جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.03.2022, 8:13

فرخوان زلنسکی برای تظاهرات علیه جنگ


زلنسکی: اوکراین هرگز امنیت روسیه را تهدید نکرده است
ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی به مناسبت سی‌امین روز جنگ روسیه علیه اوکراین با بیان اینکه کی‌یف هرگز امنیت مسکو را تهدید نکرده است، از افکار عمومی جهان خواست تا جنگ را متوقف کنند.
زلنسکی خطاب به مردم کشورش گفت: یک ماه را در جنگ وحشیانه‌ای که روسیه علیه اوکراین به راه انداخته پشت سر گذاشتیم. اوکراین هرگز تهدید امنیتی برای روسیه نبوده و اکنون نیز ما هر کاری انجام می دهیم تا صلح را به مردم خود در سرزمین خود بازگردانیم.
وی خطاب به شهروندان روسیه گفت: مطمئنم که تعداد زیادی از شهروندان روس از سیاست دولت خود منزجر هستند. برخی از شما از آنچه در کانال‌های تلویزیونی خود می‌بینید خسته شده‌اید. حقوق این افراد از مالیات شما پرداخت می‌شود. شهروندان روسیه هر روز فقیرتر می‌شوند.
زلنسکی گفت: شهروندان روسیه که خواهان صلح هستید، پسران خود را از جنگ نجات دهید. حقیقت جنگ را به آنها بگویید. روسیه را ترک کنید تا از پرداخت مالیات خود به جنگ اجتناب کنید.
زلنسکی با اشاره به اینکه جنگ روسیه فقط علیه اوکراین نیست، گفت: «این بسیار گسترده‌تر است. روسیه جنگی را علیه آزادی آغاز کرده است. قلمرو اوکراین فقط آغازی برای روسیه است. روسیه در تلاش است تا آزادی همه مردم اروپا و جهان را بگیرد و می‌کوشد نشان دهد که فقط قدرت بی‌رحمانه اهمیت دارد، مردم و هر چیزی که ما را انسان می‌کند اهمیتی ندارد».
زلنسکی خطاب به جامعه جهانی گفت: همه ما باید روسیه را متوقف کنیم، جهان باید جنگ را متوقف کند. از همه کسانی که برای حمایت از اوکراین تلاش می‌کنند سپاسگزارم، اما جنگ و ترور علیه غیرنظامیان ادامه دارد. یک ماه از شروع جنگ گذشته است.
او خواستار تظاهرات خیابانی با نمادهای اوکراین شد.
وی گفت: از مدارس، دانشگاه‌ها، خانه‌ها و اداره‌های خود بیرون بیایید و به نام صلح با نمادهای اوکراینی از اوکراین، آزادی و زندگی حمایت کنید.
او گفت: “به میدان‌ها و به خیابان‌ها بیایید. خود را نشان دهید و صدای خود را به گوش برسانید. بگویید که آدم‌ها ارزش دارند، آزادی ارزش دارد، مردم ارزش دارند، صلح ارزش دارد. اوکراین ارزش دارد.”


انهدام یک کشتی نیروی دریای روسیه
ارتش اوکراین می گوید یک کشتی بزرگ روسی را در نزدیکی بندر بردیانسک، در جنوب منهدم کرده است.
نیروی دریایی اوکراین در پستی در فیسبوک اعلام کرد که یک کشتی بزرگ به نام “اورسک” ، صبح امروز در دریای آزوف مورد اصابت قرار گرفته و به آتش کشیده شده است.
در این پست گفته شده: “کشتی بزرگ اورسک از ناوگان اشغالگران در دریای سیاه در بندر بردیانسک که به تصرف روسیه درآمده، نابود شد.”
رسانه های اوکراینی گزارش کرده اند که یک کشتی روسی غرق و دو کشتی دیگر در آتش سوختند، همچنین یک انبار مهمات و یک انبار سوخت هم مورد اصابت قرار گرفته است.
تایید این اطلاعات از منابع دیگر امکانپذیر نیست.
روسیه هفته‌ها پیش بندر بردیانسک را تصرف کرد و از این بندر برای سوختگیری استفاده می‌کند این بندر بین کریمه و شهر محاصره شده ماریوپل قرار دارد.


«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه کجاست؟
به گزارش فاکس ‌نیوز، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه ۱۳ روز است که در انظار عمومی دیده نشده است. یکی از افراد نزدیک به شوگیو که نام او فاش نشده گفت: «وضعیت سلامت نامناسب و مشکلات قلبی دلیل پنهان شدن او از عموم است». اما روزنامه‌نگاران روس می‌گویند ممکن است شویگو اخراج شده و در حبس خانگی باشد. وزیر دفاع روسیه آخرین بار در روز ۱۱ مارس در یک سخنرانی عمومی دیده شد. این وزیر ۶۶ ساله یکی از محبوب‌ترین وزرای روسیه است و گمان می‌رفت شوگیو در آینده جایگزین پوتین شود یا رهبر کودتایی علیه او باشد.


زلنسکی: خواهیم دید چه کسی دوست ما و چه کسی خیانتکار است
زلنسکی امروز (پنجشنبه) خواستار وحدت و همبستگی شد و هشدار داد می‌خواهد ببیند چه کسی در نشست‌های اروپا که با هدف تقویت تحریم‌ها علیه روسیه برگزار می‌شود، خیانت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای حضور در نشست‌های ائتلاف ناتو، گروه ۷ و اتحادیه اروپا بابت درگیری در اوکراین به بروکسل رسیده است.
سفر بایدن همچنین می‌تواند مناقشه با متحدان اروپایی را که برخی از آنها به شدت به نفت و گاز روسیه وابسته هستند، بر سر اعمال تحریم‌های بیشتر انرژی علیه مسکو به وجود بیاورد.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت، این مساله یک موضوع اصلی و مهم در روزهای اخیر بوده است. آمریکا قبلا ممنوعیت‌هایی را علیه واردات نفت روسیه وضع کرده است.
سالیوان همچنین گفت، آمریکا قصد دارد تا امروز تحریم‌های بیشتری را علیه اشخاص روسی و اولیگارش‌های این کشور اعلام کند و مقام‌ها روز جمعه درباره مسائل انرژی اروپا صحبت و گفت‌وگوی بیشتری خواهند داشت.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه گفته بود که مسکو قصد دارد تا فروش گاز به کشورهای “غیر دوست” را به روبل تغییر دهد، که این مساله باعث می‌شود قیمت گاز اروپا به دلیل نگرانی از تشدید بحران انرژی در منطقه افزایش یابد.
همزمان با افزایش تلفات غیرنظامیان اوکراینی و آوارگی یک سوم از جمعیت ۴۴ میلیونی این کشور، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از مردم سراسر جهان خواست تا به خیابان‌ها بیایند و خواستار توقف جنگ شوند.
وی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: از مدارس، دانشگاه‌ها، خانه‌ها و اداره‌های خود بیرون بیایید و به نام صلح با نمادهای اوکراینی از اوکراین، آزادی و زندگی حمایت کنید.
زلنسکی بار دیگر گفت، انتظار دارد تا از سوی متحدان غربی اقدامات جدی انجام شود و بر درخواستش مبنی بر ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین تاکید کرد.
وی همچنین از این مساله نیز شکایت کرد که غرب هواپیما، سیستم های مدرن ضد موشکی، تانک یا تسلیحات ضد ناو به اوکراین نمی‌دهد و افزود: در این سه نشست ما خواهیم دید که چه کسی دوست ما، چه کسی شریک ما و چه کسی خیانتکار است.


استولتنبرگ: ناتو به حمایت از کی‌یف ادامه می‌دهد
دبیرکل ناتو پیش از نشست رهبران کشورها و دولت‌های عضو ائتلاف در بروکسل گفت: ناتو به حمایتش از اوکراین ادامه می‌دهد اما مسئول جلوگیری از درگیری مستقیم با روسیه است.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیش از نشست امروز سران کشورهای عضو گفت: در ماه‌های گذشته متحدان ناتو حمایت‌های نظامی خود را به اوکراین تشدید کرده و برای این کشور پهپاد، سیستم‌های دفاع هوایی، سوخت و مهمات به همراه سیستم‌های ضد تانک و همچنین کمک‌های مالی ارسال کرده و میلیون‌ها آواره اوکراینی را در کشورهای خود پناه داده‌اند. امروز انتظار دارم که متحدان با تامین و ارائه کمک‌های بیشتر موافقت کنند.
دبیرکل ناتو در ادامه گفت: اما ما در عین حال، مسئول تضمین این مساله هستیم که جنگ به فراتر از اوکراین کشیده نشود و بین روسیه و ناتو درنگیرد چون این مساله به مرگ بیشتر مردم و حتی تخریب بیشتر منجر می‌شود. متحدان ناتو ده ها هزار سرباز اوکراینی را از ۲۰۱۴ که کریمه به روسیه ملحق شد، آموزش داده‌اند و آنها اکنون در خط مقدم هستند.


رنو تولید خودرو در روسیه را به حالت تعلیق درآورد
شرکت خودروساز فرانسوی رنو، فعالیت کارخانه خود در مسکو را به حالت تعلیق درآورد. این تصمیم در پی انتقاد اوکراین از ادامه همکاری این شرکت با روسیه اتخاذ شده است.
رنو در بیانیه‌ای که امروز منتشر شد گفته است که در حال بررسی “گزینه‌های احتمالی” برای جایگزینی فعالیت در شرکت روسی اوتوواز است. رنو ۶۹٪ سهام این شرکت را در اختیار دارد.
وزیر خارجه اوکراین پیشتر خواستار تحریم رنو به دلیل امتناع از ترک روسیه شده بود.
دیمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین روز چهارشنبه در توییتی نوشت: “از مشتریان و شرکت‌های تجاری سراسر جهان درخواست می‌کنم که رنو را تحریم کنند.” وی از تصمیم روز پنجشنبه رنو استقبال کرد.
رنو ماه گذشته و پس از حمله روسیه به اوکراین خط تولید در کارخانه‌ خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورد اما کوتاه مدتی پس از آن، بار دیگر فعالیت در این کارخانه را از سر گرفت.


بریتانیا به اوکراین ۶۰۰۰ موشک دیگر می‌دهد
بریتانیا قرار است ۶۰۰۰ موشک دفاعی جدید و ۳۰ میلیون پوند (۴۰ میلیون دلار) در حمایت از  پوشش خبری بی.بی.سی از اوکراین بدهد و با آن حقوق سربازان و خلبان‌های اوکراینی را هم بپردازد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد، بوریس جانسون امروز (پنجشنبه) بسته حمایتی جدید را در نشست رهبران عضو ناتو و گروه ۷ در بروکسل ارائه می‌کند و همچنین تمایل برای تقویت ظرفیت‌های دفاعی اوکراین را نیز اعلام خواهد کرد.
جانسون همچنین گفت: انگلیس با متحدانش برای تشدید حمایتهای اقتصادی و نظامی به اوکراین و همچنین تقویت دفاع این کشور همکاری می‌کند. با گذشت یک ماه از آغاز درگیری‌ها در اوکراین، جامعه بین الملل با یک انتخاب روبروست. ما می‌توانیم شعله آزادی را در اوکراین زنده نگهداریم یا شاهد گسترش درگیری در سراسر اروپا و جهان باشیم.
بریتانیا همچنین در بخشی از این بسته کمک قرار است ۶۰۰۰ موشک و ۲۵ میلیون پوند کمک مالی به ارتش اوکراین داشته باشد. همچنین ۴.۱ میلیون پوند دیگر هم برای سرویس جهان شبکه خبری بی.بی.سی به منظور کمک به سرویس‌های روسی و اوکراینی زبان این شبکه خبری و مقابله با نشر اطلاعات نادرست ارائه می‌شود.
دولت لندن گفته که تا ۱۰ هزار موشک به اوکراین می‌دهد و تا ۴۰۰ میلیون پوند هم متعهد شده که کمک مالی و بشردوستانه ارائه کند.
نشست امروز ناتو در بروکسل با هدف ارائه کمک‌های مالی بیشتر به کی‌یف شامل تجهیزات برای کمک به اوکراین در مقابل تهدیدهای اتمی، رادیولوژیکی، بیولوژیکی و شیمیایی است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024