جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 25.03.2022, 22:49

حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان در جده


ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی اعلام کرد که بر اثر حمله حوثی‌ها به تاسیسات پخش فرآورده‌های نفتی متعلق به شرکت آرامکو در شهر جده عربستان سعودی در دو مخزن نفت آتش‌سوزی رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (SPA)، المالکی اظهار داشت که این آتش‌سوزی مهار شده و هیچ گونه تلفات جانی در پی نداشته است.

سخنگوی ائتلاف عربی همچنین تصریح کرد که حوثی‌ها این حمله را با هدف تضعیف اقتصاد جهانی از طریق امنیت انرژی انجام داده‌اند.

این خبرگزاری در گزارشی دیگر به نقل از مقامات وزارت انرژی عربستان سعودی اعلام کرد که تاسیسات نفتی آرامکو در شهرهای جده و جیزان هدف حملات راکتی قرار گرفته‌اند اما این حملات تلفات جانی نداشته است.


پدافند هوایی سعودی ۱۰ پهپاد انفجاری و یک موشک بالستیک حوثی را سرنگون کرد

سرتیپ ستاد ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی یمن از رهگیری و سرنگونی ۱۰ پهپاد انفجاری و یک موشک بالستیک شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران که به سوی منطقه جنوبی پادشاهی عربی سعودی و شهرهای نجران و جازان پرتاب شده بود، خبر داد.

به گزارش العربیه، بنا به اعلام ستاد اطلاع‌رسانی ائتلاف عربی، سامانه پدافند هوایی سعودی سحرگاه جمعه ۲۵ مارس این ۹ پهپاد انفجاری که توسط شبه‌نظامیان حوثی به سوی خاک این پادشاهی پرتاب شده بود را سرنگون کرده است.

ائتلاف عربی پس از آن نیز عصر جمعه از رهگیری و سرنگونی یک پهپاد انفجاری و یک موشک بالستیک حوثی که به ترتیب به سوی شهرهای نجران و جازان پرتاب شده بود، خبر داد.

در بیانیه ائتلاف عربی در این‌باره هشدار داده شده که شبه‌نظامیان حوثی این تنش‌زایی‌ها را با هدف ناکام کردن رایزنی‌های یمنی - یمنی انجام می‌دهند که قرار است میان طرف‌های یمنی درگیر از ۲۹ مارس جاری در ریاض آغاز شده و تا ۷ آوریل ادامه یابد.

در بیانیه روز جمعه ائتلاف همچنین آمده است که ادامه اقدامات خصمانه حوثی‌ها نشان می‌دهد که این گروه شبه‌نظامی همچنان به تهدیدهای خود علیه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه می‌دهند.

سخنگوی ائتلاف عربی همچنین ادامه حملات خصمانه حوثی‌ها را تنش‌زایی خطرناکی دانست که امنیت انرژی و شریان اقتصادی جهان را هدف قرار می‌دهد.

المالکی افزود که ائتلاف عربی به رصد و شناسایی کانون‌های تهدید و اقدامات خصمانه حوثی‌ها ادامه داده اما در عین حال همچنان خویشتن‌داری خود را حفظ می‌کند.

سرتیپ ستاد ترکی المالکی در ادامه این بیانیه تاکید کرد که ائتلاف عربی به‌رغم اقدامات تنش‌زای حوثی‌ها برای ناکام گذاشتن رایزنی‌های یمنی - یمنی به حمایت‌های خود از تلاش‌های خلیجی و بین‌المللی برای به موفقیت رساندن این رایزنی‌ها در ریاض ادامه می‌دهد.


واکنش‌ها به حمله حوثی‌ها

نایف الحجرف، دبیر کل شورای همکار خلیج طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تداوم حمله پهپادی حوثی‌ها به مناطق مسکونی عربستان سعودی تاکید کرد: این اقدامات نقض قوانین بین‌المللی بوده و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در کنار عربستان سعودی ایستاد هستند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در همین راستا یوسف بن احمد العثیمین، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات خصمانه حوثی‌ها به مناطق مسکونی و تاسیسات حیاتی عربستان سعودی را محکوم می‌کنیم.

در این بیانیه همچنین آمده، این نهاد از اقدامات مقامات عربستان سعودی برای حمایت از کشور خود حمایت می‌کند.

وزارت امور خارجه قطر طی اطلاعیه‌ای، حمله به عربستان سعودی توسط حوثی‌ها محکوم کرده و آن را مغایر با قوانین بین‌المللی خوانده تاکید کرد که این حملات امنیت انرژی جهان را به خطر می‌اندازد.

وزارت‌خانه‌های امور خارجه امارات، اردن، کویت و بحرین با انشتار بیانیه‌های جداگانه ضمن محکوم کردن این حمله، این اقدام را تروریستی و بزدلانه توصیف کردند و از اقدامات عربستان سعودی برای استقرار و امنیت این کشور اعلام حمایت کردند.

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی شب گذشته اعلام کرد که بر اثر حمله حوثی‌ها به تاسیسات پخش فرآورده‌های نفتی متعلق به شرکت آرامکو در شهر جده عربستان سعودی در دو مخزن نفت آتش‌سوزی رخ داده است.

وی همچنین اظهار داشت که این آتش‌سوزی مهار شده و هیچ گونه تلفات جانی در پی نداشته است. حوثی‌ها این حمله را با هدف تضعیف اقتصاد جهانی از طریق امنیت انرژی انجام داده‌اند.

خبرگزاری رسی عربستان سعودی «واس» طی گزارشی به نقل از مقامات وزارت انرژی این کشور اعلام کرد که تاسیسات نفتی آرامکو در شهرهای جده و جیزان هدف حملات راکتی قرار گرفته‌اند اما این حملات تلفات جانی نداشته است.

در همین راستا ائتلاف عربی نیز روز گذشته اعلام کرد: «نیروهای ما ۹ فروند پهپاد بمب‌گذاری شده متعلق به شبه‌نظامیان حوثی را که در حال پرواز از یمن به سوی منطقه جنوبی عربستان سعودی بودند، سرنگون کردند».

طی ماه‌های اخیر حملات پهپادی و موشکی شبه‌نظامیان حوثی به مناطق مختلف یمن و جنوب عربستان سعودی افزایش یافته است.

گفتنی است که از سپتامبر ۲۰۱۴ تاکنون شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، کنترل صنعا، پایتخت و برخی مناطق یمن را به دست گرفته‌اند. ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی نیز از مارس ۲۰۱۵ تاکنون از دولت مشروع یمن حمایت می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024