جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 31.03.2022, 19:00

آمریکا صنایع الکترونیک روسیه را تحریم کرد


تشدید مجازات مسکو؛ آمریکا صنایع الکترونیک روسیه را تحریم کرد
آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های تازه‌ای را برای «تنبیه» روسیه به خاطر تهاجم به اوکراین اعمال کرد.
تحریم‌های جدید بخش فناوری‌های الکترونیک و کامپیوتری را هدف قرار می‌دهد. هدف از این تحریم‌ها، تشدید مجازات مسکو و جلوگیری و سخت‌‌تر کردن دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه روسیه است.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در توئیتی اعلام کرد که ایالات متحده ۲۱ نهاد و ۱۳ شخص دیگر را تحریم کرد تا «شبکه کرملین برای دور زدن تحریم‌ها» و شرکت‌های بخش فناوری اطلاعات روسیه را هدف قرار دهد.
آقای بلینکن گفت آمریکا بر عزم خود برای پاسخگو کردن فدراسیون روسیه به خاطر تجاوزش به اوکراین ثابت قدم است.
پیشتر وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌ها از جمله شامل شرکت «میکرون» می‌شود که بزرگترین تولیدکننده تراشه در روسیه و بزرگترین صادرکننده میکروالکترونیک‌ها از آن کشور است.
وزارت خزانه‌داری همچنین با گسترش تحریم‌ها در روز پنجشنبه، بخش‌های هوافضا، دریایی و بخش الکترونیک در اقتصاد روسیه را هدف قرار داد.
وزارت خزانه داری آمریکا می‌گوید که این اقدام به واشنگتن اجازه می‌دهد تا هر شخص یا نهادی که مشغول فعالیت در این بخش‌ها باشد، تحریم کند.
وزارت خزانه داری گفت که «بازیگران سایبری مخرب» نیز هدف تحریم قرار گرفته‌اند.
جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحد به تحریم «ماشین جنگی پوتین» از «هر زاویه» ادامه می‌دهد تا اینکه جنگ «بی‌معنا» با اوکراین تمام شود.
ساعتی بعد از تحریم آمریکا،‌ روسیه تعدادی از مقام‌های اتحادیه اروپا و برخی چهره‌های رسانه ای و عمومی اروپا را به دلیل رویکرد روس هراسانه تحریم کرد.


پوتین: اگر پول گاز به روبل پرداخت نشود قراردادها متوقف می‌شوند
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از امضای فرمانی در مسکو گفت خریداران خارجی باید از روز جمعه (اول آوریل/ ۱۲ فروردین) پول گاز خریداری شده از این کشور را به روبل بپردارند و در صورت عدم انجام این پرداخت‌ها، قراردادها متوقف می‌شوند.
رئیس جمهور روسیه گفت: “کسی چیزی به ما مجانی نمی‌فروشد و ما هم قرار نیست کار خیریه بکنیم یعنی قراردادهای موجود متوقف می‌شود.”
پس از اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، پوتین گفت که “جنگ اقتصادی” علیه روسیه از سال ها پیش آغاز شده است.
اقتصادهای بزرگ اتحادیه اروپا مانند آلمان و ایتالیا برای نیازهای انرژی خود به گاز روسیه متکی هستند.
دولت اوکراین گفته است که این اتکا برخی از کشورهای اتحادیه اروپا را از ارائه حمایت مورد نیاز غرب برای مبارزه با تهاجم روسیه باز داشته است.


تشکیل پرونده‌ جنایی علیه ۳۵۰۰ نظامی روسی مظنون به نقض قوانین جنگ
دادستان کل اوکراین پرونده های جنایی را علیه نزدیک به ۳۵۰۰ نظامی روسی مظنون به نقض قوانین و اصول جنگ تشکیل داده است.
به گفته میخائیلو پودولیاک، دستیار ریاست جمهوری تحقیقات شامل قتل غیرنظامیان، خشونت های جمعی از جمله تجاوز، کودک آزاری و شکنجه می شود.
آقای پودولیاک گفته همه حقایق مستند هستند و عواقب آن برای روسیه در همه حوزه های قضایی فاجعه بار خواهد بود.


ناتو: روسیه عقب نشینی نمی‌کند بلکه سازماندهی مجدد می‌کند
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو به خبرنگاران گفت نیروهای روسیه عقب نشینی نمی کنند، بلکه دوباره “سازماندهی” می شوند و ناتو انتظار “اقدامات تهاجمی بیشتری” دارد.
آقای استولتنبرگ گفت: “روسیه در تلاش است تا تهاجم خود را در منطقه دونباس در شرق اوکراین سازماندهی مجدد و تقویت کند.”
دبیرکل ناتو افزوده روسیه همچنان به فشار خود بر شهرهای دیگر ادامه می دهد.


اوکراین دو تن از سفیران خود را به‌دلیل «بی خاصیت بودن» فرا خواند
ولودیمیر زلنسکی سفرای اوکراین در مراکش و گرجستان را به‌دلیل آنچه کم‌کاری و بی‌خاصیت بودن این‌دو در جلب حمایت و به‌دست آوردن تسهیلات دفاعی از کشورهای محل ماموریت خود و همچنین منفعل بودن در تشویق به اعمال تحریم‌ علیه روسیه، برکنار و به کی‌یف فراخواند.
رئیس جمهور اوکراین گفت برخی از افراد با جان و دل از اوکراین و منافعش دفاع می‌کنند و برخی هم فقط هستند و وقت و انرژی تلف می‌کنند و زمان پاک‌سازی چنین مامورانی فرا رسیده است.


بریتانیا تحریم‌های بیشتری علیه چهره‌های رسانه‌ای و نظامی روسیه اعلام کرد
بریتانیا تحریم های بیشتری را علیه افراد سرشناس روسیه از جمله چهره‌های رسانه‌ای و رهبران نظامی این کشور اعلام کرد.
تازه ترین نام هایی که به فهرست تحریم ها اضافه شده‌اند شامل سرگئی بریلوف، مجری تلویزیون، الکساندر ژاروف، مدیر اجرای گازپروم مدیا، الکسی نیکولوف، مدیر عامل شبکه تلویزیونی راشا تودی، آنتوان آنیسموف، سردبیر بخش بین المللی اسپوتنیک است.
لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا گفته که جنگ روسیه علیه اوکراین مبتنی بر “دروغ” است.
خانم تراس افزوده: “بریتانیا به رهبری جهان در افشای اطلاعات نادرست کرملین کمک کرده و این دسته از تحریم ها مبلغان بی شرمی که اخبار و روایت های پوتین را ترویج می دهند، هدف قرار داده است.”


سخنگوی کرملین: آمریکا، پوتین را درک نمی‌کند
ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا مبنی بر”گمراه شدن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از سوی مشاورانش در مورد جنگ اوکراین” با واکنش هایی از سوی روسیه روبرو شده است.
دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین در کنفرانس روزانه خود به خبرنگاران در مسکو گفت: “نه وزارت خارجه آمریکا و نه پنتاگون اطلاعات واقعی در مورد آن چه که در حال وقوع است، ندارند.”
آقای پسکوف گفت: “خیلی ساده است آن ها نمی دانند در کرملین چه می گذرد.” به گفته آقای پسکوف “آن ها رئیس جمهور پوتین را درک نمی کنند. آن ها نمی دانند که تصمیمات چگونه گرفته می شود و سبک کار ما را درک نمی کنند.”
سخنگوی کرملین افزود: “این نگران کننده است به این دلیل که چنین سوءتفاهمی منجر به اتخاذ تصمیماتی اشتباه می شود که پیامدهای بدی به همراه خواهد داشت.”


نخست وزیر نروژ در گفتگو با پوتین خواستار پایان دادن به خصومت‌ها شد
دولت نروژ می‌گوید نخست وزیر این کشور در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین از وی خواسته تا به جنگ و خصومت در اوکراین پایان دهد، نیروهایش را از خاک این کشور خارج کند و دسترسی بشردوستانه را تضمین نماید.
نخست وزیر نروژ در بیانیه‌ای که دفتر وی منتشر کرده گفته این حمله‌ای است سعبانه از سوی روسیه علیه کشوری آزاد و ملتی بی‌گناه که در معرض درد و رنجی باور نکردنی قرار گرفته‌اند.


بمباران کی‌یف و شمال اوکراین به رغم وعده روسیه به کاهش حملات
به ادعای مقامات اوکراین، علی‌رغم وعده مسکو مبنی بر کاهش حملاتش در حاشیه‌های کی‌یف و شهر دیگری در شمال اوکراین، نیروهای روسیه این مناطق را بمباران کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که برای “افزایش اعتماد مشترک” در گفت‌وگوهای صلح، عملیات‌هایش در نزدیکی کی‌یف و شهر شمالی «چرنیهیف» را کاهش می‌دهد، ادعایی که اکنون مورد انتقاد مقامات اوکرانی قرار گرفته است.
ولیتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف در پیامی ویدیویی به مقامات منطقه‌ای اتحادیه اروپا گفت: این (ادعای روسیه) صحت ندارد. تمام شب صدای آژیر و حملات موشکی شنیدیم؛ صدای انفجارهای مهیبی در شرق و شمال کی‌یف. نبرد شدیدی در آنجا در جریان است و تلفات زیاد به دنبال داشته و هنوز هم دارد.
در روز چهارشنبه در مناطقی از حومه کی‌یف - که نیروهای اوکراین در روزهای اخیر کنترل آن‌ها را بازپس‌ گرفتند - صدای بمباران شدیدی به گوش می‌رسید.
جنوب شرقی ایرپین (در حومه کی‌یف) شاهد گلوله‌باران و انفجارهای مکرر در زمین و آسمان بود. اوکراینی‌هایی که در حال تخلیه این منطقه بودند از گلوله‌باران در شمال ایرپین و  خود این منطقه خبر دادند.
این در حالیست که مقامات اوکراین و غرب هشدار داده بودند که وعده روسیه در گفت‌وگوهای سه‌شنبه در استانبول مبنی بر کاهش حملاتش در این مناطق، پوششی برای سازمان‌دهی مجدد نیروهای روسی‌ است که تا کنون نتوانسته‌اند کی‌یف را تصرف کنند.


آژانس اطلاعات و امنیت بریتانیا: مشاوران پوتین حقیقت را به او درباره اوکراین نمی‌گویند
رئیس آژانس امنیت و اطلاعات بریتانیا معتقد است که روسیه به طور گسترده‌ای وضعیت اوکراین را اشتباه ارزیابی کرده است و برخی از مشاوران ولادیمیر پوتین حقیقت را به او نمی‌گویند.
جرمی فلمینگ در جریان سفرش به استرالیا در سخنرانی گفت که روحیه سربازان روسی ضعیف شده و با کمبود تجهیزات روبرو هستند. آن ها همچنین از اجرای دستورات خودداری کرده، تجهیزات خود را تخریب کرده و حتی به طور تصادفی هواپیمای خود را سرنگون کرده‌اند.
آقای فلمینگ گفت که مشاوران پوتین می ترسند که حقیقت را به او بگویند، اما آن چه که در جریان است و میزان این ارزیابی های نادرست از شرایط باید برای رژیم روسیه روشن باشد.
او گفت: “همه این ها به محاسبات نادرست استراتژیکی مربوط می شود که رهبران غربی به پوتین هشدار دادند که چنین خواهد شد. این جنگ به جنگی شخصی برای پوتین تبدیل شده با هزینه ای که بطور فزاینده ای توسط مردم عادی و بی گناه پرداخت می شود.”
آقای فلمینگ همچنین گفت که همسویی بیش از حد چین با روسیه خطراتی را برای چین خواهد داشت.
رئیس آژانس امنیت سایبری بریتانیا همچنین افزود آرزوهای پکن برای تبدیل شدن به یک بازیگر پیشرو در صحنه جهانی با مرتبط شدن به رژیمی در مسکو که عمدا و بصورت غیرقانونی قوانین جهانی را نادیده می گیرد، عملی نخواهد شد.


گزارش‌ها از اخراج مقام اطلاعاتی فرانسه به دلیل پیش‌بینی نکردن حمله روسیه
رسانه‌های فرانسوی گزارش داده‌اند که ژنرال اریک ویدو، رئیس اطلاعات نظامی فرانسه به دلیل ارزیابی ناکافی از احتمال حمله روسیه به اوکراین از مقام خود اخراج می‌شود.
روزنامه فرانسوی لوپینیون به نقل از یک منبع آگاه در وزارت دفاع فرانسه نوشته که “گزارش‌های اطلاعاتی ناکافی” و “فقدان احاطه بر موضوعات” دلیل اخراج ژنرال ویدو است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح فرانسه در مصاحبه با لوموند تایید کرده این اخراج به دلیل ارزیابی نادرست دستگاه اطلاعاتی فرانسه از احتمال حمله روسیه به اوکراین بوده، که خلاف ارزیابی آمریکا بود.
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، کمی پیش از حمله روسیه در مسکو با همتای روس خود دیدار کرد و پس از حمله هم مکالمه‌هایی با آقای پوتین داشته است.


زلنسکی درباره حمله بزرگ احتمالی روسیه در شرق اوکراین هشدار داد
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، می‌گوید کشورش برای دور تازه‌ای از حمله روسیه به مناطق شرق اوکراین آماده می‌شود.
آقای زلنسکی در بیانیه‌ای گفته: “نیروهای بیشتری از روسیه در دونباس برای حملات جدید جمع شده‌اند و ما خودمان را برای این آماده می‌کنیم.”
روسیه می‌گوید با پایان مرحله اول عملیاتش بر شرق اوکراین متمرکز می‌شود. روسیه گفته عملیات نظامی در اطراف کی‌یف، پایتخت و چرنیهیف، یک شهر مهم دیگر اوکراین را کاهش می‌دهد.
آقای زلنسکی با اشاره به ادامه حملات نیروهای روسیه به این دو شهر درباره توقف حملات آنها ابراز تردید کرده و گفته “جمله‌سازی‌های زیبا” را باور نمی‌کند.
او تاکید کرده اوکراین حاضر نیست که هیچ بخشی از خاک خود را به روسیه واگذار کند.


’نیروهای روسیه وسیله نقلیه هوایی این کشور را تصادفا ساقط کرده‌اند’
به گزارش سازمان اطلاعات سایبری بریتانیا، جی سی اچ کیو، نیروهای روسیه به تصادف یک وسیله ترابری هوایی خود را سرنگون کرده اند و گاه از اجرای دستورات سرچیچی می کنند.
جِرِمی فلمینگ در سخنانی که قرار است روز پنجشنبه در دانشگاه ملی استرالیا ایراد کند خواهد گفت روشن است که ولادیمیر پوتین “به شدت” در مورد اوکراین دچار “سوءداوری” شده و توانایی های ارتش روسیه را “بیش از حد” فرض کرده است.
براساس متن این سخنرانی که در وبسایت جی سی اچ کیو منتشر شده او می گوید: “ما شاهد بوده ایم که سربازان روسیه - دچار کمبود سلاح و روحیه هستند - از اجرای دستورات سرپیچی می کنند، تجهیزات خودی را تخریب می کنند و حتی به طور تصادفی یک وسیله ترابری هوایی خود را ساقط کرده اند.”
او با انعکاس نظر مقام های آمریکایی و اوکراینی می گوید که مشاوران پوتین “جرات ندارند واقعیات (جنگ) را به او بگویند.”
با این حال او گفت که “آنچه در جریان است و ابعاد این سوءداوری ها باید برای رژیم این کشور مثل روز روشن باشد.”
او در این سخنرانی همچنین خواهد گفت که به اعتقاد جی سی اچ کیو روسیه تلاشی “مداوم” برای ایجاد اختلال سایبری در اوکراین داشته است.


پنتاگون می‌گوید نیروهای روسیه ‘خیلی خیلی’ به مرکز ماریوپل نزدیک شده‌اند
جان کربی، سخنگوی پنتاگون، می گوید که نیروهای روسیه “خیلی خیلی” به مرکز شهر درهم کوبیده ماریوپل نزدیک شده اند.
او در کنفرانسی خبری، روسیه را به هدف گرفتن تاسیسات غیرنظامی، ساختمان های مسکونی و بیمارستان ها متهم کرد.
جان کربی گفت: “این شهر با حملات هوایی و بمباران ها در هم کوبیده شده است.”
“این جا جایی است که روسیه با حملات هوایی خود ساختمان های آن را ویران کرده است.”
او همچنین گفت که آمریکا “در فرصتی مناسب” درس های این جنگ و نقش خود در حمایت از نیروهای اوکراینی را مرور خواهد کرد.
او توضیح داد که منظور او عملکرد ضعیف روسیه و عملکرد “حیرت انگیز” اوکراین در جنگ است.


کاخ سفید: پوتین احساس می کند مشاورانش او را گمراه کرده‌اند
کاخ سفید می گوید اطلاعاتی در دست دارد دایر بر اینکه مشاوران نظامی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، او را گمراه کرده اند که به تنش پیوسته میان او و رهبران نظامی منجر شده است.
کیت بدینگفیلد مدیر ارتباطات کاخ سفید به خبرنگاران گفت: “بر این باوریم که مشاوران پوتین در این باره که عملکرد ارتش روسیه چقدر بد بوده و اقتصاد این کشور زیر فشار تحریم فلج شده، به او اطلاعات غلط می دهند، چون می ترسند حقیقت را به او بگویند.”
او گفت که “بیش از پیش روشن است” که تهاجم روسیه به اوکراین یک “اشتباه فاحش استراتژیک” بوده که باعث تضعیف این کشور در دراز مدت می شود.
بدینگفیلد همچنین گفت که آمریکا “امروز همچنان شواهدی در دست دارد که روسیه به نقاطی حمله می کند و در جاهایی پیشروی می کند که قبلا گفته بود نخواهد کرد.”
روسیه روز سه شنبه گفت که عملیات نظامی در اطراف کی یف پایتخت اوکراین و شهر شمالی چرنیهیف را کاهش خواهد داد تا بر منطقه دونباس در شرق این کشور تمرکز کند، اما مقام های محلی می گویند که حملات در طول شب در چرنیهیف ادامه داشته.


آلمان می‌گوید روسیه قبول کرده تا پرداخت هزینه گاز به یورو باشد
دولت آلمان گفت که روسیه همچنان به کشورهای اروپایی اجازه خواهد داد تا هزینه گاز خود را با یورو و نه با روبل پرداخت کنند.
پیشتر روسیه تهدید کرده بود که تنها هزینه گاز را به روبل می‌پذیرد و کشورهای اروپایی آن را قبول نکرده بودند.
استفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اولاف شولتز ، صدراعظم آلمان گفت که پرداخت‌ها از اروپا در ماه آینده “به یورو ادامه خواهد داشت و طبق معمول به بانک گازپروم که تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد، منتقل می‌شود.”
به گفته هبستریت و به نقل از پوتین گفت که بانک گازپروم سپس پرداخت‌ها را به روبل تبدیل می کند.
“شولز در گفتگو با این رویه موافقت نکرده، اما برای درک بهتر این رویه اطلاعات مکتوب خواست”.
روسیه قبلا گفته بود که کشورهای غیردوست باید از ۳۱ مارس هزینه گاز خود را به روبل بپردازند.
سخنگوی آلمان افزود: “شولتز به توافق گروه۷ مبنی بر اینکه تامین انرژی از روسیه تنها به یورو یا دلار آمریکا پرداخت شود، متعهد است.
آلمان حدود نیمی از گاز و یک سوم نفت خود را از روسیه تامین می کند و هشدار داده است که در صورت توقف ناگهانی عرضه، ممکن است با بحران مواجه شود.


روسیه فوراً نیروهای خود را از اوکراین خارج کند
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه از روسیه خواست فورا نیروهای خود را از اوکراین خارج کند و به جنگی که به گفته او باعث رنج و اندوه بسیار برای میلیونها نفر شده است خاتمه دهد.
میشل باشله با ارائه  شرحی دراماتیک از وضعیت زندگی مردم اوکراین گفت: اوکراینی ها در حال حاضر در یک کابوس واقعی زندگی میکنند.
او اضافه کرد: در جریان تجاوز روسیه به اوکراین تاکنون حداقل ۱۱۸۹ غیر نظامی کشته و ۱۹۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند، بمباران شهرهای اوکراین بی وقفه ادامه دارد و شهرهای بزرگی چون ماریوپول، با خاک یکسان شده‌اند.
باشله اضافه کرد: شواهد موثقی وجود دارد که روسیه دست کم ۲۲ بار از بمبهای خوشه ای در مناطق پرجمعیت شهری استفاده کرده است.
او همچنین گفت: تحقیقات در زمینه استفاده نیروهای اوکراینی از سلاح های مشابه هم در جریان است.
بنا بر آخرین گزارش‌ها ارتش روسیه با وجود تعهد مسکو به کاهش حملات، گلوله باران مناطق غیرنظامی در کیف و مناطق اطراف را از سر گرفته است.
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین هم در یک پیام ویدئویی جدید اعلام کرده: «در حالی که ارتش اوکراین برای دفاع از کشور در برابر حملات جدید ارتش روسیه آماده می شود، مذاکرات صلح با روسیه همچنان در جریان است، اما تا کنون نتیجه خاصی نداشته است.»


منابع خبرها: بی‌بی‌سی، صدای آمریکا،



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024