جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 29.03.2022, 9:15

زلنسکی: تحریم‌ها علیه کرملین «قوی و موثر» نیستند


رادیو فردا: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، دوشنبه شب، هشت فروردین، ضمن تاکید بر لزوم تحریم‌های «قوی و موثر» علیه کرملین، تاکید کرد که مردم اوکراین بهای تحریم‌های «ضعیف» را با جان‌شان می‌پردازند.

آقای زلنسکی در سخنرانی شامگاهی خود با انتقاد از «بعضی کشورها» که در وضع و اجرای تحریم‌ها علیه مسکو تردید دارند گوشزد کرد که تحریم ضعیف «این توهم خطرناک را برای رهبری روسیه ایجاد می‌کند» که هر کاری خواست می‌تواند بکند.

رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی خود که هر شب برای مردم کشورش ایراد می‌کند با لحنی منتقدانه تاکید کرد که اوکراین نمی‌تواند با «تحریم‌های منفعل» از سوی برخی کشورها موافق باشد.

او گفت: «بسته تحریم تعلیقی نباید در کار باشد، به این معنی که اگر ارتش روسیه فلان کرد، آن وقت جوابش را می‌دهیم.»

ولودیمیر زلنسکی بدون اشاره به نام کشور یا دولتی خاص ادامه داد: «الان نشانه‌های بسیاری هست از این که تحریم‌ها مثل تحریم واردات نفت از روسیه در صورتی تنگ‌تر خواهد شد که روسیه از سلاح شیمیایی استفاده کند.»

او ادامه داد:‌ «فقط فکر کنید که به کجا رسیدیم. الان منتظر استفاده از سلاح شیمیایی هستیم. ما، آدم‌هایی که نفس می‌کشیم، باید منتظر بمانیم. آیا کاری که ارتش روسیه همین الان در حال انجام آن است ارزش تحریم را ندارد؟»

آقای زلنسکی تاکید کرد که اکنون اوکراینی‌ها «با جان خود بهای تحریم‌های ضعیف را می‌پردازند».

رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی خود به نام هیچ کشوری اشاره نکرد و توضیح نداد که چه کسی شرط استفاده از سلاح شیمیایی برای تنگ‌تر کردن تحریم‌ها علیه ولادیمیر پوتین را گذاشته است.

اما اشاره کرد که با سران کشورهای بریتانیا، کانادا، آلمان، ایتالیا و آذربایجان گفت‌وگو کرده است. او اشاره کرد که خواستار دریافت سلاح بیشتر برای مقاومت در برابر نیروهای روسی است.

ولودیمیر زلنسکی گفت: «ترس از شما شریک جرم می‌سازد.»

هفته گذشته سران کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا گرد هم آمدند تا درباره واکنش‌های آینده به اقدامات روسیه و شکل و نوع تحریم‌ها و واکنش‌های دیگر به دولت پوتین تصمیم بگیرند.

در بیش از یک ماهی که از آغاز تهاجم روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد، مسکو در اقدامی هماهنگ و یکپارچه از طرف کشورهای غربی و اروپایی هدف گسترده‌ترین رژیم تحریمی دنیا قرار گرفته و دست این کشور از بسیاری از منابع مالی‌اش قطع شده است.

با این حال روسیه هم‌چنان نفت و گاز خود را صادر می‌کند و بابت آن پول دریافت می‌کند. کشورهای اروپایی بیش از همه وابسته به منابع نفت و گاز روسیه هستند و برخی از این کشورها حتی تا صد درصد از انرژی خود را از روسیه وارد می‌کنند.

آمریکا، کانادا و بریتانیا به‌ عنوان سه عضو گروه هفت قبلا به‌دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین واردات نفت، گاز و زغال‌سنگ از این کشور را ممنوع کرده‌اند.

ژاپن دیگر عضو این گروه پارسال تنها سه درصد نفت و ۹ درصد گاز مایع وارداتی خود را از روسیه تامین کرده بود که به راحتی قابل جایگزینی است. تنها ایتالیا، فرانسه و آلمان در میان اعضای گروه هفت فعلا خرید نفت و گاز از روسیه را ادامه می‌دهند و تصمیم دارند تا پایان سال جاری، خرید گاز روسیه را ۶۶ درصد کاهش دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024