جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.03.2022, 10:39

دولت اوکراین تسلیم ماریوپل را رد کرد


دولت اوکراین درخواست‌های روسیه از نیروهای اوکراینی در ماریوپول را رد کرد تا سلاح‌های خود را در ازای عبور ایمن از شهر بر زمین بگذارند و راهروهای بشردوستانه از صبح روز دوشنبه باز شود.
به گزارش رویترز، ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، گفت: «هیچ بحثی در مورد تسلیم شدن یا زمین گذاشتن سلاح وجود ندارد. ما قبلاً در این مورد به طرف روسی اطلاع داده‌ایم.»
ورشچوک گفت که بیش از ۷۰۰۰ نفر روز یکشنبه از شهرهای اوکراین از طریق کریدورهای بشردوستانه تخلیه شدند که بیش از نیمی از ماریوپل بودند. او گفت که دولت قصد دارد روز دوشنبه نزدیک به ۵۰ اتوبوس را برای تخلیه بیشتر به آنجا بفرستد.
روسیه و اوکراین در طول جنگ در مورد کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان توافقاتی بسته‌اند، اما یکدیگر را به نقض مکرر آن متهم کرده‌اند. بحران در ماریوپول و دیگر شهرهای ویران شده اوکراین احتمالاً کانون مذاکرات رهبران اتحادیه اروپا در این هفته باشد زیرا آنها در نظر دارند تحریم‌های شدیدتری علیه روسیه از جمله تحریم نفتی اعمال کنند.
وزیران خارجه دولت‌های اتحادیه اروپا قرار است امروز دیدار داشته باشند، جو بایدن، روز پنجشنبه برای اجلاس سران با ۳۰ متحد ناتو و همچنین اتحادیه اروپا و در قالب گروه هفت (G7) از جمله ژاپن وارد بروکسل می‌شود.
کشورهای حوزه بالتیک از جمله لیتوانی به عنوان گام منطقی بعدی بر تحریم فشار می‌آورند، در حالی که آلمان نسبت به اقدام خیلی سریع به دلیل قیمت بالای انرژی در اروپا هشدار می‌دهد.


شهر ماریوپل؛ ‘جهنم روی زمین’
هوگو باچگا، خبرنگار بی‌بی‌سی در شهر “لویو” به نقل از یاروسلاو ژلزنیاک، نماینده پارلمان اوکراین وضعیت شهر ماریوپل را به “جهنم روی زمین” تشبیه کرده است.
نیروهای روسی ماریوپل را محاصره کرده‌اند و گذرگاه‌های امن برای کمک‌های بشردوستانه مسدود شده؛ حدود ۳۰۰ هزار نفر از مردم در این شهر گیر افتاده‌اند.
برق، آب و سیستم‌های گرمایش قطع شده و با کاهش مواد غذایی و پزشکی، بحران انسانی در این بندر می‌تواند تشدید شود.
هشدار داده شده که این وضعیت ممکن است سبب شیوع بیماری شود. مقامات اوکراینی می‌گویند روسیه به حملات بی‌امان خود از زمین، هوا و دریا ادامه می‌دهد و ساکنان بیشتر وقت خود را در پناهگاه و زیرزمین می‌گذرانند.
وادیم بویچنکو شهردار ماریوپل می‎‌گوید بیش از ۸۰ درصد از ساختمان‌های مسکونی آسیب دیده و تخریب شده‌اند که یک سوم آنها قابل تعمیر نیستند.
شرایط جنگی سبب شده اجساد در خیابان‌ها رها شوند.
حتی زمانی که فرصتی برای جمع کردن اجساد دست می‌دهد، آنها را در گورهای دسته جمعی مدفون می‌کنند.
یک ژنرال روس نیز اذعان کرده است که یک فاجعه انسانی وحشتناک در شهر در حال وقوع است.


اسرائیل به دنبال راهی برای آغاز مذاکرات صلح
ساعاتی پس از انتقاد رئیس جمهوری اوکراین از اسرائیل به دلیل خودداری از تحریم روسیه، ولودیمیر زلنسکی خبر داده که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در تلاش است راهی برای مذاکره با روسیه بیابد.
آقای زلنسکی در پیام ویدیویی تازه خود از تلاش‌های نخست وزیر اسرائیل تشکر کرده و گفت گفتگوها میان اوکراین و روسیه دیر یا زود آغاز می‌شوند و احتمالا در بیت‌المقدس برگزار خواهند شد.
رئیس جمهوری اوکراین گفت بیت‌المقدس مکان خوبی برای صلح است.


بایدن روز جمعه به ورشو می‌رود
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در پی دیدار با رهبران ناتو و اتحادیه اروپا به ورشو سفر خواهد کرد.
کاخ سفید با اعلام این خبر گفته است آقای بایدن در لهستان با آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان دیدار خواهد کرد تا درباره کمک‌های انسان‌دوستانه به اوکراین گفتگو کند.
بر اساس اطلاعیه کاخ سفید “آقای بایدن درباره نحوه واکنش آمریکا و متحدانش به بحران انسانی در اوکراین صحبت خواهد کرد که در نتیجه حمله غیرقابل توجیه روسیه علیه اوکراین به وجود آمده است.”
قرار است روز دوشنبه آقای بایدن با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، اولاف شولز، صدراعظم آلمان، ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا و بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا گفتگوی تصویری داشته باشد.
روز چهارشنبه آقای بایدن برای شرکت در اجلاس ناتو و اتحادیه اروپا و نیز نشست گروه هفت به بروکسل سفر می‌کند.
کاخ سفید تاکید کرده است که آقای بایدن هیچ برنامه‌ای برای سفر به اوکراین در این هفته ندارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024