جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 28.03.2022, 20:00

گزارش رویترز دربار علت حمله موشکی سپاه به اربیل


خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از چند مقام عراق و ترکیه اعلام کرد طرح تازه اقلیم کردستان عراق برای صدور گاز به ترکیه و اروپا با کمک اسرائیل، یکی از دلایل جمهوری اسلامی برای حمله موشکی اخیر خود علیه اربیل بود.

این مقام‌ها که نامشان فاش نشده به رویترز گفتند هدف از این حمله، پیامی چندجانبه به متحدان آمریکا در منطقه بود، اما یکی از محرک‌های اصلی، طرحی برای انتقال گاز کردستان به ترکیه و اروپا با همکاری اسرائیل است.

روز یکشنبه ۲۲ اسفند سپاه پاسداران در بیانیه‌ای مسئولیت حمله موشکی به اربیل را به عهده گرفت و اعلام کرد که یک «مرکز راهبردی» اسرائیل را هدف گرفته است. با این حال، مقام‌های اقلیم کردستان عراق ادعاهای جمهوری اسلامی مبنی بر حضور پایگاه‌های اسرائیلی در این منطقه را رد کردند.

رویترز روز دوشنبه هشتم فروردین در گزارشش نوشت این حمله یک حمله نادر بود و به دلیل «وحشیگری» آن موجب بهت مقام‌های کشورهای منطقه شد.

همچنین به نوشته این خبرگزاری، انتخاب هدف حمله، بسیاری از مقام‌ها و تحلیلگران را سردرگم کرد زیرا بیش از ۱۲ موشک به ویلای یک تاجر کرد که در بخش انرژی اقلیم کردستان عراق فعال است، اصابت کرد.

یک مقام امنیتی عراق به رویترز گفت: «اخیرا دو جلسه بین مقام‌ها و متخصصان انرژی اسرائیل و آمریکا در این ویلا برای بررسی انتقال گاز کردستان به ترکیه از طریق یک خط لوله جدید برگزار شده است.»

رویترز تاکید کرد وزارت خارجه ایران و سپاه به درخواست‌های این خبرگزاری برای ارائه توضیح در این زمینه پاسخ نداده‌اند.

با این حال، یک مقام ارشد امنیتی جمهوری اسلامی که نامش فاش نشده به این خبرگزاری گفت این حمله «پیامی چندمنظوره برای بسیاری از افراد و گروه‌ها بود. به آنها بستگی دارد که چگونه این حمله را تفسیر کنند. هر چه اسرائیل برنامه‌ریزی کند، از بخش انرژی تا کشاورزی، محقق نخواهد شد.»

همچنین دو مقام ترکیه تایید کردند اخیرا مذاکراتی با حضور مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی در مورد انتقال گاز طبیعی عراق به ترکیه و اروپا انجام شده، اما این دو مقام اشاره‌ای به محل برگزاری این مذاکرات نکردند.

مقام امنیتی عراق و یک مقام پیشین آمریکا که از این طرح مطلع بود، گفتند باز کریم برزنجی، تاجر کردی که ویلای او مورد اصابت موشک‌های سپاه قرار گرفت، برای توسعه خط لوله صادرات گاز کار می‌کرد.

وزارت خارجه اسرائیل و برزنجی نیز از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده‌اند. با این حال، پیشتر برزنجی که مدیریت شرکت نفتی «گروه کار» را برعهده دارد، در مصاحبه با بخش کردی صدای آمریکا به صورت تلویحی گفت هدف از این حمله جلوگیری از خط انتقال گاز از اقلیم کردستان عراق به ترکیه بوده است.

این در حالی است که دفتر نچیروان بارزانی، رییس‌جمهور اقلیم کردستان عراق هرگونه ملاقات با مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی برای گفت‌وگو درباره خط لوله در ویلای برزنجی را رد کرد.

رویترز نوشت برعکس آنچه قبلا گفته شده بود که این حمله واکنشی به یک حمله نظامی اسرائیل به سپاه پاسداران بوده، افشای دلیل آن نشان می‌دهد که این حمله در چارچوب رقابت‌های کشورهای منطقه در حوزه انرژی صورت گرفته است.

پیشتر رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه درباره همکاری با اسرائیل درباره انتقال گاز طبیعی از این کشور به اروپا و همچنین امضای قرارداد تامین گاز با عراق ابراز امیدواری کرده بود.

رویترز نوشت هنوز مقام‌های عراق و ترکیه جزییات مشخصی درباره انتقال گاز از کردستان عراق به ترکیه ارائه نکرده‌اند و مشخص نیست نقش اسرائیل در این میان چیست.


ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024