جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 29.03.2022, 8:18

نگرانی عفو بین‌الملل‌ از وقوع «جنایت جنگی» در اوکراین


رادیو فردا: سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که حمله روسیه به اوکراین شبیه اقدامات آن در جنگ سوریه است و افزایش آمار تلفات غیرنظامیان به نگرانی‌ها درباره وقوع «جنایت جنگی» دامن زده است.

اگنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، به خبرگزاری فرانسه گفت: «آن‌چه در اوکراین رخ می‌دهد، تکرار آن چیزی است که در سوریه شاهد بوده‌ایم.»

او در شهر ژوهانسبورگ در مراسمی برای انتشار گزارش سالیانه این نهاد درباره وضعیت جهانی حقوق بشر صحبت می‌کرد.

خانم کالامار با متهم کردن روسیه به تبدیل مسیرهای امن انسان‌دوستانه به «تله‌های مرگ» اظهار داشت: «اکنون اوج حملات تعمدی روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین است.»

وی افزود: «ما همان چیزی را در اوکراین می‌بینیم که قبلا در سوریه دیده‌ایم.»

ماری استروتز، مدیر بخش اروپای شرقی و آسیای عفو بین‌الملل، نیز طی سخنرانی جداگانه‌ای در پاریس، همین اظهارات را تکرار کرد و گفت که کارشناسان در اوکراین «استفاده از شیوه‌های مشابه با آن‌چه را که در سوریه و چچن رخ داده است، مستند کرده‌اند، از جمله حمله به غیرنظامیان و استفاده از سلاح‌هایی که قوانین بین‌الملل آنها را ممنوع ساخته است».

همچنین اگنس کالامار ضمن مقایسه شرایط شهر محاصره‌شده ماریوپل در اوکراین با حلب در سوریه، گفت که گزارش کارشناسان حقوق بشر حاکی از افزایش موارد «جنایت جنگی» است.

هفته گذشته دولت ایالات متحده اعلام کرده بود، اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده، شواهد محکمی مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی توسط ارتش روسیه در اوکراین به دست می‌دهد.

یک مقام ارشد اوکراینی نیز روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که تنها در شهر ماریوپل پنج هزار شهروند غیرنظامی کشته شده‌اند.

روسیه از حامیان اصلی حکومت بشار اسد در جنگ سوریه بوده است.

خانم کالامار «گستاخی» روسیه در حمله به اوکراین را ناشی از «فلج شدن نظام بین‌المللی» و «بی‌عملی شرم‌آور» نهادهایی چون شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست.

وی گفت: «شورای امنیت سازمان ملل به درستی باید همان شورای ناامنی سازمان ملل نامیده شود»، چرا که بارها و بارها نتوانسته عملکرد موثری در «مواجهه با جنایاتی» نظیر آن‌چه در میانمار، افغانستان و سوریه می‌گذرد، داشته باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024