جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.03.2022, 12:00

سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی باقی می‌ماند


پایگاه خبری «آکسیوس» در گزارشی خبر داد که ایران با شروط درخواست شده از جانب آمریکا برای حذف سپاه پاسداران از فهرست «گروه‌های تروریستی» موافقت نکرده‌ است.

به گزارش العربیه، باراک راوید، خبرنگار آکسیوس به نقل از دو منبع آگاه آمریکایی و یک مقام اسرائیلی نوشت، ایران شرط آمریکا مبنی بر ارائه تعهد عمومی برای کاهش فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در منطقه را نپذیرفته ولی در مقابل حاضر شده است، در نامه‌ای خصوصی به آمریکا در این زمینه تضمین کتبی ارائه دهد.

موارد اختلافی در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» هنوز بین ایران و آمریکا ادامه دارد. منابع مختلف در هفته گذشته خبر داده بودند که آمریکا به ایران پیشنهاد داده است، اگر تهران به صورت عمومی تعهد دهد که فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود را در منطقه کاهش دهد، واشینگتن نیز در مقابل، سپاه پاسداران را از فهرست «گروه‌های تروریستی» این کشور خارج می‌کند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، بدون اشاره به مخالفت ایران با چنین درخواستی به آکسیوس گفت، واشینگتن با حفظ موضع، پیشنهاد خود را به ایران دوباره ارائه داده و اکنون منتظر پاسخ این کشور است.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در دو روز گذشته، در دیدارهای جداگانه‌ای با مقامات عراقی و سوری اعلام کرده بود، تهران درباره موارد اختلافی اخیر مذاکرات وین، «ابتکارهایی» به طرف آمریکایی ارائه داده و واشینگتن می‌باید «در عمل حسن نیت خود را نشان دهد.»

به گفته یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، برخلاف ادعای امیرعبداللهیان، آمریکا بسته پیشنهادی خود را به ایران ارائه داده و واشینگتن منتظر پاسخ تهران است.

او در مصاحبه خود با آکسیوس تصریح کرد: «شکاف‌های برجسته‌ای در مذاکرات وجود دارد و ایران مسئول پر کردن این شکاف‌هاست.»

انتقادات گسترده

پیشنهاد آمریکا برای حذف سپاه از فهرست «گروه‌های تروریستی»، با واکنش زیادی در داخل آمریکا مواجه شد.

شماری از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکایی، ضمن ابراز مخالفت خود با این اقدام، نسبت به پیامدهای آن هشدار دادند.

به گفته این سناتورها، این اقدام دولت جو بایدن به سود منافع ملی آمریکا نیست.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین پیشتر اعلام کرده بود، ایران و آمریکا می‌باید در وین «تصمیمی دوجانبه» اتخاذ کنند تا روند نهایی‌شدن مذاکرات وین آغاز شود.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در اظهاراتی با تکرار مواضع پیشین مقامات ایران مدعی شد که تهران خود را به مذاکرات وین وابسته نکرده و تصریح کرد، «برنامه‌های اجرایی حوزه هسته‌ای» ایران بدون تاثیر از مذاکرات وین، «طبق مفاد خود» به جلو پیش می‌رود.

فرانسه پیش از این هشدار داده بود، ایران همزمان با مذاکرات وین، در حال توسعه برنامه اتمی خود است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، چهارشنبه ۲۳ مارس، گفت که آمریکا و متحدانش در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت‌هایی داشته‌اند اما هنوز مشخص نیست مسائل باقی‌مانده حل‌شدنی‌ است یا خیر.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز این هفته اعلام کرد، دولت بایدن برای مدتی طولانی «جایگزین‌های» برجام را با فرانسه، آلمان، بریتانیا، اسرائیل و کشورهای خلیج مورد بحث قرار داده است.

به گفته پرایس، هدف از این گفت‌وگوها، آمادگی برای سناریویی بوده است که در آن توافق سال ۲۰۱۵ احیا نمی‌شود.


حذف سپاه از فهرست تروریسم «خطایی فاحش» است

ناتان سیلز، هماهنگ‌کننده امور مبارزه با تروریسمِ وزارت خارجه ایالات متحده که در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از مسئولان اِعمال تحریم‌های تروریستی بر سپاه پاسداران ایران بود، می‌گوید حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی «خطایی فاحش» است.

به گزارش خبرگزاری «فاکس نیوز»، چهارشنبه ۲۳ مارس، دو منبع آگاه از مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران موسوم به «برجام» به این خبرگزاری گفتند که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال بررسی حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریستی است.

یک مقام ارشد دولت بایدن روز چهارشنبه در این باره به «فاکس نیوز» گفت: «ما هنوز در این باره به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم، و قرار هم نیست در مورد حدس و گمان‌های ناشناس صحبت کنیم. در حال حاضر مشغول مذاکره با متحدان و شرکای‌مان از جمله اسرائیل هستیم.»

با این وجود، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکایی، مقامات برخی کشورهای خاورمیانه، و مخالفان رژیم ایران اظهار نگرانی کرده‌اند که مبادا دولت بایدن بخواهد سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند، چرا که یکی از شرط‌های تهران در مذاکرات وین انجام این کار بوده است.

سیلز در این باره به «فاکس نیوز» گفت: «سپاه پاسداران در سرتاسر جهان اقدامات تروریستی مرتکب شده است، و دستش به خون صدها آمریکایی آلوده است. حذف این گروه از فهرست تروریسم، تعقیب عاملان و حامیان آن را دشوار‌تر می‌کند، و موانعی برای جلوگیری از ورود آنها به کشور ما ایجاد می‌کند.»

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد دولت وی بابت «تصمیم ایالات متحده برای تسلیم شدن در برابر خواست گستاخانه رژیم ایران و حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی» بسیار نگران است.

بنت افزود: «متأسفانه دولت بایدن می‌خواهد به هر بهایی توافق هسته‌ای با ایران را امضا کند، از جمله اینکه چشم بر این حقیقت ببندد که سپاه پاسداران بزرگترین سازمان تروریستی جهان است. این بهای بسیار بالایی برای احیای برجام است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024