جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.03.2022, 11:09

شکرالله جبلی زندانی دو تابعیتی در زندان درگذشت


شکرالله جبلی، شهروند ایرانی - استرالیایی ۸۲ ساله زندانی در ایران، جان خود را در زندان اوین از دست داد.

فرزند این زندانی دو تابعیتی در توییتر اعلام کرد، یک‌شنبه ۲۰ مارس، مطلع شده است که پدر او در زندان جان خود را از دست داده و او خواستار بازگشت جسد او به استرالیا شد.

فرزند شکر‌الله جبلی در ادامه افزود، پدر او برخلاف ادعاهای مطرح‌شده، مبتلا به سرطان نبوده است.خانواده جبلی پیشتر اعلام کرده بودند که شکر‌الله جبلی، از دو سال پیش در زندان اوین به سر برده است.

عفو بین‌الملل هفته گذشته در بیانیه‌ای هشدار داده بود جان شکرالله جبلی زندانی سالمند و شکنجه‌دیده در خطر است. عفو بین‌الملل نوشته بود: «مقامات ایرانی با ممانعت از دسترسی شکرالله جبلی، زندانی ۸۲ ساله دوتابعیتی استرالیایی-ایرانی، به مراقبت‌های پزشکی تخصصی مناسب جان او را به خطر انداخته‌اند. وضعیت سلامتی او از زمان حبس در زندان اوین در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ رو به وخامت گذاشته است.»

شکر‌الله جبلی از سنگ‌های بزرگ کلیه، سابقه سکته، سیاتیک در پاها، فشار خون بالا و فتق ناف رنج می‌برد که برای آن نیاز به جراحی داشت. او یکبار هم در زمستان سال ۱۳۹۹ سکته مغزی کرده بود با این‌حال مقامات جمهوری اسلامی او را علیرغم توصیه‌های پزشکی زندان نگه داشتند.

بنابر گزارش عفو بین‌الملل حدود دو هفته پیش (۱۷ اسفند ۱۴۰۰)، هم‌بندی‌های شکرالله جبلی او را در حالی که ناتوان از ‌نشان‌دادن واکنش یا کنترل ادرار خود بود روی تشک محل خوابش یافتند، اما مسئولان زندان هم‌چنان از ارائه مراقبت‌های درمانی تخصصی به او خودداری ورزیدند. او متعاقبا هوشیاری‌اش را به دست آورد اما هم‌چنان قادر به بیان درست کلمات و یا کنترل ادرارش نبود.

عفو بین‌الملل هم‌چنین نوشته بود رئیس زندان اوین و رئیس درمانگاه زندان در نامه‌های رسمی در تاریخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۹ به دادستانی که مسئولیت اعطای مرخصی استعلاجی به زندانیان را بر عهده دارد، ادامه حبس وی را خطری برای حیاتش اعلام کرده بودند.

خانواده شکرالله جبلی گفته‌اند مقام‌های جمهوری اسلامی برای آزادی او خواهان پرداخت چندین میلیارد تومان شده بودند اما آنها توان پرداخت این مبلغ را نداشتند.

وزیر خارجه استرالیا پیشتر گفته بود که بارها از مقام‌های تهران خواسته تا شرایط دسترسی کنسولی را برای شکرالله جبلی فراهم کنند اما از آن‌جا که ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، دولت استرالیا نتوانسته اقدامی در این زمینه انجام دهد.

بنابر گزارش عفو بین‌الملل شکرالله جبلی با دو پرونده مربوط به اتهامات مالی روبرو بوده که در یکی از این پرونده‌ها به چهار سال و شش ماه حبس محکوم شده و دیگری همچنان در جریان بوده است. شاکی یکی از پرونده‌ها وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بود.

همچنین گفته شده که او در پرونده اول اجازه انتخاب وکیل مدافع پیدا نکرده و در پرونده دیگر نیز قاضی خواهان تغییر وکیل انتخابی او شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024