جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 25.03.2022, 21:01

روسیه می‌گوید مرحله اول جنگ تمام شد!


روسیه با ‘اتمام مرحله اول جنگ’ به دنبال ‘آزاد سازی دونباس’ است’
در یک چرخش استراتژی جدی، یک ژنرال عالیرتبه روس گفته است که هدف اولیه مسکو در اوکراین حاصل شده و حالا کرملین تمرکز خود را بر شرق اوکراین خواهد گذاشت.
سرگئی رودسکوی فرمانده مدیریت عملیاتی نیروهای روسیه گفته است توان و ظرفیت جنگی نیروهای نظامی اوکراین به طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته و همین به روسیه اجازه می‌دهد که حالا بر “آزادی سازی” منطقه دونباس در شرق اوکراین تمرکز کند.
اما مقام‌های امنیتی غرب به بی‌بی‌سی گفته‌اند این اقدام نشان می‌دهد که مسکو می‌داند که استراتژی پیش از جنگش شکست خورده است. یکی از این مقام‌ها گفته است این تغییر استراتژی نشان می‌دهد که مسکو فهمیده است نمی‌تواند همزمان در چند جبهه بجنگد.
وزارت دفاع روسیه گفته است جدایی ‌طلبانی که از آنها حمایت می‌کند در حال حاضر کنترل ۹۳ درصد منطقه لوهانسک و ۵۴ درصد ناحیه دونباس را در اختیار دارند.
خبرگزاری رویترز به نقل از ژنرال رودسکوی نوشته است “ارتش روسیه ابتدا درنظر داشت عملیات خود را به دونباس محدود کند اما نهایتا گسترش این عملیات نظامی در سراسر اوکراین را برگزید تا زیرساخت‌های نظامی اوکراین را آسیب بزند و بامحدود کردن نیروهای نظامی کیف، توان تقویت جبهه شرق را از این کشور بگیرد.”


ساکاشویلی به لوکاشنکو: “پوتین به سرنوشت تو اهمیت نمی‌دهد”
میکائیل ساکاشویلی، رهبر سابق گرجستان ،که از حامیان غرب است، خطاب به الکساندر لوکاشنکو رئيس جمهوری بلاروس نوشت اگر نیروهای خود را به اوکراین بفرستد دوران رهبری‌اش به آخر خواهد رسید.
رهبر بلاروس از متحدان نزدیک روسیه است. نیروهای روسیه برای حمله به اوکراین از خاک بلاروس استفاده کردند. علیرغم انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه نیروهای بلاروس ممکن است در این جنگ به روسیه بپیوندند، هنوز چنین اتفاقی نیافتاده است.
آقای ساکاشویلی در حساب توییتری خود خطاب به رهبر بلاروس نوشت: “لوکا، هیچ وقت توصیه‌ای بدی به تو نکردم. اگر نیروهایت را به اوکراین بفرستی، نهایتا یک ماه دیگر قدرت را از دست خواهی داد و روزگار بدی پیدا خواهی کرد. می‌دانی، پوتین به سرنشت تو اهمیتی نمی‌دهد.”


برای بیش از ۴۵۰۰ مخالف جنگ در سن‌پترزبورگ پرونده باز شده
تا روز ۲۵ مارس / ۵ فروردین دادگاه‌های شهر سن‌پترزبورگ روسیه حدود ۳.۵ هزار معترض ضدجنگ را مجازات کرده‌اند. فقط در یک شهر زادگاه ولادیمیر پوتین. به گزارش دفتر مطبوعاتی دادگاه‌های این شهر ۲۴۵۶ تن جریمه، ۸۶۱ تن به مدت‌های مختلف بازداشت و ۱۲۳ تن محکوم به کار اجباری شده‌اند. در کل پروندهٔ ۴۵۵۵ معترض بررسی شده است.(داریوش رجبیان، خبرنگار بی‌بی‌سی)


اوکراین پیشرفت جدی در مذاکرات صلح را تکذیب کرد
وزیر خارجه اوکراین دمیترو کولبا با رد پیشرفت جدی در مذاکرات گفته است مذاکرات صلح با روسیه دشوار است .پیشتر گزارش‌هایی حاکی از حل چهار موضوع از شش مشکل اصلی در این مذاکرات منتشر شده بود.
پیش از این یکی از اعضای تیم مذاکره روسیه گفته بود دو طرف به تفاهم بر سر موضوعات ثانویه نزدیک می‌شوند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز گفته بود در مذاکرات پیشرفت حاصل شده است، اما آقای کولبا گفته است هیچ اجماعی بر سر چهار مسئله مورد بحث در مذاکرات با روسیه صورت نگرفته است.
وزیر خارجه اوکراین در حساب فیس‌بوک خود نوشته است هیات اوکراینی موضعی سرسختانه دارد و از خواسته‌های خود دست برنخواهد داشت. آقای کولبا گفت: ” ما تصریح می‌کنیم: پیش از هر چیز، آتش‌بس، تضمین‌های امنیتی و تمامیت ارضی اوکراین.”
این مقام دولت اوکراین کمی بعد در حساب توئیتری خود نوشت هیچ اجماعی صورت نگرفته و “روسیه فقط به اولتیماتوم دادن تکیه می‌کند.”
آقای کولبا افزود: “برای کمک به یک رویکرد سازنده، ما به دو چیز نیاز داریم. تحریم‌های بیشتر(علیه روسیه) و کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین.”


یکی دیگر از فرماندهان ارشد روس در اوکراین کشته شد
اولکسی آرستوویچ، مشاور رسانه‌ای ریاست جمهوری اوکراین با انتشار پیامی ویدئویی، خبر کشته شدن سپهبد یاکوف رزانتسف، فرمانده سپاه ترکیبی ۴۹ منطقه نظامی جنوبی ارتش روسیه را تایید کرد.
آرستوویچ گفت که رزانتسف توسط یگان‌های نظامی اوکراین در فرودگاه چرنوبایوکا شهر خرسون این کشور از پای درآمده است.
وی همچنین متذکر شد که از ۶۴۸ سرباز عضو سپاه ترکیبی گردان ویژه ۲۰۰ ارتش روسیه که با هدف مشارکت در «یک عملیات نظامی ویژه» به اوکراین اعزام شده‌اند، فقط ۳ نفر زنده مانده که ۲ نفر از آنها هم زخمی هستند
مقام‌های غربی می‌گویند دو فرمانده ارشد دیگر روس در میدان نبرد اوکراین کشته شده‌اند؛ یکی از آنها به دست نیروهای خودش. گفته‌اند که سربازان روسیه عامدانه این سرهنگ را زیر چرخ‌های خود گرفتند، چون گُردان او تلفات جانی فراوانی داشته است.

شهرداری ماریوپل: بمباران ساختمان تئاتر ۳۰۰ کشته به جا گذاشته است
شهرداری بندر محاصره شده ماریوپل روز جمعه از احتمال کشته شدن دست کم ۳۰۰ غیرنظامی در جریان بمباران ساختان تئاتر این شهر خبر داد.
حمله هوایی روسیه به این ساختمان که صد‌ها نفر برای امان ماندن از بمباران‌ها در آن پناه گرفته بودند روز شانزدهم مارس صورت گرفته بود.
شهرداری ماریوپل با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص در کانال تلگرام خود نوشت: «شاهدان اطلاعاتی در اختیار ما قرار داده‌اند که نشان می‌دهد دست کم ۳۰۰ نفر در جریان بمباران تئاتر شهر جان باخته‌اند. ما تا آخرین لحظه حاضر به پذیرش این خبر هولناک نبودیم و نمی‌خواستیم کشته شدن این تعداد از شهروندان را باور کنیم. اما شهادت افرادی که در زمان این حمله تروریستی در داخل ساختمان بودند خلاف این را می‌گوید.»


سازمان ملل: در ماریوپل گور دسته‌جمعی با ۲۰۰ جسد شناسایی کرده‌ایم
سازمان ملل متحد اعلام کرد با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای، یک گور دسته‌جمعی را در شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین شناسایی کرده است.
ماتیلدا بوگنر، رئیس تیم ناظران حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین، در این باره گفت تخمین می‌زند این گور مدفن حدود ۲۰۰ نفر باشد.
وی با این حال اضافه کرد این بدان معنا نیست که همه اجساد تلفات غیرنظامی بوده‌اند.
سازمان ملل گفته است از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین تا کنون ۱۰۳۵ غیرنظامی کشته شده‌اند، هر چند برآوردها از میزان واقعی تلفات «به طور قابل توجهی بیشتر» خوانده شده است.
پیشتر مقامات شهری ماریوپل گفته بودند تعداد کشته‌شدگان این شهر می‌تواند تا ۳ هزار نفر باشد.


روسیه: اخراج از گروه ۲۰ اتفاق «مُهلکی» نخواهد بود
مسکو در واکنش به تهدید رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اخراج روسیه از گروه بیست اعلام کرد که این اتفاق در صورت روی دادن مهلک و وحشتناک نخواهد بود.
سخنگوی کرملین روز جمعه با تاکید بر این موضع یادآور شد که جهان تنها به آمریکا و اروپا خلاصه نمی‌شود و تلاش‌های «اندک تاثیرگذار» واشنگتن برای منزوی کردن روسیه در نهایت به ثمر نخواهد نشست.
روسیه پیش از این از قصد ولادیمیر پوتین برای شرکت در نشست آتی گروه بیست که قرار است پایان سال جاری در جاکارتا برگزار شود خبر داده بود.
چین، متحد مسکو نیز در واکنش به احتمال خارج کردن نام روسیه از فهرست گروه بیست، این کشور را عضوی مهم خوانده و با حذف آن مخالفت کرده است.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پیش‌تر تاکید کرده بود که روسیه به دلیل تهاجم نظامی به خاک اوکراین باید از گروه بیست که نزدیک به ۸۵ درصد اقتصاد دنیا را تحت کنترل دارد، حذف شود.


اوکراین می‌گوید ۱۳۵ کودک از زمان آغاز تهاجم کشته شده‌اند
دفتر دادستانی کل اوکراین می گوید از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین ۱۳۵ کودک کشته و ۱۸۴ کودک زخمی شده‌اند.
دادستانی اوکراین با انتشار آخرین آمار در خصوص تلفات حمله روسیه می گویند که دو کودک در جریان درگیری های شدید در شهر روبیژنه در منطقه لوهانسک کشته شدند.
همچنین در روز پنجشنبه دو کودک شش و ۱۳ ساله در نوومیخائیلوکا، منطقه دونتسک و در پی گلوله باران روسیه زخمی شدند.
به گفته دادستانی سه نوجوان ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ساله با انفجار مین در اوبیلن در منطقه زاپوریژیا زخمی شده که به بیمارستان ملیتوپل منتقل شدند و یکی از آنها در شرایط وخیم در مراقبت های ویژه به سر می برد.


گزارش ارتش بریتانیا: اوکراین در حال مقابله و عقب راندن نیروهای روسی است
براساس آخرین ارزیابی اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا از جنگ، اوکراین توانسته شهرها و مواضع دفاعی خود را در شرق کی‌یف، پایتخت این کشور باز پس گیرد.
وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید اوکراین همچنین در عقب راندن نیروهای روسی از شمال غرب کی‌یف موفقیت‌هایی کسب کرده است.
تحلیل بریتانیا می افزاید که مسیرهای پشتیبانی روسیه بیش از حد گسترش یافته است.


توافق آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه گاز طبیعی مایع
آمریکا و اتحادیه اروپا در آستانه اعلام توافقی بزرگ در زمینه گاز طبیعی مایع هستند تا اتکای اروپا را به انرژی روسیه کاهش دهند.
این توافق باعث می شود که واشنگتن تا پایان سال حداقل پانزده میلیارد متر مکعب سوخت اضافی معروف به LNG در اختیار اتحادیه اروپا قرار دهد.
اتحادیه اروپا قبلا گفته بود که در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، مصرف گاز روسیه را در سال جاری به میزان دو سوم کاهش خواهد داد.
چنین اقدامی مستلزم افزایش واردات از کشورهای دیگر و تولید بیشتر انرژی های تجدید پذیر است.


رهبران اتحادیه اروپا از روسیه خواستند که جنایات جنگی را فورا متوقف کند
رهبران اتحادیه اروپا در پایان روز اول اجلاس سران طی بیانیه‌ای بار دیگر بر حمایت خود از عضویت اوکراین در این اتحادیه تاکید و از روسیه خواستند تا فورا جنایات جنگی را متوقف کند.
در این بیانیه آمده است که تجاوز روسیه به اوکراین قوانین بین‌المللی را نقض کرده و باعث تلفات جانی و صدماتی به مردم و هدف قرار دادن غیرنظامیان، بیمارستان‌ها، مدارس و پناهگاه‌ها شده است.
در این بیانیه با تاکید بر توقف فوری جنگ آمده است که محاصره ماریوپل و جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه به دیگر شهرها غیرقابل قبول است و نیروهای روسی باید اجازه دسترسی به این مناطق را بدهند.
در این بیانیه از روسیه خواسته شده است که فورا به غیرنظامیان اجازه عبور امن، دسترسی بدون وقفه به کمک‌های بشردوستانه و ایجاد کریدورهای بشردوستانه را بدهد.
در این بیانیه ضمن دعوت از روسیه برای احترام به تمامیت ارضی اوکراین، بر حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین و انتخاب آن برای عضویت در اتحادیه، تکرار درخواست از کمیسیون اتحادیه اروپا برای ابراز نظر درباره عضویت آن تاکید شده است.
در این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا به حمایت‌های سیاسی، مالی، مادی و بشردوستانه خود از اوکراین ادامه خواهد داد. این اتحادیه آماده اعمال تحریم‌های جدید است.
رهبران اروپایی آماده اتخاذ تدابیر اضافی و توقف تلاش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها، همراه با تلاش‌های مستمرشان برای تحمیل هزینه‌های اقتصادی بر روسیه و بلاروس شدند.
آنها همچنین اعلام کردند که متعهد به ادامه ارائه کمک‌های بشردوستانه به اوکراین و کشورهای همسایه میزبان پناهندگان هستند.
در حالی که رهبران اروپایی از تلاش‌های جاری برای جمع‌آوری شواهد جنایات جنگی، از جمله توسط دادستان دیوان کیفری بین‌المللی استقبال کردند، موافقت کردند که برای کاهش وابستگی انرژی به روسیه، در زمینه تسریع انتقال به انرژی پاک و پاسخ به نیازهای در حال تحول امنیت غذایی در سراسر جهان همکاری کنند.
آنها همچنین بر اهمیت تقویت دموکراسی در اوکراین، مولداوی و منطقه مشارکت شرقی توافق و در عین حال بر اهمیت بهبود امنیت و دفاع فراآتلانتیک تأکید کردند.


آلمان: تا پایان سال از نفت روسیه بی‌نیاز خواهیم شد
آلمان روز جمعه همسو با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کرد کرد وابستگی خود را به روسیه در زمینه انرژی و بویژه نفت تا پایان سال جاری میلادی به شدت کاهش خواهد داد.
وزارت اقتصاد آلمان با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر تلاش برلین برای رهایی هر چه سریعتر از وابستگی به منابع انرژی روسیه اعلام کرد که نیاز وارداتی در این راستا در زمینه زغال سنگ تا پاییز و واردات نفت نیز تا پایان سال جاری پایان خواهد یافت.
در این بیانیه ضمن تاکید بر اینکه واردات نفت آلمان از روسیه تا اواسط سال به نصف کاهش خواهد یافت و این کشور تا پایان سال جاری به استقلال تقریبی در زمینه واردات نفت دست پیدا خواهد کرد آمده است: آلمان در زمینه واردات گاز نیز تا اواسط سال ۲۰۲۴ تا حد زیادی مستقل خواهد شد.


بروکسل و واشنگتن برای کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه «کار گروه ویژه» تشکیل می‌دهند
اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بر سر تشکیل یک «کار گروه ویژه» برای تلاش در جهت کاستن از وابستگی اروپا به گاز روسیه به توافق رسیدند.
این توافق زمینه ارسال دست کم ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع یا «ال.ان.جی» را از سوی ایالات متحده برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری میلادی فراهم خواهد کرد.
اتحادیه اروپا پیش‌تر از در پیش‌گرفتن رویکردی فوری برای کاهش دست کم دو سوم از گاز مصرفی وارداتی از سوی روسیه خبر داده بود.


زلنسکی: بیش از ۲ هزار کودک اوکراینی ربوده شده‌اند
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین طی سخنانی در نشست شورای اروپا از طریق ویدئو کنفرانس اعلام کرد که بیش از ۲ هزار کودک اوکراینی در جریان جنگ با روسیه ربوده شده‌اند.
زلنسکی با بیان اینکه اوکراین هرگز رویای جنگ را در سر نمی‌پروراند، اظهار داشت که یک ماه است که در میهن خود زیر بمباران قرار دارند.
وی گفت که بیش از ۲ هزار کودک اوکراینی در طول جنگ ربوده شده‌اند و ما نمی‌دانیم فرزندان ما کجا هستند. روسیه کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه را نیز هدف قرار می‌دهد. آن‌ها به کودکان، زنان و مسئولین کلیسا در کریدورهای تخلیه تیراندازی می‌کنند.


اعزام زنان نظامی اوکراین به جبهه‌های جنگ
در حالی که جابجایی پناهجویان از مناطق اوکراین در ایستگاه قطار شهر لویو، ادامه دارد، رفت و آمد نظامیان، عمدتاً زنان اوکراینی که به جبهه می‌رفتند نیز توجه‌ها را به خود جلب کرد.زنان جوان زیادی که یونیفرم نظامی به تن داشتند و تجهیزات کامل به همراه، در مقابل پاسگاه تجمع کرده و آماده رفتن به جبهه شده بودند.


بایدن: اگر روسیه از سلاح‌ شیمیایی در اوکراین استفاده کند٬ واشنگتن به آن پاسخ خواهد داد
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پس از نشست سران ناتو درجمع خبرنگاران در بروکسل گفت: «اگر روسیه در اوکراین از سلاح‌ شیمیایی استفاده کند، واشنگتن به این اقدام پاسخ خواهد داد اما این پاسخ به ماهیت استفاده از این سلاح‌ها بستگی دارد.»
بایدن در پاسخ به سوالی که آیا شواهدی در مورد استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین در اختیار دارد یا نه، گفت: “در حال حاضر نمی‌توانم جزییات داده‌های اطلاعاتی را فاش کنم، بنابراین نمی‌توانم به این سوال شما پاسخ دهم. اما اگر روسیه از این (سلاح‌ شیمیایی) استفاده کند، به آن پاسخ خواهیم داد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا روسیه باید از گروه۲۰ اخراج شود؟ اظهار کرد: «پاسخ من مثبت است. این امر به جی-۲۰ بستگی دارد. امروز این موضوع در نشست سران ناتو نیز مطرح شد. اگر اندونزی و سایر کشورها مخالف اخراج روسیه هستند، پس باید به اوکراین نیز اجازه حضور در نشست‌های این گروه داده شود.»


گروه هفت: هر کاری که ممکن است برای محاکمه پوتین و حامیانش انجام خواهیم داد
گروه کشورهای هفت ضمن اعلام آمادگی خود برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه در صورت نیاز، از کشورهای تولیدکننده نفت و گاز خواست مسؤولانه رفتار کرده و عرضه را افزایش دهند.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، گروه کشورهای هفت در بیانیه‌ای با اشاره به آمادگی خود برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه در صورت نیاز، اعلام کرد: ما به روسیه درباره عواقب هرگونه استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی، شیمیایی و یا هسته‌ای هشدار می‌دهیم.
این گروه در ادامه بیانیه خود تاکید کرد: هر کاری که ممکن است برای محاکمه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و حامیانش انجام خواهیم داد.
همچنین این گروه از کشورهای تولیدکننده نفت و گاز خواست مسؤولانه عمل کرده و عرضه را افزایش دهند.
در حال حاضر تحریم‌های اقتصادی شدیدی از سوی غرب علیه روسیه اعمال شده و سیستم بانکی این کشور را هدف گرفته است. همچنین تحریم‌های دیگری نیز علیه سایر بخش‌های روسیه با هدف تحت فشار گذاشتن این کشور برای توقف عملیات نظامی‌اش علیه اوکراین اعمال شده‌اند. علاوه بر همه این تحریم‌ها، بیشتر کشورهای اروپایی نیز حریم هوایی خود را به روی شرکت‌های هواپیمایی روسیه بسته‌اند.


درخواست زلنسکی برای کمک به رفع محاصره ماریوپل بررسی می‌شود
نخست وزیر انگلیس با تاکید بر اینکه رئیس جمهور روسیه باید شکست داده شود، اعلام کرد، در حال بررسی درخواست رئیس جمهور اوکراین برای ارسال خودروهای زرهی جهت کمک به رفع محاصره شهر بندری ماریوپل هستیم.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سران ناتو در بروکسل اظهار کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه باید شکست داده شود و مردم اوکراین تنها نیستند.
جانسون گفت: ما در حال بررسی درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای ارسال خودروهای زرهی جهت در هم شکستن محاصره ماریوپل هستیم اما این کار از نظر لجستیک دشوار است.
نخست وزیر انگلیس افزود: بی‌نیازی از واردات انرژی روسیه هرگز آسان نخواهد بود و ما باید منابع جایگزین را توسعه دهیم.


مدودف: تحریم ها بر مسکو تأثیری نخواهد گذاشت
دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه که اکنون معاون شورای امنیت این کشور است گفته “احمقانه” است که باور کنیم تحریم‌های غرب علیه شرکت‌های روسی می‌تواند تأثیری بر دولت مسکو داشته باشد.
غرب مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کرده است که برخی از تحریم‌ها به طور خاص بازرگانان میلیاردر را که به نظر می‌رسد نزدیک به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین هستند، هدف قرار داده است.
آقای مدودف گفت “بیایید از خود بپرسیم: آیا هر یک از این بازرگانان بزرگ می‌توانند حتی کوچک‌ترین مقدار نفوذ در موقعیت رهبری کشور را داشته باشند؟”
“من آشکارا به شما می گویم: نه، به هیچ وجه”.
اما تحلیلگران بر این باورند که اعمال فشار بر الیگارشی‌ها می تواند کارساز باشد، زیرا آنها به نوبه خود می توانند پوتین را برای تغییر استراتژی تحت فشار قرار دهند.

منابع خبرها: بی‌بی‌سی، آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024