جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.03.2022, 21:31

مادلین آلبرایت اولین وزیر خارجه زن آمریکا درگذشت


رادیو فردا: خانواده مادلین آلبرایت، اولین وزیر خارجه زن ایالات متحده، روز چهارشنبه سوم اسفند از درگذشت او بر اثر ابتلا به سرطان خبر دادند.

خانم آلبرایت در سال ۱۹۳۷ به دنیا آمد و روز چهارشنبه در ۸۴ سالگی درگذشت.

خانواده او در توئیتر اعلام کردند که او به هنگام مرگ «توسط خانواده و دوستان احاطه شده بود».

بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، در سال ۱۹۹۶ مادلین آلبرایت را به عنوان دیپلمات ارشد ایالات متحده انتخاب کرد و او در چهار سال آخر دولت کلینتون در این سمت خدمت کرد.

در آن زمان، او بالاترین رتبه سیاسی زنان در تاریخ دولت ایالات متحده را داشت. با این حال، خانم آلبرایت به‌دلیل محل تولدش که در خارج از ایالات متحده بود در صف نامزدی برای ریاست‌جمهوری قرار نگرفت.

مادلین آلبرایت در سال ۱۹۳۷ در پراگ، پایتخت چکسلواکی سابق، به دنیا آمد و در سال ۱۹۳۹، کمتر از دو هفته پس از حمله آلمان نازی به این کشور، همراه با خانواده‌اش به انگلستان گریخت. در حالی که خانواده او اصالتاً یهودی بودند، اما او به عنوان یک فرد کاتولیک بزرگ شد و تنها در زمان احراز پست وزارت خارجه در سال ۱۹۹۷ متوجه شد که سه تن از پدربزرگ و مادربزرگ‌های او در هالوکاست مرده‌اند.

خانم آلبرایت که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ در سمت وزیر خارجه خدمت کرد، برای گسترش ناتو به سمت شرق در بلوک شوروی سابق تلاش زیادی کرد و به کارزار بمباران ناتو در سال ۱۹۹۹ برای توقف پاکسازی قومی در کوزوو کمک کرد.

او پیش از تصدی سمت وزارت خارجه، از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل خدمت کرده بود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در سال ۲۰۱۲ مدال آزادی را که بالاترین افتخار غیرنظامی خانم آلبرایت بود، به او اعطا کرد و گفت که زندگی وی الهام‌بخش همه آمریکایی‌ها بود.

از مادلین آلبرایت به عنوان فردی صریح‌اللهجه یاد می‌شود. او پس از پایان دوره وزارتش، از جورج دبلیو بوش به‌دلیل استفاده از «زور» به جای تقویت دیپلماسی انتقاد کرد و گفت که بوش رهبران میانه‌رو عرب را رانده و پتانسیلی برای ایجاد شکافی خطرناک با متحدان اروپایی ایجاد کرده است.

مادلين آلبرايت همچنین بر ضرورت دستيابی به «زمينه‌های مشترک» بين ايران و آمريکا تاکيد داشت و در فروردین ۸۷ جزو پنج وزير خارجه سابق آمريکا بود که از رئيس‌جمهوری آينده اين کشور خواستند تا بدون پيش‌شرط با ايران وارد مذاکره شود.

مادلین آلبرایت در سال ۲۰۰۰، به نقش آمریکا در «کودتای ۲۸ مرداد» و سرنگونی دولت محمد مصدق اشاره و از این رویداد و پیامدهای آن برای مناسبات آمریکا و ایران ابراز تاسف کرد.

مادلین آلبرایت خاطرات خود را در قالب کتابی به نام «به جهنم و جاهای دیگر» منتشر کرده است که این کتاب به فارسی نیز ترجمه و چاپ شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024