جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 22.03.2022, 23:14

ماریوپل ویران شده اما هم‌چنان مقاومت می‌کند


زلنسکی در نشست پنجشنبه ناتو سخنرانی می‌کند
ناتو از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دعوت کرد تا روز پنج‌شنبه برای رهبران کشورهای عضو در نشست فوق‌العاده‌‌ای که به موضوع حمله روسیه به اوکراین اختصاص خواهد داشت، از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی کند.
یک مقام ناتو گفت: «این فرصتی برای رهبران کشورهای هم‌پیمان خواهد بود تا درباره وضعیت فاجعه‌باری که مردم اوکراین به دلیل تجاوز روسیه در آن قرار گرفته‌اند، مستقیماً از زبان رئیس جمهور زلنسکی بشنوند. اعضای ناتو مقدار قابل توجهی تجهیزات نظامی ضروری برای اوکراین در نظر خواهد گرفت و درباره این که چه کارهای دیگری می‌توانند برای تقویت و حمایت از اوکراین انجام دهند، بحث خواهند کرد.»


کرملین: پوتین ممکن است به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای متوسل شود
دمتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در مصاحبه با کریستین امان‌پور خبرنگار شبکه بین المللی سی.ان.ان گفت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درصورت مواجهه با یک «تهدید وجودی» می‌تواند از سلاح هسته‌ای اسفاده کند.
پسکوف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در چه شرایطی ممکن است از امکانات هسته‌ای خود استفاده کند، اظهار داشت: درصورت که یک تهدید وجودی علیه کشورمان مطرح باشد، این اتفاق ممکن است بیفتد.
وی همچنین در پاسخ به سوال این خبرنگار مبنی بر اینکه آیا پوتین به اهداف خود در اوکراین رسیده است یا نه، گفت: هنوز نه. هنوز به اهدافش نرسیده است.
وی همچنین جنگ اوکراین را به عنوان «عملیات نظامی ویژه» توصیف کرد و تصریح کرد که این عملیات بر اساس برنامه‌ها و اهداف از پیش تعیین شده پیش می‌رود.


سرباز روس در ازای «۱۰ هزار دلار» یک تانک تسلیم نیروهای اوکراینی کرد
مشاور وزیر کشور اوکراین می‌گوید یک سرباز روسی در ازای دریافت ۱۰ هزار دلار یک تانک را تسلیم نیروهای اوکراینی کرده است.
ویکتور آندروسیف مشاور دنیس موناستیرسکی، وزیر کشور اوکراین، با انتشار تصویری از لحظه تسلیم تانک توسط یک سرباز روس در صفحه فیس‌بوک خود گفته است این سرباز داوطلبانه یک تانک را در یک منطقه جنگی مهم تسلیم نظامیان اوکراینی کرده است.
او گفت «میشا» (نام مستعار سرباز روسی) چند روز پیش طی تماسی با وزارت کشور پیشنهاد داد که در ازای دریافت ۱۰ هزار دلار، تانک نیروهای نظامی روسیه را تحویل اوکراین دهد.
مشاور وزیر کشور اوکراین افزود: خدمه‌های تانک قبل از تحویل آن از محل فرار کردند و خود میشا نیز تسلیم شد.
تحویل تانک در ازای ۱۰ هزار دلار در حالی است که تانک‌های مدرن قیمتی بین سه تا ۱۰ میلیون دلار و حتی بیشتر دارند.
به‌گفته آندروسیف، میشا به خاطر تهدید فرماندهانش به مرگ، نمی‌تواند به کشورش بازگردد و به همین دلیل بعد از پایان جنگ ۱۰ هزار دلار وی پرداخت خواهد شد و از سوی دیگر، فرصت دریافت شهروندی اوکراین را خواهد داشت.
قبلا یوری گوسیف، فرمانده نیروهای نظامی مرکزی اوکراین، وعده داده بود که در ازای تحویل یک هواپیمای جنگی روسیه یک میلیون دلار و در ازای تحویل یک هلی‌کوپتر نیم میلیون دلار پاداش داده خواهد شد.


صدر اعظم آلمان خواستار پایان وابستگی به انرژی صادراتی روسیه شد
اولاف شولتز صدر اعظم آلمان گفته که تحریم های اروپا علیه روسیه ممکن است “نه یک تدبیر کوتاه مدت بلکه یک رویارویی بلند مدت باشد.”
او در یک کنفرانس خبری در برلین بر نیاز آلمان به قطع وابستگی به زغال، گاز و نفت وارداتی از روسیه “در اسرع وقت” و “با حداثر شدت” تاکید کرد.
او گفت: “اروپا، به همراه دوستانش، شدیدترین تحریم هایی که تاکنون علیه چنین کشور بزرگی وضع شده را اعمال کرده اند و معلوم شده که این تحریم ها موثر هستند.”
“بخشی از این فرآیند اندیشیدن به ابزارهایی است که چنین تاثیری بر متجاوز دارند اما در عین حال حداقل پیامدها را برای فرصت های توسعه اقتصادی در داخل خواهند داشت و ما می توانیم این تحریم ها را حفظ کنیم.”


توتال فرانسه دیگر نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه خریداری نخواهد کرد
شرکت انرژی توتال فرانسه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از پایان سال جاری میلادی دیگر نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه خریداری نخواهد کرد.
شرکت توتال همچنین اعلام کرد که از تمامی تحریم‌های کنونی و آینده اروپا علیه روسیه به‌طور کامل پیروی خواهد کرد و به تدریج فعالیت‌های خود را در روسیه به حالت تعلیق درخواهد آورد.
پیش از توتال، شرکت‌های بزرگ نفتی شل و بریتیش پترولیوم نیز برنامه‌ریزی برای خروج خود از پروژه‌های نفت‌وگاز روسیه را اعلام کرده بودند.
روز سه‌شنبه ماروش شفچوویچ، معاون رئیس کمیسیون اروپا گفت که اتحادیه اروپا می‌تواند از قدرت اقتصادی ترکیبی خود برای مذاکره در مورد قراردادهای گازی جدید برای پایان دادن به وابستگی انرژی به روسیه استفاده کند.
به گفته او، رهبران اتحادیه اروپا قرار است در جلسه روز پنج‌شنبه خود خواستار خرید مشترک گاز و هیدروژن از ایالات متحده، قطر و کشورهای دیگر شوند.


اوکراین حالا توانایی بازپس گرفتن خرسون را دارد
یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا می‌گوید نیروهای روسیه کماکان با مشکلات لجستیکی مانند فقدان تجهیزات مناسب روبرو هستند. در صحبت‌های این مقام ارشد دفاعی که بی‌بی‌سی از طریق شبکه سی‌بی‌اس آمریکا به آن دسترسی یافته است آمده که برخی سربازان روس دچار یخزدگی شده‌اند.
به گفته این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا:
- نشانه‌هایی به چشم می‌خورد از اینکه سربازان اوکراینی حالا توانایی بازپس گرفتن برخی مناطق اشغال شده مانند خرسون و ایزیوم را از نیروهای روسیه دارند.
- احتمالا روسیه گروه‌های تاکتیکی گردان‌های خود را از کشورهای دیگر فراخواهد خواند تا در اوکراین به یاری نیروهایش بیایند.
- وزارت دفاع آمریکا در هفته گذشته نشانه‌های روشنی از هدف گرفتن عامدانه غیرنظامی‌ها از سوی نیروهای روسیه دیده است.
- پنتاگون درعین حال معتقد است که رفتار نیروهای روسیه در جنگ زمینی احتمالا در دسته جرایم جنگی قرار می‌گیرد.
- روسیه احتمالا از دریای آزوف شهر تحت محاصره ماریوپول را هدف آتش سنگین توپخانه خود قرار داده است.


رئیس‌جمهوری اوکراین: از ماریوپول جز ویرانه‌ای باقی نمانده
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید از ماریوپول جز ویرانه‌ای باقی نمانده است.
او از مسکو درخواست کرد تا به غیرنظامیان اجازه دهد تا این شهر بندری در محاصره را ترک کنند.
ولودیمیر زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی در پارلمان ایتالیا گفت: “چیزی در آنجا باقی نمانده است. به جز ویرانه‌ها.”
ماریوپل که یک هدف استراتژیک کلیدی برای مسکو است، هفته ها بمباران روسیه را تحمل کرده است. مقامات می گویند که ساکنان بدون غذا، دارو، برق و آب مانده اند.


گوترش: وضعیت در اوکراین هر ساعت بدتر می‌شود
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که وضعیت در اوکراین هر ساعت بدتر و غیرقابل پیش بینی‌تر می‌شود.
او به خبرنگاران در نیویورک گفت:” این جنگ به سرعت به جایی نمی‌رسد و آن را غیرقابل پیروزی توصیف کرد.”
او گفت ” ادامه جنگ در اوکراین از نظر اخلاقی غیرقابل قبول و از نظر سیاسی غیرقابل دفاع و از نظر نظامی بی‌معنی است... اکنون زمان آن رسیده که جنگ را متوقف کنیم و فرصتی برای صلح دهیم.”


اوکراین: مقاومت سرسختانه در میکلایف به اودسا فرصت آماده شدن داده است
سرهی اورلف یکی از سخنگویان وزارت خارجه اوکراین می‌گوید مقاومت سرسختانه در میکلایف، تلاش روسیه برای تصرف اودسا، بزرگترین اوکراین در دریای سیاه را بی‌اثر کرده است.
بنا بر گزارش‌ها ارتش روسیه نتوانسته میکلایف در جنوب اوکراین را محاصره کند و به گفته یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا، نیروهای اوکراین ارتش روسیه را در میکلایف عقب رانده‌اند.
آقای اورلف گفت مقاومت در میکلایف به اودسا فرصت می‌دهد خود را بیشتر آماده دفاع کند.
میکلایف که کمی بیش از صد کیلومتر با ادسا فاصله دارد، بر مصب رودخانه بوگ جنوبی (رودخانه بو) قرار دارد و یک شاهراه مهم ارتباط دریایی، هوایی و ریلی و شاید مهم‌ترین مرکز کشتی‌سازی در دریای سیاه است.


نیروهای اوکراینی از ماکاریف در حومه کی‌یف بیرون راندند
وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد نیروهای اوکراینی بامداد سه‌شنبه موفق شدند نیروهای روسی را پس از یک نبرد شدید از یک منطقه حومه‌ای و مهم کی‌یف به نام ماکاریف بیرون برانند.
بنابر این گزارش، منطقه بازپس‌گیری‌شده به نیروهای اوکراینی اجازه می‌دهد تا کنترل یک بزرگراه مهم را دوباره به‌دست بگیرند و راه پیشروی نیروهای روسی برای محاصره کی‌یف از سمت شمال غرب را مسدود کنند.
با این حال، وزارت دفاع اوکراین گفت که نیروهای روسیه توانسته‌اند بخش‌هایی از چند حومه دیگر شمال غربی پایتخت، ازجمله بوچا، هوستومل و ایرپین را به‌طور جزئی تصرف کنند.
نیروهای روسی حدود یک ماه است عملیات گسترده‌ای را برای تصرف شهرک‌های حومه‌ای شمال غرب کی‌یف آغاز کرده‌اند.


سازمان ملل: دست کم ۹۵۳ غیرنظامی در اوکراین جان باخته‌اند
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) گزارشی درباره بحران پناهجویان در اوکراین منتشر کرد.
بر اساس این گزارش، از ۲۴ فوریه تا ۲۱ مارس ۳ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۲۴۵ پناهجو از اوکراین به کشورهای همسایه و بیش از نیمی از این افراد به لهستان رفته‌اند.
در این گزارش آمده است: ۲ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۵۵۴ اوکراینی به لهستان، ۵۴۳ هزار و ۳۰۸ نفر به رومانی و ۳۶۷ هزار و ۹۱۳ نفر نیز به مولداوی انتقال یافته‌اند، همچنین از ۲۱ تا ۲۳ فوریه ۱۱۳ هزار نفر از مناطق دونتسک و لوهانسک به روسیه رفته‌اند.
بنا به اعلام کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، در جنگ روسیه و اوکراین از ۲۴ فوریه تا ۲۱ مارس دست‌کم ۹۵۳ غیرنظامی کشته و ۱۵۵۷ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.


منابع: بی‌بی‌سی، رادیو فردا، آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024