغاز خواهد شد.

قیمت نفت پس از انتشار این خبر به شدت کاهش یافت. قیمت نفت برنت تا ظهر پنج‌شنبه ۱۱ فروردین / ۳۱ مارس با حدود ۵ درصد کاهش به ۱۰۵٫۶ دلار و نفت خام وست‌تگزاس آمریکا با افت ۵٫۹ درصدی به حدود ۱۰۱ دلار در هر بشکه رسید.

ذخیره استراتژیک نفت انباری اضطراری است که در صورت بروز بلایای طبیعی یا بحران‌ها برای دسترسی به نفت در نظر گرفته شده است. این ذخایر توسط وزارت انرژی آمریکا اداره می‌شود و حداکثر ظرفیت آن ۷۲۷ میلیون بشکه است.

پس از شروع جنگ در اوکراین، آمریکا واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه را ممنوع کرد که باعث کاهش عرضه و افزایش بیشتر قیمت‌ها شد. در ماه نوامبر، دولت آمریکا از آزادسازی ۵۰ میلیون بشکه از ذخایر نفتی خبر داده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024