جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.03.2022, 17:26

بازداشت شدگان مراسم نوروز در سنندج را آزاد کنید


جمعی از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی کردستان با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی بازداشت شدگان اخیر در جریان مراسم نوروز در سنندج شدند.

به گزارش هرانا، در بخشی از این بیانیه ضمن اشاره به وظایف دولت‌ها در جهت رفع تبعیض و اختصاص امکانات برای همه آمده است: «برخوردهای ناصواب و خلاف قانون و اصول و حقوق بنیادین انسان در روزهای اول سال شادی خانواده‌های بازداشت شده را به غم‌ و اندوه و نگرانی بدیل کرده و موجی از نگرانی را در سنندج و دیگر شهرها ایجاد کرده است. ما جمعی از فعالان سیاسی و مدنی و فرهنگی کردستان از نهادهای مسئول در این قضیه می خواهیم ضمن دلجویی از تمامی آنان و تغییر رویکرد نسبت به حقوق فرهنگی انسان‌ و رفع محدودیت‌های رسمی و غیررسمی ایجاد شده هر چه زودتر زمینه آزادی افراد بازداشت شده را فراهم نمایند و خانواده های آنان را در این روزهای ابتدای سال شاد نمایند.»
متن کامل این بیانیه عینا در پی م‍ی‌آید:

«
بازداشت شدگان جشن نوروز در سنندج‌ را آزاد کنید

در روزهای گذشته تعدادی از بانیان و برگزارکنندگان جشن نوروز در سنندج احضار و یا بازداشت شده‌اند. در میان بازداشت شدگان افراد پا به سن گذاشته هم دیده می‌شود. فارغ از اینکه دولت‌ها ملزم به رفع تبعیض و اختصاص امکانات برای همگان بوده و تامین حقوق فرهنگی همه شهروندان وظیفه بدیهی دولت است که بدلیل عدم انجام آن مردم خود مناسک و زبان و آداب خود را حفظ و برای برگزاری جشن نوروز تلاش کرده‌اند، برخوردهای ناصواب و خلاف قانون و اصول و حقوق بنیادین انسان در روزهای اول سال شادی خانواده‌های بازداشت شده را به غم‌ و اندوه و نگرانی بدیل کرده و موجی از نگرانی را در سنندج و دیگر شهرها ایجاد کرده است.

ما جمعی از فعالان سیاسی و مدنی و فرهنگی کردستان از نهادهای مسئول در این قضیه می خواهیم ضمن دلجویی از تمامی آنان و تغییر رویکرد نسبت به حقوق فرهنگی انسان‌ و رفع محدودیت‌های رسمی و غیررسمی ایجاد شده هر چه زودتر زمینه آزادی افراد بازداشت شده را فراهم نمایند و خانواده های آنان را در این روزهای ابتدای سال شاد نمایند.

اسماعیل مفتی زاده، اردشیر غلامیپور، آرمان محمدی، اجلال قوامی، امید مصطفی پور، اسماعیل سیدمحمودیان، الله رضا عباسی گوراجوبی، اسماعیل سیدمحمودیان، آزاد لطف پوری، احسان نیک پی، امیر سجادی، اکبر مفاخری، احمد غلامی، افشین غلامی، ادریس کارساز، ایرج جوانمردی، باقر پیری، دلیر اسکندری، رئوف کریمی، رشاد احمدی، رئوف شافعی، روزبه اکرادی، حامد فرازی، حبیب الله رنجبر، حمیدرضا صمدی، حمزه معروف پور، خالد سلیمانی آذر، جلال جلالی زاده، جبار دست باز، جلال خدامرادی، جوانمیر عبداللهی، سیاوش حیاتی، سیدمحمود محمودی، سعید زکی، سیدامیر سجادی، سیمین صلاحی سنندجی، سارو کریمی، شیدا سبحانی، شیرکو بهمنی، شهرام صفری، صدیق رستمی، صادق قهرمانی، عثمان مزین، علی والایی، فرهاد هادی، فرید راژین، فواد متوسل، کاوه ساعدپناه، کازو ایمان زاده، کامبیز ابراهیم زاده، گلاله توکلی، محسن رضوی، محسن کاویانی، مختار اسدی، مصطفی احمدیان، مصلح قربانی، مسلم سعید پور، مازیار طاطایی، نادر زنگنه، نارین اسعدی، نوشین محمدی، وهاب سنجابی، هوشیار بابایی، هیمن کاظمی، هیوا امجدی، هاشم نعمتی

***

احضار و بازداشت ده‌ها شهروند کُرد در رابطه با برگزاری مراسم نوروزی

در پی یورش نیروهای امنیتی به مراسم نوروز در سنندج روز دوشنبه ۱ فروردین‌ماه، ۱۴ شهروند از جمله سه تن از برگزارکنندگان این مراسم به نام‌های سهراب جلالی، جمال اسدی و فواد عنایتی و همچنین آرش فداکار و آرمان سلیمی بازداشت شدند.

به علاوه بتول عظیمی شهروند ۷۵ ساله و آریانا سلیمی، نوجوان ۱۴ ساله ای که روز دوشنبه یکم فروردین در جریان این مراسم بازداشت شده بودند، روز سه شنبه ۲ فروردین‌ماه، با تودیع قرار کفالت و اخذ تعهد کتبی آزاد شدند.

علت این احضارها و بازداشت‌ها جلوگیری از برگزاری مراسم نوروزی بر اساس رسوم متداول در مناطق کردنشین از جمله پوشیدن لباسهای رنگی٬ پخش موسیقی شاد و حماسی٬ رقص‌های محلی٬ روشن کردن آتش و رقصیدن دور آتش، عنوان شده است.

هرانا خبر داده است که طی سه روز گذشته دست‌کم ۱۴ نفر در سنندج بازداشت شده‌اند و از محل نگهداری آنان خبری در دست نیست. شبکه حقوق بشر کردستان نیز شمار بازداشت‌شدگان را ۲۰ نفر اعلام کرده است.

اغلب این افراد روز دوشنبه اول فروردین‌ماه به دلیل شرکت در مراسم نوروزی در پارک کودک سنندج بازداشت شده‌اند. براساس گزارش ها برخی از بازداشت شدگان با قرار کفالت و تعهد آزاد شدند اما عده‌ای دیگر هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

شبکه حقوق بشر کردستان همچنین از احضار دهها نفر در همین رابطه در شهرهای کامیاران، ماکو، مریوان، سنندج، سقز، بوکان، پیرانشهر، اشنویه، بانه، ارومیه، خوی و سلماس خبر داده و نوشته است که این افراد توسط اطلاعات سپاه پاسداران، اداره اطلاعات و حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی احضار شده‌اند.

بر اساس این گزارش، مامورین امنیتی از این افراد تعهد گرفته‌اند که در مراسم نوروزی خود از سمبل‌های کُردی مانند جامانه، گل سرخ، روسری سفید و موسیقی شاد و حماسی کردی استفاده نکنند و از رقص و پایکوبی نیز جلوگیری شود.

مامورین نیروی انتظامی همچنین با یورش به مراسم نوروزی در شهرستان اشنویه در استان آذربایجان غربی از گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای استفاده کردند و مانع ادامه مراسم شدند.

فشارهای امنیتی در مناطق کردنشین ایران و تبعیض علیه اقلیت‌های قومی از مواردی است که همواره مورد انتقاد سازمان ملل و فعالان حقوق بشر بوده است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، هفته پیش در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر در ژنو٬ بار دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی را به اعمال فشارهای امنیتی مضاعف بر اقلیت‌های قومی متهم کرد و خواستار پایان این تبعیض‌ها و بازداشت‌ها در ایران شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024