جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 22.03.2022, 8:27

پنتاگون: نیروهای روسی مرتکب جنایت جنگی شده‌اند


وزارت دفاع بریتانیا نیروهای روسیه در مناطق درگیری متوقف شده‌اند
وزارت دفاع بریتانیا در آخرین گزارش خود از تحولات اوکراین در پستی توئیتری نوشت که به نظر می‌رسد نیروهای روسیه به دلیل دستاوردهای محدود “متوقف شده‌اند”.
علاوه بر این، وزارت دفاع بریتانیا اضافه کرد که نیروهای اوکراینی همچنان موفق شده‌اند تلاش روسیه را برای برای تصرف شهر بندری ماریوپول “دفع” کنند.


شبه‌نظامیان هوادار روسیه از بمب خلاء استفاده می‌کنند
در شبکه‌های اجتماعی ویدویی منتشر شده که نشان می‌دهد جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه از موشک‌های ترموباریک که به بمب خلاء معروف‌اند استفاده می‌کنند.
در این ویدئو که بی‌بی‌سی نیز مستقلا آن را تایید می‌کند، شبه‌نظامیان جمهوری خودخوانده مردم دونتسک از موشک‌انداز چندکاره تاس برای پرتاب بمب خلاء استفاده می‌کنند.
این مساله‌ای بحث‌انگیز است چون این مواد منفجره معمولی با اندازه مشابه بسیار ویرانگرتر هستند و بر هر فردی که در شعاع انفجار گرفتار شود، تاثیر وحشتناکی می‌گذارند.


شواهد روشن از جنایات جنگی روسها در اوکراین وجود دارد
جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود درباره جنگ روسیه و اوکراین گفت که شاهد ارتکاب جنایات جنگی توسط روسیه در اوکراین بوده‌اند و به تلاش‌ها برای جمع‌آوری شواهد در مورد آن کمک می‌کنند. این یک روند تحقیقاتی است و ادامه دارد.
وی افزود که در بیست و ششمین روز جنگ هستیم. روس‌ها هنوز نتوانسته‌اند به بیشتر و تقریبا هیچ‌کدام از اهدافی که برای دستیابی به آن در نظر گرفته‌اند دست یابند.
کربی با اشاره به اینکه روسیه هنوز نمی‌تواند وارد شهرهایی مانند خارکیف، ماریوپل، چرنیهف و کی‌یف شود، گفت: این وضعیت خشم ارتش روسیه را بیشتر کرده است. آنها سعی می‌کنند با بمباران بیشتر با این خشم خود مقابله کنند.


بایدن: پوتین یک گوشه گیر افتاده است
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در حال ارزیابی (شرایط برای) استفاده از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک در جنگ‌ با اوکراین است.
رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه در میزگردی با مدیران ارشد اقتصادی با موضوع بررسی واکنش‌های واشنگتن به تهاجم روسیه به اوکراین، گفت که «اتهامات روسیه مبنی بر این که کی‌یف دارای سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی است نادرست است، و حاکی از آن است که پوتین، خود قصد استفاه از چنین تسلیحاتی را دارد.»
آقای بایدن گفت که «پوتین گیر افتاده است و اکنون دوباره به دنبال بهانه‌ و ادعاهای دروغین جدیدی است.»
وزارت دفاع روسیه بدون ارائه مدرکی، کی‌یف را به برنامه ریزی برای حمله شیمیایی علیه مردم خود متهم کرده است تا مسکو را به استفاده از سلاح های شیمیایی در حمله به اوکراین متهم کند.
رویترز می‌نویسد که سفارت روسیه در واشنگتن از ارائه هرگونه اظهار نظری در این مورد طفره رفته‌است.
در اوایل ماه جاری، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در گفت‌و‌گو با نیکولای پاتروشوف، دبیر شورای امنیت روسیه، به او در مورد عواقب «هر گونه تصمیم احتمالی روسیه برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیک‌ در اوکراین» هشدار داد. کاخ سفید مشخص نکرد که این پیامدها چه خواهد بود.
روسیه در تهاجم خود که آن را «عملیات ویژه نظامی» برای خلع سلاح اوکراین می‌خواند، هنوز نتوانسته هیچ شهر بزرگی را تصرف کند، اما تخریب مناطق مسکونی را شدت بخشیده است.
برخی نگران آن هستنند که چون روسیه نتوانسته در مقابل دفاع اوکراینی‌ها روی زمین پیشرفت قابل توجهی داشته‌ باشد، برای تحت فشار گذاشتن رهبران اوکراین حمله بیشتری را متوجه غیرنظامیان کرده‌است.
روسیه روز یکشنبه به یک مرکز تجاری در کی‌یف حمله کرد که موجب کشته شدن هشت نفر شد. مسکو روز دوشنبه مدعی شد که این مرکز تجاری پایگاه موشکی بوده است.


ارتش اوکراین مدعی پس گرفتن شهر کوچکی در نزدیکی کی یف شد
ارتش اوکراین می گوید که نیروهای آن شهر کوچک ماکاریف در نزدیکی کی یف را پس گرفته اند.
ستاد مشترک ارتش اوکراین در گزارش تازه ترین تحولات جنگ گفت که نیروهای روسیه از این شهر در حدود ۶۰ کیلومتری غرب پایتخت عقب رانده شده اند.
این ستاد در فیسبوک نوشت: “به لطف تلاش های جانانه مدافعان ما، پرچم اوکراین در ماکاریف به اهتزاز در آمد. دشمن بیرون رانده شد.”
بی بی سی نتوانسته این ادعا را تایید کند.
به گفته پلیس محلی سه روز قبل آتش خمپاره روسیه به این شهر هفت کشته به جا گذاشت.


نیروهای روسیه بر روی معترضان غیرمسلح در خرسون آتش گشودند
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه گفت: «اشغال‌گران به مردمی که بدون هیچ سلاحی برای اعتراض مسالمت‌آمیز به خیابان‌ها آمده بودند، شلیک کردند.»
ویدیوهای متعددی که در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن تلگرام منتشر شده است، شهروندان اوکراینی را نشان می‌دهد که در میدان آزادی خرسون جمع شده‌اند و علیه اشغال شهر خود توسط روسیه شعار می‌دهند. ده‌ها زن و مرد در این ویدیوها پرچم‌های آبی و زرد اوکراین را به دور خود پیچیده‌اند و از نیروهای روس می‌خواهند که به کشور خودشان بازگردند، اما این جمع در پی تیراندازی و پرتاب بمب‌های صوتی از محل می‌گریزند.
برخی از این ویدیوها سربازان روسی را نشان می‌دهند که در حال تیراندازی هوایی هستند. با این حال ویدیویی نیز منتشر شده است که در آن گروهی از اوکراینی‌ها یک مرد سالخورده را در حالی که مجروح شده است، حمل می‌کنند.
یوری سوبولفسکی، یک مقام محلی، گفت که آن مرد سالخورده به شدت از ناحیه پا مجروح شده و خون زیادی را از دست داده است.
دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز روز دوشنبه ویدیویی را از این رخداد در توییتر منتشر کرد.
آقای کولبا نوشت: «جنایتکاران جنگی روسیه در خرسون به روی مردمی که علیه مهاجمان دست به تظاهرات مسالمت‌آمیز زده بودند، آتش گشودند.»
وی افزود: «این چهره کریه روسیه است، مایه ننگ بشریت. ما باید روسیه را متوقف کنیم. تحریمشان کنید، منزوی‌شان کنید، این جنایتکاران جنگی را وادار به پاسخ‌گویی کنید.»
خرسون با جمعیتی حدود ۳۰۰ هزار نفر نخستین شهر بزرگی است که روسیه از آغاز تهاجم نظامی خود به اوکراین توانسته آن را تصرف کند.


موسسه مطالعاتی: روسیه به نیروهای ذخیره کمتر آماده روی آورده است
اندیشکده آمریکایی “مطالعه جنگ” (Study of War) می‌گوید که عملیات تهاجمی روسیه در اوکراین به دلایل لجستیکی، کم و بیش همچنان ساکن مانده است.
این اندیشکده در خلاصه روزانه خود از وضعیت جنگ، اشاره کرد که نیروهای روسیه روز دوشنبه هیچ عملیات تهاجمی در نزدیکی کی یف نداشته‌اند، در عوض مواضع دفاعی خود را تقویت کرده‌اند.
به گفته این موسسه نیروهای روسیه در شمال شرقی اوکراین هم بی‌حرکت مانده‌اند چون “نتوانسته‌اند مشکلات لجستیکی” را حل کنند.
از طرف دیگر به عقیده این موسسه نیروهای روسیه در ماریوپل درحال پیشروی “آهسته اما پایدار” بوده‌اند و به گلوله باران ساختمان‌های غیرنظامی ادامه داده اند. این موسسه بر این عقیده است که ماریوپل ظرف چند هفته آینده سقوط می کند.
براساس این گزارش روسیه مجبور شده است از نیروهای ذخیره “ناوارد” از جمله “یگان هایی که آمادگی زیادی ندارند” از شرق دور روسیه استفاده کند تا جای کشته ها در خط مقدم را بگیرند.


اوکراین: روسیه می‌خواهد با گرسنگی دادن، ماریوپل را وادار به تسلیم کند
دیمیترو گورین، نماینده اهل ماریوپل در پارلمان اوکراین، گفت روسیه در تلاش است با محاصره و گرسنگی دادن به این شهر ۳۰۰ هزار نفری آن را وادار به تسلیم کند.
دیمیترو گورین، نماینده اهل ماریوپل در پارلمان اوکراین، گفت روسیه در تلاش است با محاصره و گرسنگی دادن به این شهر ۳۰۰ هزار نفری آن را وادار به تسلیم کند.
او با بیان اینکه روسیه جلوی ورود کاروان‌های بشردوستانه به شهر را گرفته است، گفت: «اکنون به وضوح می‌بینیم که هدف روس‌ها ایجاد گرسنگی در شهر برای تحکیم موقعیت خود در روند دیپلماتیک است. اگر شهر تسلیم نشود، که تسلیم هم نخواهد شد، آن‌ها نخواهند گذاشت مردم از آنجا خارج شوند.»

منابع: بی‌بی‌سی، صدای آمریکا،‌ رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024